PDA

View Full Version : Marshall DSL bias vraagje



Mark S
18 maart 2005, 15:19
.......

Mark S
18 maart 2005, 15:20
Op de Marshall DSL heb je de mogelijkheid om je eindlampen naar smaak te bi-assen....o ja? ja!

maaaaarrrrrrr

betekend dat dat je de buizen ook zelf kan vervangen(zoals de pre-amp buizen?)

pol
18 maart 2005, 15:35
zonder meetapperatuur of weet je waar mee bezig bent ?
aan je vraag te horen denk ik van niet, de buizen kun je gewoon zelf erinsteken, maar dan laat em toch best door een tech laten opmeten en op een osciloscoop kijken of het signaal goed is.

Nu ja, ik heb zelf ook al nieuwe lampen in mijn amp gezet en gebiast op gehoor en gekeken of het boeltje niet te heet werd, maar ik neem nu eenmaal graag risico's, kan evengoed zijn dat ik mijn amp opblaas :-D

dus, proberen op eigen risico en niet komen klagen als het misgaat, kan goed zijn dat de bias al goed staat, dit heeft wel wat marge, maar kan evengoed zijn dat ze te heet worden, en als ze te koud staan klinkt het niet, maar dat hoor je wel, en te heet ruik en zie je wel :-D

Mark S
18 maart 2005, 17:17
ik ben van de week langs m'n amptechneut geweest voor nieuwe (pre)amp buisjes en hij vertelde me en passant over de mogelijkheid je eindbuizen zelf te bi-assen. Ik heb alle benodigdheden zelf in huis en de techneut mailde me een handleiding met alle info dus het hele bias-verhaal gaat wel lukken!

Eenmaal thuisgekomen dacht ik: 'ik ben nu toch lekker bezig, laat ik de eindbuizen dan ook maar gelijk vervangen door een nieuw setje' alleen wist ik niet zeker of je de buizen er 'zomaar' uit en in kan schroeven vandaar deze vraag :)

De techneut in kwestie was zoals gewoonlijk onbereikbaar :evil:

Punkrockerke
18 maart 2005, 19:08
Bij de JCM2000 serie is het zeer gemakkelijk om zelf je eindbuizen te vervangen, de "meetpinnen" en de potmeters zijn makkelijk te bereiken via een openingetje in het chassis. Na het plaatsen van je nieuwe buizen gewoon meten en en ruststroom instellen op +/- 90mV. Opmeten met een osciloscoop is ook wel aan te raden.

Izegrim
25 maart 2005, 16:59
Hee Mark S hoe kan ik aan dat bias bestandje komen?

pol
25 maart 2005, 17:42
ik ben van de week langs m'n amptechneut geweest voor nieuwe (pre)amp buisjes en hij vertelde me en passant over de mogelijkheid je eindbuizen zelf te bi-assen. Ik heb alle benodigdheden zelf in huis en de techneut mailde me een handleiding met alle info dus het hele bias-verhaal gaat wel lukken!

Eenmaal thuisgekomen dacht ik: 'ik ben nu toch lekker bezig, laat ik de eindbuizen dan ook maar gelijk vervangen door een nieuw setje' alleen wist ik niet zeker of je de buizen er 'zomaar' uit en in kan schroeven vandaar deze vraag :)

De techneut in kwestie was zoals gewoonlijk onbereikbaar :evil:

ah, gewoon de buizen zachtjes eruithalen, wachten tot ze koud zijn natuurlijk, en nieuwe erinsteken, zelfde als met voorversterkerbuizen, en dan meten en biasen.
ik leg de versterker ondersteboven op de transfo's hiervoor, kun je gemakkelijk overal aan.

Chroxy
25 maart 2005, 17:51
in een Marshall DSL401 zitten toch EL84?.. die hoef je toch neit te biassen?

Negative K3 fan
25 maart 2005, 18:14
el84s moeten altijd worden gebiast, h et hangt van h et circuit waarin ze gebruikt worden af of je bij iedere buizenswitch de bias moet veranderen.

nicoverduin
25 maart 2005, 18:59
el84s moeten altijd worden gebiast, h et hangt van h et circuit waarin ze gebruikt worden af of je bij iedere buizenswitch de bias moet veranderen.
Dus niet. :-D Als ze kathode gebiased zijn, dan wordt de buis automatisch ingesteld door de spanning over de kathode weerstand valt. DIt geldt trouwens voor alle kathode gebiasde buizen. (dus ook de voorversterkers)
NIco

Negative K3 fan
25 maart 2005, 19:14
dat zei ik toch? hangt van het circuit af> als er sprake is van kathode biasing hoeven ze niet opnieuw gebiast te worden 8-) maar in beginsel moet iederen buis worden gebiast, hetzij door de kathode positief te maken mbv een weerstand of door het roosterspanning 'negatief te maken'.

toch?

ChrisMW
25 maart 2005, 20:10
In het algemeen hoeven zgn. cathode-biased amps niet gebiased te worden maar in de meeste gevallen is het meer dan raadzaam de bias toch te checken.
Veel merken buizen worden in verschillende gradities/ratings verkocht en het komt voor dat 'n bepaalde set buizen net even ietsje meer of minder stroom nodig heeft.
Soms kun je iets met de waarde v/d cathode-weerstand doen en soms moet de B+ ( voedingsspanning ) iets verlaagd worden om op de juiste instelling te komen.

Genoeg gel*ld, solderen en dan weekend :-D