PDA

View Full Version : Minuer ladders.



sebass
19 juli 2002, 21:33
Ik ben op zoek naar mineur ladders. De stappen weet ik al. Het is eigenlijk hetzelfde als ionisch maar dan met een verlaagde terts.
Maar welke mineur scales zijn er nog meer en hoe heet deze. Je hebt toch melodisch natural etc.
En welke akkoorden speel je erbij. Want bijvoorbeeld E aeolisch zit in de g scale en is eigenlijk Em. Em klinkt dan ook erg mooi maar de rest klink van de akkooren uit de g scale klinken weer aardig majeur achtig. Ik wil juist dat droevige geluid uit de mineurs

Dus kan iemand de scales laten zien en de bijbehorende akkoorden. Ik speel zelf het liefst in g en dan de majeur scale, maar wel over de hele hals dus ook E aeolisch.

Kan iemand mij daarbij helpen.

Bedankt.

sebass
19 juli 2002, 21:33
Oh ja en kom niet met pentatonisch aan want die kan ik al en daar ben ik eerlijk gezegd niet echt weg van.

Shakey
20 juli 2002, 00:56
Kijk in het boek "De Gitaar" van Ralph Denyer. Daar staan zo'n beetje alle toonladders in uitgelegd. Succes!

sebass
20 juli 2002, 15:02
Ah bedankt ik ga eens kijken. Maar eigenlijk vind ik het zonde om een heel boek ervoor te kopen want ik weet al wel redelijk hoe het in elkaar zit. Of zijn er nog meer scales? Majeur is verder geen probleem. Maar het was ook een beetje de vraag wat de akkoorden erbij zijn. Is dat ook gewoon 1,3,5? Maar kom je bij Emin ook gewoon in de G scale dus ook met dezelfde akkoorden?

sebass
20 juli 2002, 19:16
Ik heb het boek bekeken maar het was niet echt wat ik zocht. Ik heb een beter boek gevonden namelijk "scales and modes" door "Steve Hall and Ron Manus".

Ik heb nog een brandende vraag: Bijvoorbeeld bij harmonic minor staat bij dat akkoorden die er goed bij passen minor, minor (and major) 7ths, major 5ths. Maar hoe weet ik nou welke minor en majeur akkoorden. Gaat dat van hetzelfde princiepe uit als de majeur ladder. Dus 1M 2m 3m 4M 5M 6m 7dim (M=majeur, m=mineur, dim= dimished). Moet ik gewoon steeds de eerste, derde en vijfde noot nemen van de scale?

Oh ja en hoe is dimished ik dacht dus 1,3,5,7 en dan een verlaagde terts en septiem. Maar dit blijk dus niet te kloppen want van F zou dit dan de F,G#,C en de es. ik speel deze zo 131121.

Pee
20 juli 2002, 22:07
is dat dat boek met een prs op de voorzijde? wat staat eigenlijk allemaal in dit boek? (lijkt een domme vraag)

sebass
21 juli 2002, 02:12
Scales en de modi :smile: Daar gaat eigenlijk het hele boek over. Ja het is die turquoise prs.

Pee
21 juli 2002, 10:43
dus met (bijna) alle toonladders in alle verschillende mogelijke posities. cool, dat boek moet ik ook hebben!!

sebass
21 juli 2002, 15:05
Ja klopt.

Jopie
21 juli 2002, 18:30
Maar wat ik ook doe is boeken bestellen via internet heel handig en niet overmatig duur. http://www.sheetmusicplus.com