PDA

View Full Version : Vraagjes o.a. vergroten gaten in de kop



frekie
21 maart 2005, 14:06
Vraagje aan de ervaren knutselaars hier. Ik heb een Richwood stratje gekocht om een beetje mee te klooien. Er zitten van die vintage Kluson klonen op, moet je een halve slag draaien voordat de stemming verandert :-D Ik heb nog een setje gesloten mechanieken liggen ik dacht van een Fender mex. Die hebben een bredere schacht dan die vintage RW. Wat te doen? De ronde vijl erbij pakken of naar een houtwerkplaats gaan waar ze een kolomboormachine hebben?

Ander vraagje. Ik wil een nieuwe slagplaat (maken) van KNALROOD ondoorzichtig plastic ca. 2 mm. Wie weet waar te koop? Ik wil er gele sterren op hebben idd de Chinese vlag 8-)

Vraag 3. Ik zou er wel zilverkleurige draken/kraanvogels etc. op willen hebben maar ik ben geen schilder/tekenaar. Wie weet raad? Transfers/stickers oid? De body moet wel kunnen blijven resoneren dus geen dikke lagen plastic erop graag, de lak is zo al dik genoeg :lol:

Vraag 4. De nek voelt door die dikke laklaag erg glad aan, zeker voor zo'n zweetbeest als ik. Ik zit eraan te denken hem wat te schuren van achteren voor wat mee grip. Tips?

fred dons
21 maart 2005, 14:41
ik weet niet of je een dremel hebt maar het kleinste schuurkopje is precies groot genoeg om de gaten te vergroten naar schaller of gotoh mechanieken (10 mm)

gekleurt plastic is te koop in winkels voor reclame/etalage materiaal, je zou het kunnen maken van plexi glas met gekleurd zelfklevend folie (aan de achterkant plakken)

bij onder andere Harolds in rotterdam (winkel voor kunstenaars benodigheden) verkopen ze sjablonen om draken of doodskoppen mee te airbrushen die zou je ook in combinatie met een spuitbus auto lak op je body kunnnen spuiten (eerst body ontvetten)
anders zou je eens moeten kijken bij skatershops daar hebben ze ook wel vaak heftige stickers

chennie
21 maart 2005, 15:44
hey ik heb ook een probleem met het vervangen van klusons, maar dan de schroefjes. Is het beter om deze gaatjes te boren of eerst een klein deukje te maken met een priem en dan gewoon de schroeven in het hout draaien ?
De schroefjes zijn namelijk zo klein dat ik nogal benauwd ben het boren. Zowieso je hebt kleine boortjes nodig.

sickpunk
21 maart 2005, 16:14
priem werkt

fred dons
21 maart 2005, 16:19
eerst priem dan boren (de schroefjes zijn zo kwetsbaar dat je ze kapot draait als je dat niet doet)

biels
21 maart 2005, 19:10
Ik had ook zon probleem. Ik ben zelf een jaguar/jazzmaster model aan het bouwen en de gaten in de kop waren te klein. Ik heb gewoon de grootte van de mechanieken opgemeten en een boor in die zelfde grootte gepakt en zo de gaaten vergroot. Als je dit doet moet je er wel een soort plankje onder doen anders neem je hele stukken hout van de kop mee. (had ik dus). Of bedoelde je dit niet?

chennie
21 maart 2005, 19:42
ik bedoelde dat om de schroefjes van de stemmechanieken in de kop te zetten (de schroefjes waarmee je de mechaniek aan het hout vastschroeft en niet de stemmechaniek zelf waar de snaar doorheen moet)
Wat bedoel je met een soort van plankje?

biels
21 maart 2005, 19:53
oohw je bedoelt echt de schroefjes. Ik had namelijk dat mij gaten in de kop waar het stemmechaniek doorheen moest te klein waren. Die ging ik groter maken met een boor. Ik had de hals zegmaar voor de helft op een tafel gelegt en toen boorde ik iets te hard en toen nam ik een heel stuk hals mee. Dus dan kun je beter een stukje hout onder de kop leggen zodat je niet uit kan schieten zegmaar.

Raytheman
21 maart 2005, 21:05
Dat probleem los je op door vanaf beide kanten tot de helft van het gat te boren.

biels
21 maart 2005, 21:39
tja daar kwam ik ook later achter. Had me weer wat plamuurwerk gescheeld

sickpunk
21 maart 2005, 21:41
of gewoon heel langzaam boren, dus 9mm, 9.5mm en 10mm duurt inderdaad wat langer maar scheeld wel! zo heb ik het gedaan...

biels
21 maart 2005, 21:57
tja dom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Maargoed de kop word toch in dezelfde kleur als de body geverft dus verf ik de achterkant van de kop (waar het stuk uit is) mee.

Gerrit
24 maart 2005, 14:04
Je moet nooit gaten in den kop uitboren. Je moet een ruimer gebruiken, kan je bij een beetje gereedschap winkel kopen. En als je dan toch perse gaat boren, zet dan je boor in de achteruit dat werkt ook tegen het happen en splinteren. Leg er dan wel een plankje onder.

chennie
24 maart 2005, 16:40
wat is een ruimer ?