PDA

View Full Version : Waar verlies ik mijn t0ne?



Bluesbreaker
20 maart 2005, 23:49
Hoi,

Ik was de laatste tijd niet meer zo tevreden over mijn tone, ik kreeg geen levendig dynamisch helder geluid meer uit mijn gear. Nu plugde ik vorige weeg mijn gitaar rechtstreeks in de versterker en mn tone was terug!

Nu vraag ik me echter af waardoor mn tone nou opgeslokt kan worden.

Dit is mijn pedalboard:
http://img.photobucket.com/albums/v242/kerstmanrulez/gear/effects/gear2.jpg

De volgorde nog even in woorden:

Fender strat met Van Zandt vintage + en blues pickups
>
Teese RMC2 Wah
>
Everman FuzzDrive G2
>
Carl martin Two Faze Phaser
>
Ernie ball 6166 volume pedal
het volume pedaal splits mijn signaal, de tuner out naar Korg DT10 (einde van die signaalketen), de out gaat naar de versterker
>
Marshall JCM2000 TSL122

Ik heb mijn pedalboard bekabeld met die veel te dure planet wave patchkabels.

Het enige in de gehele keten dat niet van topkwaliteit is zijn de kabels van de gitaar naar het pedalboard, en van het pedalboard naar de versterker.

Je zou zeggen dat het probleem daar ontstaat, maar als ik mijn gitaar met diezelfde kabels rechtstreeks in de versterker plug heb ik mn tone dus wel.....


[/img]

BramVersteeg
20 maart 2005, 23:58
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik hoor soms zeggen dat die volumepedalen toon wegzuigen. Misschien kun je eens een buffer voor- of na je wah proberen? Dat schijnt ook nog wel eens te helpen.
Anders weet ik het ook niet. Misschien eens alle pedalen één voor één uitproberen (enkel dat pedaal in je keten) en dan kijken welk pedaal de boosdoener is.

phx
21 maart 2005, 08:42
Is een crybaby truebypass? Volgens mij niet, maar ik kan me vergissen...

Fuhgawz
21 maart 2005, 08:52
Het is ook geen Crybaby, maar een Teese wah. Volgens mij is dat volumepedaal niet true bypass, dus ik denk dat het daaraan ligt. Probeer eens een voor een al je pedalen uit de keten te halen en kijk dan eens wat voor invloed dit heeft op je geluid.

DREAMMACHINE
21 maart 2005, 09:02
maar: .... in dat volume pedaal zit echt een minimum aan electronica, dus het lijkt me sterk.... :???:

groovyB3
21 maart 2005, 09:22
Het volumepedaal trekt je toon weg, dat doen die dingen altijd, hoe weinig elektronica er ook in zit. Zeker met een fuzz werken die dingen gewoon niet optimaal.
Het beste wat je kan doen met een fuzz (en eigenlijk ieder ander goede overdrive) is gewoon de volume pot van je gitaar gebruiken. Jimi deed het, SRV deed het, Ronnie Earl doet het en allemaal hebben ze een wereldtoon.

De kabels hoeft eigenlijk niets uit te maken. Ik gebruik zelf vaak ook van die el cheapo 6 meter kabels van 8 Euro en klinkt net zo goed als een kabel van 40 Euro. Gaat alleen wat eerder verrot. Je zegt zelf ook dat toen je je gitaar direct inplugde je toon terug was, de kabel kan het dan dus niet zijn.

BartL
21 maart 2005, 10:40
Of de kabel van je board naar je amp is rot :)

Antal
21 maart 2005, 11:33
Heb je het probleem als je pedalen aanstaan? Of alleen als ze uit staan? Wat als alles TB is en uit staat heb je aardig wat kabel liggen.

Speeddemon
21 maart 2005, 12:15
misschien een idee om een paar van die dubbel-jacks te kopen, zo'n plug zonder kabel zeg maar.

Mitch
21 maart 2005, 13:14
Eén matige kabel hoeft geen probleem te zijn, maar twee lange matige kabels en een keten zonder gebufferd pedaal kan 't 'm net zijn.
Probeer eens het volgende:
-alleen één van de true bypass pedalen in de keten. an heb je dus twee keer kabel, geen buffer en geen patchkabels.
-alleen de DT10 in de keten. Hoge ingangsimpedantie en een redelijk buffer, geen patchkabels.
-alleen 't volume pedaal in de keten. Geen toffe ingangsimpedantie, geen noemenswaardig buffer.
-nog 's luisteren met maar één kabel.
-nog 's luisteren met de andere kabel.

Dat zegt in ieder geval iets over de beide kabels en het feit of je juist een buffer kan gebruiken of niet.

Negative K3 fan
21 maart 2005, 13:29
ik vermoed dat het aan het volume pedaal ligt, ook met dat splitsen enzo, probeer je signal chain eens uit zonder volume pedaal en zonder tuner dus.

harrie-beton
21 maart 2005, 13:48
het volume pedaal is passief, ik denk dat, dat het probleem is maar je kunt het makkelijk checken door alles pedalen los aan te sluiten en luisteren wat er van de toon overblijft.



mijn ervaring is dat kabels minder uitmaakt dan de pedalen.
Ze hebben beide invloed maar pedalen is sneller hoorbaar.
Hele slechte kabels hebben vooral storing en niet zo zeer toonverlies.

Bluesbreaker
21 maart 2005, 17:10
Het is ook geen Crybaby, maar een Teese wah.
Klopt, en als het een crybaby was geweest was het met deze knoppen een 535q geweest, die is ook true bypass


Volgens mij is dat volumepedaal niet true bypass, dus ik denk dat het daaraan ligt. Probeer eens een voor een al je pedalen uit de keten te halen en kijk dan eens wat voor invloed dit heeft op je geluid.

Tuurlijk is een volume pedaal niet true bypass, het volume pedaal kan niet uit en kan dus niet eens true bypass zijn. Ik had echter niet verwacht dat dit de tone zo verneukt, in de andere pedalen zitten min of meer dezelfde componenten en die laten de tone wel intact (voegen alleen iets toe).

Maargoed, ik zal eens proberen of het volume pedaal de boosdoener is.

Zo ja zal ie wel plaats moeten maken voor een true bypass boxje van speeddemon, die vult die ruimte nooit op, dus komt er nog weer plek voor een nieuw pedaaltje ook....

Bedankt voor de (vrij eenduidige en dus vast goede) tip, ik ga het zo snel mogelijk proberen!

Phyrexian
21 maart 2005, 17:54
Ben benieuwd of het je volume pedaal is... ik heb namelijk dezelfde en merk nauwelijks of niks verschil met of zonder.

Nielsje
21 maart 2005, 19:18
ik heb ook hetzelfde volume pedaal, maar het geen last van tone verlies

toch ligt het wel aan je volume pedaal

waarschijnlijk als je hem helemaal 'open' gooit (volledige signaal) heb je nergens last van.

het is net als met een een volume pot in je gitaar, hij snoept wat hoog weg.

dit kan heel plezierig werken (luister veel naar dire straits nummers zoals 'news' e.a. )

bij mij werkt het wel goed vind ik gewoon versterker op randje instellen (of iets meer) en dan terug regelen met volume pedaal.

een fuzz werkt niet met een volume pedaal, die moet gewoon het hele signaal hebben.

probeer andres een keer je ernie in de loop te gooien

of dat gedoe met het stemapparaat ben ik ook nog niet zeker, ik had verwacht dat je bij 'tuner out' van de ernie op z'n 'dicht' stand, een klikje hoorde, zodat ie schakelde naar de andere output, is dus niet zo

als je je volume gewoon open hebt, dan kan je ook tegelijk stemmen, maar heb nog niet last gehad van merkbaar tonezuigen..

Bluesbreaker
21 maart 2005, 19:34
mijn fuzz krijgt dus het hele signaal, het volume pedaal zit pas na de fuzz

maar nu er toch ook mensen blijken te zijn die geen toneverlies hebben met volumepedaal:
Zou het niet kunnen dat dat koortje te ver uitgerekt is/de pot een stukje verdraaid is ofzo, waardoor de potmeter niet helemaal open staat als ik het pedaal helemaal intrap?

Nielsje
21 maart 2005, 19:39
mijn fuzz krijgt dus het hele signaal, het volume pedaal zit pas na de fuzz

maar nu er toch ook mensen blijken te zijn die geen toneverlies hebben met volumepedaal:
Zou het niet kunnen dat dat koortje te ver uitgerekt is/de pot een stukje verdraaid is ofzo, waardoor de potmeter niet helemaal open staat als ik het pedaal helemaal intrap?

denk het niet, er zit een veer tussen die het zooitje goed op strak houdt, bovendien is het kevlar, dat is behoorlijk stevig.

wat je zou kunnen overwegen is er een andere condensator over solderen

Bluesbreaker
25 maart 2005, 11:09
Okay, net even goed getest.

Het zijn toch de kabels, beide kabels klinken als ik ze los gebruik prima, maar zodra ik ze beide tegelijk gebruik (getest met FuzzDrive ertussen) is mn tone weg.

Ik zal straks nog even proberen of het volume pedaal ook nog meer van de tone afhaalt.

LordRiffenstein
25 maart 2005, 11:21
Okay, net even goed getest.

Het zijn toch de kabels, beide kabels klinken als ik ze los gebruik prima, maar zodra ik ze beide tegelijk gebruik (getest met FuzzDrive ertussen) is mn tone weg.

Ik zal straks nog even proberen of het volume pedaal ook nog meer van de tone afhaalt.

Heb je lange kabels? Misschien is het tijd om te investeren in een buffer. :-D

Bluesbreaker
25 maart 2005, 11:36
zie volgende :)

Bluesbreaker
25 maart 2005, 11:36
Ja, ik heb vrij lange kabels


1 sebastian noiseless cable (made in italy) van 10 meter
1 cordial insturment cable high performance CIK 122 van 6 meter


Ik heb ze nog even vergeleken, rechtreeks van gitaar naar versterker. De cordial klinkt een klein beetje beter (scheelt niet veel), maar of dat komt door de kwaliteit of door de lengte weet ik niet.


Wat is een buffer trouwens?

Bluesbreaker
25 maart 2005, 11:49
Okay, ik heb nu ook nog even het volume pedaal (helemaal open) vergeleken met de fuzzdrive (in bypass stand). Gitaar > Cordial kabel > pedaal > goed patchkabeltje > versterker.

Ook het volume pedaal neemt een klein stukje van de tone weg, het is dus een combinatie....

LordRiffenstein
25 maart 2005, 12:09
Wat is een buffer trouwens?

Buffer zet de impedantie van je signaal om waardoor je geen probleem hebt met toonverlies bij lange kabels. 'Men' zegt dat je al een buffer nodig hebt bij meer dan 6m kabel. Probleem is dat de meeste fuzzes niet werken met een buffer dus dan zou je moeten gitaar>fuzz>buffer doen.

Bluesbreaker
25 maart 2005, 12:24
Ah, okay, bedankt.

Ik zou natuurlijk ook gewoon een kortere kabel kunnen kopen :)

Thom TK
25 maart 2005, 12:31
Je hebt codrial kabel en zo'n andere....is het niet handiger om een spectraflex te nemen?
Die vind IK beter dan een Cordial.

Bluesbreaker
25 maart 2005, 12:38
Je hebt codrial kabel en zo'n andere....is het niet handiger om een spectraflex te nemen?
Die vind IK beter dan een Cordial.

Ik ga nu in ieder geval andere (betere/ wat kortere kabels kopen) , weet je toevallig ergens een site waar de prijzen van spectraflex op staan?

Andere suggesties zijn natuurlijk ook altijd welkom!

Thom TK
25 maart 2005, 18:44
Je hebt codrial kabel en zo'n andere....is het niet handiger om een spectraflex te nemen?
Die vind IK beter dan een Cordial.

Ik ga nu in ieder geval andere (betere/ wat kortere kabels kopen) , weet je toevallig ergens een site waar de prijzen van spectraflex op staan?

Andere suggesties zijn natuurlijk ook altijd welkom!
Euhm...niet dat ik weet...naja je kan www.beyersmusic.de proberen...
Ik heb toevallig gisteren zo'n kabel gekocht...die was 49 euro (bij TAGS) :)

Thom TK
25 maart 2005, 18:45
edit: 18 ft dus. (6.2 meter oid)

Mitch
25 maart 2005, 20:15
Het zijn toch de kabels, beide kabels klinken als ik ze los gebruik prima, maar zodra ik ze beide tegelijk gebruik (getest met FuzzDrive ertussen) is mn tone weg.


8-) Dat zeg ik ! Gamma !

wanna1
26 maart 2005, 00:12
Ik weet het, het is de Teese wah.
Maar voor een leuk prijsje wil ik het wel kopen, dat weet je he? :-D

Waarom gebruik jij in hemelsnaam een volumepedaal, die dingen zuigen en heb je nergens voor nodig. dan kun je nog zon duren hebben, ik heb er nog nooit een goed horen werken. Ja de volume knop op de gitaar die is beter.

Je kunt beter bijboosten ipv het eraf snijden.

vester86
26 maart 2005, 00:21
dr was toch laatst zo'n gast die zn Wah-wah eerst True Bypass had gemaakt, en die daarna een condensatortje eraf had gehaald (of switch erover) zodat ie ook als volumepedaal werkt....

Bluesbreaker
26 maart 2005, 20:00
Ik denk dat ik mn volume pedaal gewoon verkoop. Ik heb nu eerst mn langste kabel afgesneden op 2,5 meter, maandag even luisteren of het daar al flink beter van klinkt.

ieme
26 maart 2005, 22:55
Nee maar nielsje, jij hebt een bijzonder exemplaar!

amon
30 maart 2005, 11:39
Heb je ondertussen al andere kabels gekocht? En blijft je geluid nu wel in orde als je 2 kabels achter elkaar gebruikt?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem, maar vind de prijzen nogal tegenvallen, daarom wil ik het alleen vervangen als ik echt duidelijk verschil hoor, oftewel, als 2 kabels achter elkaar hetzelfde klinken als 1 kabel....

charlie45
30 maart 2005, 12:31
twee kabels klinkt altijd slechter dan 1..

Bluesbreaker
30 maart 2005, 12:33
twee kabels klinkt altijd slechter dan 1..

Dat slaat nergens op, het is van veel meer dingen afhankelijk dan alleen het aantal kabels.

LordRiffenstein
30 maart 2005, 12:46
twee kabels klinkt altijd slechter dan 1..

Euh nee, ik ken situaties waar 2 kabels veel beter klinken dan 1, als er nl. een buffer tussen zit.

charlie45
30 maart 2005, 16:13
Euh nee, ik ken situaties waar 2 kabels veel beter klinken dan 1, als er nl. een buffer tussen zit.

ik gebruik een buffer (roger mayer crossroads), maar uit noodzaak. ik vind niet dat het geluid er mooier door wordt, hooguit dat je minder verliest bij lange kabels. een kabel direct naar de versterker is mooier.

wat zou je kiezen:
kabel -> buffer -> heel korte kabeltje direct naar de versterker

of
kabel -> buffer -> kabel naar versterker