PDA

View Full Version : gitaar halve stap hoger/lager stemmen?



joeygitaartje
19 maart 2005, 12:16
Beste mensen...

Ik zit al een hele poos met een irritant probleem... Ik weet namelijk niet hoe ik mijn gitaar een halve stap hoger of lager moet tunen.. Er zijn heel veel liedjes die ik daarom niet mee kan spelen... alleen eventueel solo's erdoorheen. ik heb een stem apparaatje en die geeft c d e f g a b # aan. maar hoe krijg ik mijn gitaar zo als de akkoorden hier beneden.
Kan iemand mij helpen ????

eb
Bb
Gb
Db-
Ab-
Eb-

pimmetje
19 maart 2005, 12:42
Dan doe je 't op gehoor.

lager stemmen: open a-snaar = 4e fret e-snaar...
hoger stemmen: open a-snaar = 6e fret e-snaar...

alles daarna (vanuit de a-snaar startend) stemmen zoals je normaal op gehoor snaren (bij) zou stemmen.

Soulflyhigh
19 maart 2005, 15:05
Simpel, als je je gitaar een halve stap lager wilt stemmen dan speel je gewoon alles op de eerste fret en dat stem je gewoon naar eadgbe

harrie-beton
19 maart 2005, 16:41
je kunt ook een capo op de eerst fret zetten en dan met je apparaat stemmen, als ie zuiver is - capo eraf en hop.


trouwens er zijn ook stemapparaten die chromatisch stemmen.

BassAgent
19 maart 2005, 16:46
trouwens er zijn ook stemapparaten die chromatisch stemmen.
Heb ik, een Boss, hartstikke handig. Ik speel ook in een Jazzkwintet, is dus ook handig voor blazers om te stemmen. Ik stem mn gitaar wel eens drop D (is ook makkelijk met gewoon stemapparaat) of in Eb, en dan gebruik ik mn chromatische functie. Aanrader!

sneez0r
19 maart 2005, 17:30
Ik geloof dat bijna alle moderne stemapparaatjes chromatisch kunnen stemmen.

Mauser
23 maart 2005, 11:46
Beste mensen...

Ik zit al een hele poos met een irritant probleem... Ik weet namelijk niet hoe ik mijn gitaar een halve stap hoger of lager moet tunen.. Er zijn heel veel liedjes die ik daarom niet mee kan spelen... alleen eventueel solo's erdoorheen. ik heb een stem apparaatje en die geeft c d e f g a b # aan. maar hoe krijg ik mijn gitaar zo als de akkoorden hier beneden.
Kan iemand mij helpen ????

eb
Bb
Gb
Db-
Ab-
Eb-

Als je liedjes wilt meespelen is het wel nodig om je gitaar net zo te stemmen.. Maar als je die nummers op jezelf wilt spelen is dat niet nodig. Ik speel nummers van Metallica (E) en Slayer (Ed) gewoon in D, dat is de standaardstemming van m'n eigen band. Het klinkt alleen wat zwaarder. En ik speel ook nummers van bands die lager dan D staan, en dan klinkt het gewoon wat hoger :D

Mauser
23 maart 2005, 11:46
Beste mensen...

Ik zit al een hele poos met een irritant probleem... Ik weet namelijk niet hoe ik mijn gitaar een halve stap hoger of lager moet tunen.. Er zijn heel veel liedjes die ik daarom niet mee kan spelen... alleen eventueel solo's erdoorheen. ik heb een stem apparaatje en die geeft c d e f g a b # aan. maar hoe krijg ik mijn gitaar zo als de akkoorden hier beneden.
Kan iemand mij helpen ????

eb
Bb
Gb
Db-
Ab-
Eb-

Als je liedjes wilt meespelen is het wel nodig om je gitaar net zo te stemmen.. Maar als je die nummers op jezelf wilt spelen is dat niet nodig. Ik speel nummers van Metallica (E) en Slayer (Ed) gewoon in D, dat is de standaardstemming van m'n eigen band. Het klinkt alleen wat zwaarder. En ik speel ook nummers van bands die lager dan D staan, en dan klinkt het gewoon wat hoger :D