PDA

View Full Version : Ruismodificaties



Mr.Bluesbreaker
19 maart 2005, 17:29
Ik vroeg me af,

las laatst dat iemand een "ruismod" op zijn JCM800 had gedaan plus gainmod. Ik neem dan aan dat ie minder ruis maakt op hoger volume en dergelijke. Nu heb ik een Roland Jazz Chorus die prima werkt, maar toch takkehard ruist, en niet zo'n beetje ook. Rutger, versterkerkerel bij Rikkers gitaarbouw merkte het ook al eens op. Live geen punt, maar op je slaapkamer niet echt interessant. Was mijn vraag: wie heeft er een ruismod gedaan ooit, wat moest er toen gebeuren qua onderdelen? Ging de dynamiek ook achteruit dat je merkte?
En niet onbelangrijk, wat kostte dat? Hoop vragen allemaal, maar ik zit er sterk aan te denken om, als het kan, dit te (laten) doen.

Ervaringen iemand?

vester86
20 maart 2005, 01:45
ruismod??



Oh, je bedoelt noisegate ???

Mr.Bluesbreaker
20 maart 2005, 13:21
Nee, anders had ik er wel een externe noisegate inderdaad aan gehangen. Maar ik bedoel echt een modificatie binnen de versterker zelf.

mathe
20 maart 2005, 18:40
Ik heb geen idee wat de ruis mod inhoudt, maar ik kan me voorstellen dat er ruisarme opamps en/of transistoren worden toegepast. Daarnaast kunnen hoogohmige koolweerstanden worden vervangen door metaalfilm, maar dat maakt een versterker wel sterieler.
Eea is qua onderdelen niet veel geld, maar wel qua werk uren.

Marc

Thijssie
20 maart 2005, 18:46
Nee, anders had ik er wel een externe noisegate inderdaad aan gehangen. Maar ik bedoel echt een modificatie binnen de versterker zelf.

Hoi,

Een noisegate werkt inderdaad niet voor gitaar, net als hij feedback "op gaat pikken", ben je de toon kwijt.

Je zou ook es kunnen kijken naar de noise-suppressor van boss. Ik gebruik hem niet meer (verkoop hem overigens niet :wink: ) maar vond het een goed ding waar hij voor bedoelt was.
Ik vond dat ik de beste resultaten kreeg als ik hem in mijn fx-loop hing....

Mr.Bluesbreaker
20 maart 2005, 22:15
Hee mathe bedankt voor de info, daar kan ik wat mee. Ik ga eens kijken of ik dat bij de mensen hier in de buurt kan laten doen, heb je enig idee hoeveel tijd het in beslag zou nemen?

dennis808
21 maart 2005, 08:43
check ook de audiosamples eens van deze noisegate:
http://www.isptechnologies.com/decimatorpedal.htm

Mr.Bluesbreaker
21 maart 2005, 10:21
Dat decimator ding ziet er ook wel goed uit! Staat ook tof op je board, heb toch nog een plekje over. Misschien dat dit ook nog wel een goedkopere oplossing is als een mod doen. Waarschijnlijk kun je deze alleen uit de VS halen en moet je de gok maar wagen zonder hem in de winkel te testen :-? Maar het is het proberen waard.

Negative K3 fan
21 maart 2005, 11:23
Ik heb geen idee wat de ruis mod inhoudt, maar ik kan me voorstellen dat er ruisarme opamps en/of transistoren worden toegepast. Daarnaast kunnen hoogohmige koolweerstanden worden vervangen door metaalfilm, maar dat maakt een versterker wel sterieler.
Eea is qua onderdelen niet veel geld, maar wel qua werk uren.

Marc

ja, ik vind het ook maar vaag wat er met 'de' ruismod wordt bedoeld...

zo slecht zijn metaalfilm weerstanden troluwens niet... in de meeste posities wegen de voordelen vrij zwaar, en volgens mij gebruiken genoeg bekende boutique bouwers ook alleen metaalfilm weerstanden...

mocht het vervangen van weerstanden echt de ruis mod zijn dan is het idd wel een duur grapje, wat marc zei, er gaat veel tijd in zitten.

Antal
21 maart 2005, 11:45
Mischien heb ik het mis. Maar als je ruis uit je versterker komt heb je niet zo veel aan een noisegate. Daar haal je alleen maar ruis mee weg VOOR je versterker. Daar zit het probleem helemaal niet.

Ten 2de werkt een noisegate alleen maar prettig als er een fatsoenlijk volumeverschil is tussen noise en gitaarsignaal. Aangezien jij de ruis storend vind op laag volume vraag ik me af of dit gaat werken.

Mr.Bluesbreaker
21 maart 2005, 12:59
Met zo'n extern pedaal als de decimator, zou de boel er niet een hoop stiller door kunnen worden, wat Dennis808 post in de link? Ik heb die samples gehoord, en dat leek me namelijk wel wat. Zou dat bij mij werken?

Negative K3 fan
21 maart 2005, 13:22
antal> als je zon noise gate in de fx loop zet pakt de de pre amp ook mee!

Negative K3 fan
21 maart 2005, 13:22
antal> als je zon noise gate in de fx loop zet pakt de de pre amp ook mee!

pol
21 maart 2005, 14:58
hmm, noisegates houden alleen de ruis tegen die je hoort als je niet speelt, die dingen zijn alleen goed om bij van die riffs met veel stops enzo alles volledig stil te laten klinken bij veel (te veel meestal) distortion.
terwijl je speelt laat dit pedaal gewoon de ruis mee door, het is niet dat die dingen de ruis kunnen wegfilteren.
Voor sommige muziekgenre's waarbij de stilte's ook echt stil moeten zijn om het geheel strakker te laten klinken zijn die pedalen zeker geschikt,maar als je een versterker hebt die veel ruist, laat em dan nakijken en herstellen als dat mogelijk is, en zeker op die jc 120, da's een cleane amp, die ruis blijf je toch gewoon horen terwijl je speelt, bij distortion valt het iets minder op, maar blijft storend.

ik vind die noisegates persoonlijk overbodig, mijn gitaar feedbackt enkel als ik ze laat feedbacken, en ruis heb ik nauwelijks.

Mr.Bluesbreaker
21 maart 2005, 15:32
Pol, wat je zegt over de noisegate is denk ik juist wat ik zoek. Mijn JC-120 is onmenselijk hard, maar wanneer ik niet speel ruist ie alsof het volume voluit staat. (en in het echt op standje 2) Er zit echter geen effectsloop op. Wat denken jullie, zal ik de gok wagen met het decimator pedaal?

pol
22 maart 2005, 09:55
ik zou die amp gewoon laten nakijken en herstellen, lijkt me sterk dat je een noisegate nodig hebt op een cleane amp.
of scheelt er iets met je gitaar misschien ?
die noise gate lijkt me alleen nuttig bij high gain amps, maar voor de rest zie ik er het nut niet van in.

heeft weinig zin een noise gate te kopen als je amp niet in orde is

dennis808
22 maart 2005, 12:44
Voordat je de gok waagt zou ik eerst een BOSS NS-2 van iemand lenen om mee te testen, en zeker eens je amp laten nakijken, want de JC-120 hoort m.i. helemaal niet zo te ruisen.