PDA

View Full Version : Plaatsen brug



Rock*U*Doll
18 maart 2005, 19:02
Ik heb onderstaande brug gekocht voor m'n fender (bullet).
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/221020.jpg
Nu de vraag, hoe kan ik deze juist plaatsen.
De juiste afstand heb ik al gelezen.
topkam -> 12e fret = 12e fret -> brug

maar moet ik de brugzadeltjes in het midden zetten om de juiste afstand te nemen.....
dit is dan verticale stand van de brug (als je gitaar juist bekijkt :D )

Hoe bepaal ik nu de horizontale stand van de brug, of is dat een kwestie van meten met het oog.......
Ik neem aan dat als de snaren scheef over het fretbaord lopen, dit gevolgen kan hebben voor het afstellen van de gitaar.
Nu heb ik een voordeel met deze brug dat ik de snare spacing zelf kan instellen, maar erg veel is dat ook niet.

Wie heeft er antwoord!!
alvast bedankt

Mattia
18 maart 2005, 21:11
Umm...huh? Ik snap je 'verticaal/horizontaal' verhaaltjes niet helemaal.

Wat je doet: stel de saddles zo af de ze maximaal 'uitgeschroefd' zijn, dus richting hals, maar nog wel gewoon op de baseplate zitten. Het punt waar de saddles nu zitten, dat moet op het '2x afstand nut->12de fret' punt, zal ik maar zeggen. Ter compensatie zal achteraf je bas zijde saddle flink naar achteren moeten, en je treble saddle nauwelijks tot niet.

Zorg ervoor dat de brug dezelfde hoogte heeft als je oude brug, anders geeft 't problemen. Die Schaller brug heb ik ook op m'n eerste gitaar gebruikt, en er zit een 'optional' onderzetstuk bij, die je waarschijnlijk niet moet gebruiken. Wat betreft centreren, nouja, lineal pakken, en een centreline op je gitaar tekenen. Of op een stuk afplakband dat op je gitaar zit, dan. Meten met het oog moet je nooit doen. Hooguit je oog laten vertellen of iets er 'fout' uitziet, en dan een meetlint pakken.

Rock*U*Doll
19 maart 2005, 12:24
Zorg ervoor dat de brug dezelfde hoogte heeft als je oude brug, anders geeft 't problemen.

De oude brug heb ik nooit in mijn bezit gehad...

Mattia
20 maart 2005, 22:50
Gewoon zonder 'onderzetstuk' installeren als het een standard fender-type brug was, cq. als de hals op een standard fender manier is bevestigd, geen 'tilt back' ofzo.