PDA

View Full Version : schakelgeintjes



Orpheo
21 maart 2005, 12:00
Ik vroeg me onlangs af:

welke schakelingen hebben nu echt nut op je gitaar? qua sound?

het is wel leuk om split/series/parallel/in out fase te kunnen switchen, maar bij welke hoor je ECHT een verschil? ik heb al wel wat gezocht, maar ik vond iig niets....

Lord Abortion
21 maart 2005, 12:17
Hoe bedoel je? Je hoort toch wel een verschil met al die schakelingen?

butters
21 maart 2005, 13:04
http://www.guitarnuts.com/wiring/howitallworks.php

:cool:

Negative K3 fan
21 maart 2005, 13:19
zon kerel waarvan ik een cab had gekocht had in zn les pauls een geinige schakeling zitten! de toon potmeters waren nu geen toonpotmeters meer, maar regelden hoe single-coil of humbucker de elementen waren. Dus met de toon knop op 10 had je een humbucker en met die knop 0 nul fitelijk een single coil.

was een heel geinig principe.

telecastermaster
21 maart 2005, 13:27
Hoi Orpheo,

Ik heb ooit eens op een Les Paul copie een schakeling gebouwd zodat ik met 2 humbuckers (dmv coil taps en out-of-phase schakelingen) 11 verschillende geluiden kon krijgen. Je hoort wel verschillen, maar sommige verschillen zijn erg klein.

Het viel me op dat :
1) de 'pure' humbuckers (dus zonder coiltaps en out-of-phase) het beste klonken.
2) coil taps van humbuckers (van een LP) niet hetzelfde klinken als Fender single-coils.

Sindsdien houd ik het gewoon bij de 2 standen (geen middenstand) van mijn Tele. :)

cheers

peter

Lord Abortion
21 maart 2005, 14:12
Met de schakeling die ik in mijn Beast zal steken zou ik 25 (!) verschillende klanken moeten krijgen. Hopelijk opent de gitaarwinkel hier weer snel, want ik ben er zelf wel benieuwd naar.

Negative K3 fan
21 maart 2005, 14:22
meestal is dat soort gedoe echt overbodig, van die 25 ga je er maar een paar gebruiken waarvan maar een of twee vrijwel altijd.

Lord Abortion
21 maart 2005, 15:06
Weet ik wel, maar het staat wel leuk om een gitaar vol schakelaars te hebben, en ook om te zeggen "Ik krijg 25 klanken uit mijn gitaar, en jij?"

pimmetje
21 maart 2005, 15:12
Staat toch juist knullig... als je hele bakken schakelaars nodig hebt om verschillende klanken uit je plank te krijgen?
't Is vaak net zoiets als van die lui met hele schakelkasten aan fx voor hun snuffert omdat ze denken dat hun muziek daarmee gevarieerder wordt.

Ibanez RuleZ
21 maart 2005, 15:15
in mijn beleving zijn de pure geluiden ook het beste, al ben ik wel op zich te spreken van het uit fase geluid van een dimarzio en een SD samen, geeft een leuk bruikbaar geluid dat niet ruist of zoemt of whatever. was trouwens meer per ongeluk dan express dat ik dit ontdekte

Harrald

Thom TK
21 maart 2005, 16:54
in mijn beleving zijn de pure geluiden ook het beste, al ben ik wel op zich te spreken van het uit fase geluid van een dimarzio en een SD samen, geeft een leuk bruikbaar geluid dat niet ruist of zoemt of whatever. was trouwens meer per ongeluk dan express dat ik dit ontdekte

Harrald
euhm...leg uit??
uit-fase-geluid...hoe klinkt dat?

Orpheo
21 maart 2005, 17:08
okay, andere vraag: welke schakel-dingen hebben een duidelijk andere sound, waar je ook echt wat mee kan? serie/parallel en in/uit fase?

Lord Abortion
21 maart 2005, 18:02
okay, andere vraag: welke schakel-dingen hebben een duidelijk andere sound, waar je ook echt wat mee kan? serie/parallel en in/uit fase?
yep, die zijn wel de moeite waard en geven elk een merkbaar andere klank. als je het met een schakelaar wil doen, kan je ook serie/single/parallel schakelen, dan kan je een humbucker als echte single coil gebruiken

amon
21 maart 2005, 20:04
ik heb in mn Fernandes (H-H) de mogelijkheid om de neckpu te splitten en de brugpu paralel/serie te schakelen.
Heb het allebei gedaan om gewoon eens te kijken wat het verschil was, en dat valt wel op.
Door de neckpu te splitten krijg ik een mooi clean geluid.
Door de burgpu paralel te schakelen (denk ik) neemt dit wat ballen weg van het geluid, wat minder pulse, wat kaler, tja, moeilijk te omschrijven.

Dus je zou kunnen zeggen dat ik in normale toestand een leuk scheurgeluid uit de 2 hums haal, en dmv het splitten/schakelen nog drie mooie clean geluiden krijg, waarvan ik er maar 2 gebruik: split en split+paralel -> clean en slag

Orpheo
21 maart 2005, 20:13
ik wil nl over niet al te lange tijd een les paul kopen....en onder de 2 tone en 2 volumeknoppen " iets " zetten, a la pushpull. maar WAT zal ik dan gaan schakelen met die push pull knoppen? dit zijn de opties:

splitsen en in/uit fase
splitsen en serie/parallel
in/uit fase en serie/parallel

ik wil niet gaan boren in de gitaar, vandaar dat ik zit te twijfelen....welke heeft het meest impact op je geluid (en met welke kom je het dichtst bij een echte singlecoil-sound...helemaal kan niet, weet ik ook, maar het dichtst erbij...)

ik zit zelf te denken aan in/uit fase en parallel/serie..

Anders Destium
21 maart 2005, 20:48
Coiltap kan ik je aanraden, voor de rest maakt het niet veel uit en zul je het waarschijnlijk toch niet veel gebruiken omdat het niet zo veel verschil maakt. Ik heb een paar gitaren met (heel) veel mogelijkheden, meestal gebruik je ongeveer drie standen veel en dan nog wat stoeien met de tonepot :)

chennie
21 maart 2005, 21:18
ik had een tijd terug wat hiernaar gezocht op inet en ik had dat in een mooie recensie samengeat ergens op dit forum. =)

conclusies waren volgens mij dit , splitten geeft een merkbaar verschil, serie parellel geeft een verschil in output waarbij serie zwakker is (parallel is standaard hum wiring)(misschien andersom),Fase is alleen handig wanneer je bijv wilt combineren met een andere, eventueel gesplitte humbucker zonder dat je de polen andersom hoeft te zetten dmv de snoertjes te weerleggen. Uit fase geeft een zwaar zwak signaal en eigenlijk meer ruis opmdat humcanceling "uit" staat.
Kortom alleen splitten en serie/parallel zijn redelijk nuttig.

Dit heb ik ook alleen maar gelezen en verder heb ik geen ervaring ermee.

vester86
21 maart 2005, 21:50
spaar nou eens door gast :-p ipv iedere dag iets anders te willen

Lord Abortion
21 maart 2005, 22:37
ik wil nl over niet al te lange tijd een les paul kopen....en onder de 2 tone en 2 volumeknoppen " iets " zetten, a la pushpull. maar WAT zal ik dan gaan schakelen met die push pull knoppen? dit zijn de opties:

splitsen en in/uit fase
splitsen en serie/parallel
in/uit fase en serie/parallel

ik wil niet gaan boren in de gitaar, vandaar dat ik zit te twijfelen....welke heeft het meest impact op je geluid (en met welke kom je het dichtst bij een echte singlecoil-sound...helemaal kan niet, weet ik ook, maar het dichtst erbij...)

ik zit zelf te denken aan in/uit fase en parallel/serie..

Een LP heeft 4 knoppen toch? Dan kan je in principe elke pickup serie/parallel schakelen (2 push pull pots) en er nog 1 bijsteken voor de fase.

hadv
21 maart 2005, 22:47
http://www.guitarnuts.com/wiring/howitallworks.php

:cool:

het lijkt me een goed idee om deze link in de FAQ te zetten opdat iedereen er van kan leren

hadv
21 maart 2005, 22:49
http://www.guitarnuts.com/wiring/howitallworks.php

:cool:
kan deze in de FAQ, zou het leven een stuk makkelijker maken voor alle vragenstellers en boze-zoek-het-dan-op niet-beantwoorders

Orpheo
21 maart 2005, 23:00
spaar nou eens door gast :-p ipv iedere dag iets anders te willen

correct me if I am wrong...maar volgens mij wil ik al HEEL lang een les paul.....en was dit maar een gedachtenexperiment, en vroeg ik t me gewoon af...... :roll:

maar ik kán het fout hebben...lijkt me alleen niet..



maar:

@ the rest: dank u voor de info! ben ik een stuk verder mee gekomen! merci

Nielsje
21 maart 2005, 23:01
ik wil nl over niet al te lange tijd een les paul kopen....en onder de 2 tone en 2 volumeknoppen " iets " zetten, a la pushpull. maar WAT zal ik dan gaan schakelen met die push pull knoppen? dit zijn de opties:

splitsen en in/uit fase
splitsen en serie/parallel
in/uit fase en serie/parallel

ik wil niet gaan boren in de gitaar, vandaar dat ik zit te twijfelen....welke heeft het meest impact op je geluid (en met welke kom je het dichtst bij een echte singlecoil-sound...helemaal kan niet, weet ik ook, maar het dichtst erbij...)

ik zit zelf te denken aan in/uit fase en parallel/serie..

onder de volume knoppen push pull knoppen, onder de rythem een clean boost en de treble een treble booster :) ruimte zat daar binnen in voor printjes + batterij. (wel beetje omslachtig met wisselen

Orpheo
21 maart 2005, 23:09
ik wil nl over niet al te lange tijd een les paul kopen....en onder de 2 tone en 2 volumeknoppen " iets " zetten, a la pushpull. maar WAT zal ik dan gaan schakelen met die push pull knoppen? dit zijn de opties:

splitsen en in/uit fase
splitsen en serie/parallel
in/uit fase en serie/parallel

ik wil niet gaan boren in de gitaar, vandaar dat ik zit te twijfelen....welke heeft het meest impact op je geluid (en met welke kom je het dichtst bij een echte singlecoil-sound...helemaal kan niet, weet ik ook, maar het dichtst erbij...)

ik zit zelf te denken aan in/uit fase en parallel/serie..

onder de volume knoppen push pull knoppen, onder de rythem een clean boost en de treble een treble booster :) ruimte zat daar binnen in voor printjes + batterij. (wel beetje omslachtig met wisselen

sorry, maar ben ik geen fan van....ik wil dat ik ook " gewoon" kan schakelen, maar ook met wat pushpull pots wat andere leuke dingen erin kan gooien. (het moge denk ik duidelijk zijn dat ik een soort Jimmy Page-les paul wil maken.....)

Anders Destium
21 maart 2005, 23:22
ik heb een gainbooster gehad op een gitaar (zat er al in), maar dat was nauwelijks merkbaar (vooral denk ik doordat ik toch minstens 90% van de tijd high-gain blaas op de amp 8-) ).

Een piezo is naast de schakelopties erg leuk om te hebben (richting Slash signature :wink: ), maar dat wil niet zeggen dat ik het vaak gebruik. Ik denk er momenteel zelfs lichtjes over om mijn Godin te verkopen omdat ik er nooit meer op speel sinds mijn Ibanez RG2027 weer in orde is.

Orpheo
21 maart 2005, 23:26
ik heb een gainbooster gehad op een gitaar (zat er al in), maar dat was nauwelijks merkbaar (vooral denk ik doordat ik toch minstens 90% van de tijd high-gain blaas op de amp 8-) ).

Een piezo is naast de schakelopties erg leuk om te hebben (richting Slash signature :wink: ), maar dat wil niet zeggen dat ik het vaak gebruik. Ik denk er momenteel zelfs lichtjes over om mijn Godin te verkopen omdat ik er nooit meer op speel sinds mijn Ibanez RG2027 weer in orde is.

he? heb je dan ook nog een godin? welke dan??

Anders Destium
21 maart 2005, 23:34
Sorry, ik ben een echte gearslut :oops:

Ik heb mijn LGX een jaartje terug gekocht van Seymour Paul toen hij zijn custom gitaar had laten bouwen. Hij heeft stacked humbuckers, maar ik speel eigenlijk alleen op de "echte" humstanden, soms met coiltap en misschien nog wel het vaakst over de piezo. Het grote voordeel van de piezo op de LGX is dat hij een equalizer heeft op de gitaar waarmee je het geluid enorm kunt beinvloeden :)

Prachtige gitaar om te zien naast het beestachtig goede geluid:

http://www.freewebs.com/ead_martens/lgx1.JPG

http://www.freewebs.com/ead_martens/lgx2.JPG

http://www.freewebs.com/ead_martens/lgx3.JPG

Probleem met GAS is alleen dat je steeds wat anders wilt :-(

Orpheo
21 maart 2005, 23:47
aah mooi ding!!

ja, van GAS heb ik om eerlijk te zijn de afgelopen tijd ook steeds meer last van....

ik wil ook gewoon teveel, en waar zal ik op spelen...? nja, als die les paul er is, op dat ding t meest denk ik...(en dan zit ik straks met bij wijze van spreken 5 strats, 4 teles, 5 deans, en een les paul, en dan speel ik op die les paul het meest...zul je zien....)

maar toch, mooie godin!

Fumi SG
8 mei 2005, 14:31
sorry dat ik deze thread weer omhoog kick. :oops: Ik vraag me nou al een hele tijd af wat zo'n 'push-pull pot' nou precies is, en wat je er mee kunt?? Omdat ik bezig ben met een zelfbouwgitaar leek het me nu het juiste moment om te vragen. :wink:

... jep, ik heb de zoekfunctie gebruikt.

Grungekid
8 mei 2005, 14:41
kan verschillende functies hebben. het is een toneknop met een drukknopje eronder zegmaar, dus je kan de hele knop in of uitdrukke. ik heb er 1 op mn pacifica zitten die mn brughumbucker (JB) splitst, is wel handig op zich

Azrael
8 mei 2005, 14:50
Ikzelf gebruik de volgende standen (paf pro en tonezone in brug)

1. Nek pickup voor solo of andere warme sound
2. Neck pickup parallel stand voor het single coil effect
3. Neck pickup voor heavy spul maar zelden voor een solo....mij te scherp...

Ik gebruik dus nooit beiden pickups tegelijk. Voegt voor mij weinig toe en de clean van mijn neck pickup is mij te steriel. Ik heb dus eigenlijk 2 overbodige standen. Lijkt mij dan ook dan het hebben van 101 verschillende schakelaars volkomen onzin is. Het zal alleen aan je tone gaan knagen omdat je ook nog eens echte bedrading etc krijgt. Ik gebruik ook prakties nooit mijn tone knop omdat het geluid daar vind ik niet mooier van wordt. Zit er dan ook aan te denken om die tone knop eens een andere bestemming te geven. Iemand nog leuke dingen die je met een overbodige kunt doen?

amon
8 mei 2005, 16:02
is gewoon een schakelaar. Je kunt je knopje omhoog trekken en naar beneden drukken om zo te schakelen. Je ziet er niets van (aan de buitenkant), waardoor je dus geen gaten hoeft te boren voor schakelaartjes.
Dus gewoon een potmeter met een schakelaar eronder...

Lord Abortion
8 mei 2005, 21:01
Jep, het is een potentiometer en DPDT mini-switch in 1.