PDA

View Full Version : Carpal Tunnel Syndrome



Addixx_
19 juli 2002, 18:58
Volgens mij heb ik 't, in lichte vorm, ik krijg regelmatig last van de pezen die naar me vingers lopen (in me onderarm) Ik zit vaak achter de computer.
weet iemand nog dingen die je kunt doen om 't tegen te gaan? op minder computeren na natuurlijk, dat lijkt me logisch :smile:maar ik vind 't wel behoorlijk kut :'(

(edit: sorry moderators dat ik 't in het verkeerde forum gepost heb, d8 ff niet heel erg na, verplaats maar, mocht 't nodig zijn :smile: )

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Addixx_ op 2002-07-19 18:07 ]</font>

Dionyios
19 juli 2002, 19:32
Hé Addixx, wat jij beschrijft zou ook wel eens RSI kunnen zijn. HeB ff snel een brochure opgezocht. Kwam deze het eerst tegen, maar als je ff de tijd ervoor neemt, dan vind je wel meer op internet...

http://www.leidenuniv.nl/arbodienst/brochures/rsi.htm

Probeer eens wat te doen aan je houding tijdens het computeren. Of ga eens naar de dokter als je echt zekerheid wilt.

Addixx_
19 juli 2002, 20:03
alvast bedankt :smile:

sebass
19 juli 2002, 21:05
Let op een goede houding. Zorg dat je arm ontspannen is vooral bij het gitaarspelen. En voor de computer geldt dat je je polsen niet moet rusten op de grond maar er als het ware boven laten zweven.

sebass
19 juli 2002, 21:07
Oh ja en natuurlijk veel rusten. Tijdens het spelen en computeren moet je af en toe je spieren los schudden. Het belangrijkste is dat je niet de hele tijd in de zelfde houding zit en de hele tijd dezelfde spieren continu spant. Neem dus steeds na een tijdje even pauze om je spieren even te ontspannen. Dit moet al een heel stuk schelen.

AllodoX
21 juli 2002, 00:41
laten zweven ? dewd.. dat is nou juist wat je NIET moet doen. dan zit je constant een spier aan te spannen en daardoor krijg je nou net rsi.

je moet je polsen juist laten rusten.. waarvoor denk je anders dat die gel-pads voor zijn ?

Addixx_
21 juli 2002, 00:42
mijn hele armen rusten op de tafel, dat is ook niet goed volgens mij...

sebass
21 juli 2002, 02:18
Hmm volgens mij zegt iedereen het anders. Ja ik heb een profielwerkstuk van iemand doorgelezen daarover maar dat is al weer een tijd terug. Ik had het zelf ook een beetje. Dus ik ben daarna op zoek gegaan. En ergens volgens mij op internet las ik dat je je polsen niet moest laten rusten maar dat je je armen erboven moet houden. Zo kun je trouwens wel veel sneller typen. Lijkt mij ook erg zwaar maar ik weet zeker dat dat de manier is.

sebass
21 juli 2002, 02:26
Ik had gelijk je pols mag met het typen nergens op rusten. Volg deze link maar eens en kijk onder het kopje "How do I prevent it?".Tweede alinea waar ook figure 2 staat. http://www.engr.unl.edu/ee/eeshop/rsi.html

AllodoX
21 juli 2002, 17:46
jah i.d.d. werkt prima voor de pols, alleen heb je na 2 weken gigantische kramp in je schouder. :wink:

Jopie
21 juli 2002, 18:26
Hmm tsja ik was (en probeer weer te worden) redelijk fanatiek in krachttraining en dat blijkt ook een goede invloed te hebben op gitaarspel. Als je niet aan fitness doet train dan vooral je polsen door wrist curls. En heel belangrijk koop van die plastic handknijpers die erg goed zijn voor het versterken van vingers en pols. Give it a try!

Fret
21 augustus 2002, 21:58
Het lijkt me, zeker als gitarist zijnde, niet verstandig zelf voor dokter te spelen. Waag er een (telefonisch) spreekuur op, zou ik zeggen.

space-ace
22 augustus 2002, 17:14
CTS een entrapment neuropathie, in gewoon nederlands is dat een zenuw die geklemd zit , nl in de carpale tunnel, dat gaat gepaard met vooral tintelingen in de duim wijsvinger en middelvinger en dit alleen aan de handpalmzijde( vooral s' nachts)
Jou geval klinkt meer als een tendinitis van de flexoren (buigers)
behandeling/ regelmatig rusten, veel rekken en bij opflakkeringen ijs op leggen
dat is dan 20 euro(grapje)

Addixx_
22 augustus 2002, 17:56
Hmm professioneel arts? :wink:

gewoon overbelasting I think, tis al 'n heel stuk minder nu ik nie meer op me pols leun. Ik heb de leuningen van m'n stoel wat hoger gezet :grin:

Megalodon
8 september 2002, 01:15
Carpaal Tunnel Syndroom is die tunnel aan de ONDERKANT van je hand/pols waar zenuwen doorlopen. Deze zenuwen kunnen bekneld raken en dat doet op die plaats pijn. Dus als jij het over pezen hebt, heb je het al niet meer over CTS zover ik weet.

De term RSI is een globale term. Tennis elleboog, muisarm, tendonitis, bursitis, en CTS zijn wat meer specifieke termen.

Genoeg rusten tussendoor en rekken en strekken is erg belangrijk. Ik kan het weten want ik loop momenteel bij een therapeut vanwege hetzelfde probleem. Het gaat al een stuk beter gelukkig.

space-ace
22 september 2002, 21:49
ik denk dat mijn uitleg voldoende was, of niet soms?

Anders Destium
22 september 2002, 21:56
En wat kan je er aan doen dan Space-ace, mijn zus is aan CTS geopereerd (nadat ze zwanger was, komt vaak voor) maar dat was een hormonenkwestie...

space-ace
27 september 2002, 21:45
als de diagnose juist was moeten de symptomen na de zwangerschap verdwijnen ( hormonaal -> zwelling -> druk in de carpale tunnel)normaal gezien wordt er dan niet geopereerd maar enkel een spalkje gedragen eventueel alleen s'nachts
CTS wordt veel verward met enkele aandoeningen die pijn uitstralen in de pols maar de oorzaak ligt hoger ( schouder, elleboog en vooral nek) zoals artrose cervicaal ,thoracic outlet syndroom...