PDA

View Full Version : backup



Chiel
21 maart 2005, 11:50
test

Chiel
21 maart 2005, 11:51
Jemig, denk je alles voor elkaar te hebben, begeven de zekeringen het van de eindtrap. Gelukkig had ik nog een sparesetje bij me, maar ben nu wel wat voorzichtiger geworden :oops: . Kortom, ik wil graag een back-up setje hebben voor live doeleinden, maar wil het bovendien ook kunnen gebruiken voor repetities en oefendoeleinden e.d. Keywords, het moet simpel, compact en niet te duur zijn. Zat dus te denken aan de volgende opties:
- Line6 Pod XT live
- Boss GT-8
- Vox Tonelab SE

Voor de live gigs gaat de DI direct in het floorboard, dus de speakersimulatie moet goed zijn. Prijsstelling is zo ong. hetzelfde, maar wat zijn nu de grootste klankmatige verschillen tussen deze drie apparaten? :???:

kokeleko
21 maart 2005, 17:57
Chiel ik heb een POD 2 + Boss GT3 als backup in een Lijn 6 tassie :D , in repeteer daar ook mee, kan em overal in douwen.
POD als preamp+FX, GT3 als midibord en preFX.

Die POD 2'tjes kun je 2de hands al goedkoop scoren, enne die GT3 heb je nog wel toch??

Igg zo doe ik et.

vester86
21 maart 2005, 22:30
Ik zou voor de vox gaan, zijn wat mensen op een ander forum die ze 1 op 1 op 1 vergeleken hebben met pod en boss, en de vox kwam daar het beste uit...

Maar is een solidstate 8008 einttrap anders niks ??? onverwoestbaar, die dingen

vester86
21 maart 2005, 23:41
what the fuck heb ik nou weer getypt??? :???:

Chiel
22 maart 2005, 09:22
Chiel ik heb een POD 2 + Boss GT3 als backup in een Lijn 6 tassie :D , in repeteer daar ook mee, kan em overal in douwen.
POD als preamp+FX, GT3 als midibord en preFX.

Die POD 2'tjes kun je 2de hands al goedkoop scoren, enne die GT3 heb je nog wel toch??



Hey Ko, da's een goeie idd! Zag zojuist een PODje voorbij vliegen voor weinig. Is idd een goede optie, die GT3 heb ik nog ergens liggen. Denk dat 'm dat wordt :) .



Maar is een solidstate 8008 einttrap anders niks ???


Nee joh! Ik wil juist een heel compact backup setje waar ik geen omkijken naar heb. Met een 8008 moet ik toch weer aan een rack denken..

(heb overigens nog wel een Ernst Fliek 'the Rover' liggen . . .)

kokeleko
22 maart 2005, 12:26
Ik heb er zon xtra kabel bij met XLR > jack, om em in noodgevallen rechtsreeks in een mengtafel te duwen.
Heb zon speciale Lijn 6 tas en die GT3 past daar exact bij in, normaal moet daar een shortboard oid in, plus een vakkie voor de 2 adapters.

enne sjiep :D

vester86
22 maart 2005, 17:51
en een 3HE hoog rackje met POD (xt) Pro en een 8008 is niks voor jou?? icm een speakerkastje?

harrie-beton
22 maart 2005, 20:42
waarom een backup van een gitaar setup?

ik heb een keer een defecte amp gehad op een gig en daarna 12 jaar lang zekeringen in mijn case extra bewaard. Nooit nodig gehad.

Vroeger nam ik ook reserve gitaren mee enzo.
gewoon 1 goede gitaar mee nemen.

vester86
22 maart 2005, 23:31
hmm, ik zou er wel een 2e gitaar bij nemen, ik vind het zo knullig staan om snaren te moeten verwisselen op het podium, ook al is dat zo gedaan

zanger: "ja, we moeten even een korte pauze inlassen, want er zijn enkele techinische 'onvolkomenheden'.. "

Backup amp vind ik persoonlijk ook overdreven, maar ik heb er het geld niet voor.... dus dat scheelt.

Maar als je dan iets wil backup-en omdat je niet weet of je rackversterker het houdt, dan zou ik toch echt voor zo'n marshall gaan, gewoon vanwege het feit dattie moeilijk te slopen is...

Gewoon buiten de hele stroomkring houden, en pas in geval van nood stekkertjes erin en stroom erop.... en draaien maar

Chiel
23 maart 2005, 09:54
waarom een backup van een gitaar setup?

ik heb een keer een defecte amp gehad op een gig en daarna 12 jaar lang zekeringen in mijn case extra bewaard. Nooit nodig gehad.


Waargebeurde praktijkvoorbeeldjes van mij en enkele collega muzikanten:

- Pedalpower begeeft het (alle pedalen en overige 9V apparatuur buiten gebruik).
- Eindbuizen (twee kanalen tegelijkertijd!!) begeven het.
- Midiaansturing buiten gebruik (kabelbreuk ergens in de midi-keten).
- Midipadaal gaat in rook op door bieraanval.
- Speakercabs vergeten in te laden :-S
- etc . . .

Wat de gitaar betreft, ik sla zeer hard aan en moet ik mijn snaren minimaal 2 maal per maand vervangen. Backup gitaar is voor mij dus sowieso dus een must. Het is mij al meerdere keren voorgekomen dat ik tijdens een nummer van gitaar moet switchen.

Resumé: POD en een GT3 kan ik zo achter in de auto gooien en erin laten liggen. Heb ik altijd een backup setje bij de hand dat plug&play is. Een rack als backup is way to much.

harrie-beton
23 maart 2005, 12:19
reserve gitaar ok, snaren wisselen duurt even, dat kan lastig zijn.

Maar een backup van je gear? is het niet een beetje over de top?
alleen de groten hebben backup sets

Bovendien: Een ander systeem als "backup" geeft waarschijnlijk klank, preset en volume verschillen. als je altijd met pa speelt zou ik gewoon dan 2 keer dezelfde "pod" achtige setup kopen en alle geheugen sounds synchroniseren. Dat is een echte backup.

gezien de wet van murphy gaat je gear stuk wanneer je de backup set een keer niet bij je hebt... :-D

Chiel
23 maart 2005, 15:52
Tuurlijk klinkt een kleine, eenvoudige backup set anders dan je normale set, maar je kunt iig wel spelen. Best klote als je 2uur van huis bent en je set werkt niet door één van de eerder genoemde oorzaken :( . Bovendien is het financieel niet echt haalbaar om een tweede set erbij aan te schaffen :oops: . Heb er niet eens de ruimte voor!!

Ik ben geen prof die 7 dagen in de week 'on the road' is, maar feit blijft wel dat er wel zwaar geld wordt neergeteld als wij ergens spelen. Dus we zijn het wel haast verplicht om goede uitval mogelijkheden te hebben...

vester86
23 maart 2005, 17:05
hmm, in dat geval zou ik voor ene POD XT live gaan, of een VOX Tonelab SE, optimaliseren voor een rechtstreeks kabeltje naar de PA en dan kun je daar ook prima sound uit krijgen, ZEKER voor een backup set

kokeleko
24 maart 2005, 08:29
hmm, in dat geval zou ik voor ene POD XT live gaan, of een VOX Tonelab SE, optimaliseren voor een rechtstreeks kabeltje naar de PA en dan kun je daar ook prima sound uit krijgen, ZEKER voor een backup set

Ja maar wat als je al een GT3 hebt liggen en een PODje nog geen 150 euro meer kost, dan gaat Vester liever 500 euro uitgeven voor een PODXTlaif??.
Kijk et blijft een backup, en idd zoals Chiel al zegt, er wordt geld betaald voor een optreden, dus je zorgt maar dat er ook geluid is.
Het zelfde is het met een backup gitaar, als er tijdens een nummer iets breekt speelt de rest wel door , en je wisselt snel ff van plank, kun je in je eigen pauze die snaar wel wisselen.

Kortom, het zijn een aantal maatregelen waardoor je wat relaxter naar een gig gaat, en dat moet je niet vergeten.

charlie45
24 maart 2005, 08:49
ik zou gewoon die gt3 goed instellen.. daar zit toch wel een speakersimulatie in?

bij een backup moet het systeem vooral SIMPEL werken.. je hebt er niets aan als je systeem stuk gaat, en dan een half uur nodig hebt om je backup systeem aan de praat te krijgen.

ik zou gewoon een paar keer na de soundcheck nog een nummer met die gt3 spelen, tot je samen met je geluidsman iets bruikbaars hebt.

charlie45
24 maart 2005, 08:50
@#$%

charlie45
24 maart 2005, 08:51
ik zou gewoon die gt3 goed instellen.. daar zit toch wel een speakersimulatie in?

bij een backup moet het systeem vooral SIMPEL werken.. je hebt er niets aan als je systeem stuk gaat, en dan een half uur nodig hebt om je backup systeem aan de praat te krijgen.

ik zou gewoon een paar keer na de soundcheck nog een nummer met die gt3 spelen, tot je samen met je geluidsman iets bruikbaars hebt.

charlie45
24 maart 2005, 08:51
ik zou gewoon die gt3 goed instellen.. daar zit toch wel een speakersimulatie in?

bij een backup moet het systeem vooral SIMPEL werken.. je hebt er niets aan als je systeem stuk gaat, en dan een half uur nodig hebt om je backup systeem aan de praat te krijgen.

ik zou gewoon een paar keer na de soundcheck nog een nummer met die gt3 spelen, tot je samen met je geluidsman iets bruikbaars hebt.

kokeleko
24 maart 2005, 09:29
Daarom gebruik ik een backupset om te repeteren, ken het als mijn broekzak.

vester86
24 maart 2005, 09:48
die GT-3 heb ik overheen gelezen mijn fout..


En ik ozu inderdaad de Pod XT live nemen.... als je in zo'n stadium bent dat je over een Backup-set gaat denken, dan moet je niet met een losse pod en floorboard gaan kopen. want mij maak je niet wijs dat je met alleen zo'n niervormige pod op het podium wil gaan staan...

En als je dan toch zo'n pod wil, en een los floorboard, en losse kabel, en stroomtoevoer, dan zou ik liever een alles in 1 oplossing willen .

Mar aangezien hij een GT-3 heeft, zou ik lekker die gaan gebruiken. kost wat om in te stellen, maar je kunt er zéér bruikbare geluiden uit krijgen

Joris

vinni
27 maart 2005, 00:34
Zou gaan voor de XT live..

Waarom?

Niet alleen als backup van je versterker(s),
Ik zou hem ook zo programmeren dat de XT de functie van je midipedaal kan overnemen. Daarnaast zou ik'm ook zo programmeren dat die je effecten kan overnemen bij uitval. Dus i.c.m. je versterker en je gebruikelijke midepedaal.
M.a.w. alle mogelijkheden benutten en de kans op disasters zoveel mogelijk proberen te beperken.

Oh ja...Nog een leuke die ik zelf heb meegemaakt.
Door een stroomstoring was ik alle geprogrammeerde geluiden uit
twee rackFX´s kwijt.....En geen backup.
Dat was ca een maand werk.

Vandaar....
Hmm, misschien koop ik er zelf wel één!

Vinni

morris
28 maart 2005, 16:33
Sommigen hebben wellicht gemerkt dat dit draadje even weg was.
Ik heb een aantal posts aangepast / verwijderd en we kunnen weer verder, MITS de persoonlijke beledigingen achterwege blijven.
Een mening is prima, maar de wijze waarop e.e.a. gisteren eindigde, daar heb ik dus wel problemen mee!
Wie de schoen past...

carry on!

Morris

kokeleko
28 maart 2005, 17:38
Ik zou voor 2 POD Live Xt's gaan, voor als er nog es eentje stuk gaat :amp:

EpiCenturiesAWAy
28 maart 2005, 18:53
Ik zou voor 2 POD Live Xt's gaan, voor als er nog es eentje stuk gaat :amp:


DUDE :-D

BLOK182
28 maart 2005, 19:23
Ik heb nu een dual amp setup, mocht er wat fout gaan, dan kan ik altijd met een amp verder. Ik lever dan wel wat in op clean of scheur (ligt er maar net aan wat er gebeurd) maar ik kan wel doorspelen. Gelukkig nog nooit gebeurd *klopt af* :)

Chiel
29 maart 2005, 09:52
Nou ik heb de GT3 ff flink schoongepoetst en opgelapt en hij doet het weer redelijk. Sommige buttons moeten een aantal keren worden ingetrapt voordat ze geactiveerd worden :-?. Maar goed dat was dan ook de reden dat ik destijds de GCP heb aangeschaft.

Ik heb de GT3 via de DI geprobeerd . . . :oops: . . . da's toch wel ff heel andere koek als mijn huidige set :-( . Maar goed, ff een bult MID's erin gedraaid en de BASS naar standje '0' en het klinkt best redelijk voor een noodoplossing...

Overigens kan ik de GT3 ook gebruiken als midipedaal (mocht de GCP het ooit begeven). Kost nada, noppes, niks en dat is toch altijd weer lekker meegenomen :P . ThanX voor jullie posts!!!

kokeleko
29 maart 2005, 13:43
Zei ik toch je GT3 :D , toch nog ergens goed voor, en stukken sjieper dan een NAGELNIEUWE PODXT-Laif.