PDA

View Full Version : witte gloed in eindlak



chennie
18 maart 2005, 13:34
stom prut forum

chennie
18 maart 2005, 13:35
hoi,

Ik ben nu eindelijk bezig met het aflakken (jaja eindelijk !)
En heb heel mooi telkens een laagje cellulose lak gespoten (en dan mooi als fred het zegt de tweede laag binnnen 20 min)
En dat elke dag. Nu wou ik tussen de lagen opschuren, eigenlijk afschuren want ik heb er al heel veel lagen opzitten (15 of iets)
Maar nu telkens als ik schuur komt er een witte gloed/vlek op waar ik heb geschuurd! Het lijkt net op gedroogd secondenlijm of van dat bouwmodel lijm. Is het misshien het witte schuursel van de lak dat in de lak terecht komt ?
Van meer schuren wordt het alleen maar erger. En wanneer ik er weer een laag overheen spuit gaat het niet weg. Als ik dan vervolgens weer opschuur, verdwijnt het iets en als ik dan weer een dun laagje spuit ziet het er ongelooflijk mat (wit is wel iets minder) uit. Laten drogen op kamertemperatuur voor enkele dagen helpt ook niet evenals verwarmd drogen.
Ik schuur nat met ongeveer korrel #800 tot #1200, schuur zo dat ik enkele keren licht over het hout ga en dan het water weer afveeg met een oud shirt. Ik gebruik telkens nieuwe, schone stukken schuurpapier.
Kan iemand me vertellen wat dit is, hoe hetwordt veroorzaakt, hoe het kan worden voorkomen en wat de oplossing is?

Raytheman
18 maart 2005, 14:58
Wat ik denk dat hier gebeurt is dit: celluloselak is nog niet helemaal hard. Door het schuren wordt de onderlaag warm ( en vooral zacht) en de schuurstof komt dus in de onderlaag. Celluloselak is snel droog maar blijft erg lang 'zacht'
De oplossing -tenminste zoals ik het zou doen- Het geheel zéker 2 weken laten uitharden. Dan nog 1 keer heel licht nat schuren en dan de laatste laag erop. Heb je er misschien foto's van?

chennie
18 maart 2005, 15:06
fotos heb ik helaas niet, maar het kan zijn wat jij zegt.
Ik kan het wel proberen, tkost me dan weer twee weken, maar hey wat is 2 weken tov met de 8 maand waar ik nu al bezig mee ben. =)

chennie
18 maart 2005, 15:16
Nu komen we eigenlijk bij een andere vraag waar ik me al over breek, hoeveel lagen eindlak is nodig ?
Ik heb nu anderhalve spuitbus op losgelaten (maar wetend dat natuurlijk de helft de lucht in word gespoten).

fred dons
18 maart 2005, 15:27
het kan ook nog zijn dat er vocht in de lak is gekomen, in principe
zal stof van het schuren (zeker als je opnieuw lakt) in de oude laag wegsmelten
wat ik wel eens heb is dat ik de lak te dik opgespoten heb en hij daarna wit uitslaat, alleen dat verdwijnt weer na een dag

chennie
18 maart 2005, 15:35
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat het is. Het reageert ook gewoon raar op wat ik doe. Soms is het wel een beetje af te schuren en soms word het juist alleen maar erger. Met een verse laag eropgespoten komt het witte wel weel erg naar voren. Tot nu toe schuur ik dan meteen dat witte erweer af.
Opvallend is ook dat het alleen op het deel gebeurd waar ik waterbeits als ondergrond heb gebruik.
De voorkant waar ik acrylverf heb gebruik is, heb ik precies op dezelfde manier behandeld, maar daar heb ik totaal nergens last van.

Ik word er gek van overigens, elke stap wat ik doe daar moet gewoon iets fouts mee gaan. Ik ben de personificatie van murphy's law.

fred dons
18 maart 2005, 16:56
dan kan het zijn dat je de waterbeits niet goed heb laten drogen en dat het water nu via de lak weer naar buiten komt

ik fohn het hout altijd even nadat ik waterbeits gebruikt hebt

Raytheman
18 maart 2005, 16:57
Wat ik zou doen: schuren totdat hij weer egaal is en alle vlekken eruit zijn.
Met een kwast celluloselak erop ( verkopen ze gewoon bij praxis) Dan de volgende dag nat schuren. Eventueel nog een laagje met de kwast. Als laatste met de spuitbus de laatste laag aanbrengen. Zorgen dat zowel de ondergrond als de omgevingstemperatuur hoog genoeg is ( dus NIET in een koude schuur ofzo) Dan zou het toch goed moeten gaan
Succes,
Ray

chennie
18 maart 2005, 20:54
dan kan het zijn dat je de waterbeits niet goed heb laten drogen en dat het water nu via de lak weer naar buiten komt

ik fohn het hout altijd even nadat ik waterbeits gebruikt hebt

Dat waterbeits had ik er al vanaf begin dit jaar erop zitten. En heb drie dagen gewacht voor de eerste lak laag =) Dus dat is wel droog.

@Raytheman:
dat is precies de manier hoe ik te werk ga. Behalve dat ik alles spuit, het is een heel verhaal maar ga er maar vanuit dat ik niet kan opstrijken met een kwast of doek.
Laklaagspuiten, dag laten drogen, licht nat opschuren, drogen, en dan weer een laklaagspuiten.

Echter bij stap licht opschuren werd alles wit, en dan weer laag spuiten wordt alles nog witter. =)

Ik ga proberen wat meer op te laten drogen zoals je eerste post. Ik denk dat er meerdere mechanismen aan het werk zijn. Vocht, niet uitharden van cellulose lak, misschien te koud, vuil.
Ik wou dat ik foto's kon maken, dan weten we misschien meteen waar we het over hebben. Ik ben dit probleem ook nog nooit eerder tegengekomen op het forum.

chennie
21 maart 2005, 13:13
Nou volgens mij is het inderdaad vocht geweest. Even met een natte penseel door een beetje klein druppel celluloselak gegroerd =)

Zal waarschijnlijk inderdaad geweest zijn dat ik bij het nat schuren de lak smolt en dat er water in de lak kwam. . Oplossing was een laagje spuiten. opdrogen, beetje opschuren (en sand through wegschilderen ...) en dan met een droge kwast erover heen. Dan het meteen met een droog shirt of andere penseel dat vervuilde lak wegsmeren en dan weer een laagje opsmeren.

Mattia
21 maart 2005, 16:07
Lijkt mij dat je ook iewat teveel water voor het nat schuren gebruikt. Je pakt water, doet er letterlijk 1 druppeltje afwasmiddel bij (breekt de 'surface tension' wat, plakt het minder), en schuurt dan met de minimum hoevellheid water mogelijk. Ook schuur ik tussentijds 'gewoon' droog, meer even de hoge puntjes ervanaf. Als het erg oneven is, om de 3-4 lagen (dus om de anderhalve dag, zeg maar), en ook wel nat, maar meestal 'gewoon' droog. Als de boel mooi is uitgehard (voor nitro, minimaal 1 maand, waterbasis spul kan vaak sneller, binnen een week of anderhalf) begin ik met vlak schuren. Wordt 't lekker dof van, maar dan is het des te mooier als de polish de glans tevoorschijn brengt :-)

R.van Ginneken
21 maart 2005, 22:27
Voor zover ik begrijp is er blanke lak gebruikt en daar mag absoluut geen vocht in komen. De lak slaat hierdoor blind(wazig) Dit gaat op voor alle blanke lakken behalve watergedragen lakken natuurlijk.
Volgens mij zou de werkvolgorde er alsvolgt uit kunnen zien.
Op de kale ondergrond een waterbeits aanbrengen voor de kleur,na droging mag een celluloselak aangebracht worden om de waterbeits te sealen,daarna een laag blanke lak aanbrengen op basis van bijv alkyd of urethaan of polyurethaan(geen watergedragen of cellulose)
Het veiligste is om een paar lagen aan te brengen waarbij tussen de lagen met waterproef schuurpapier droog wordt geschuurd,puur om de hechting tussen de lagen te garanderen en om eventuele strepen o.i.d.weg te werkenPas wanneer je aan de laatste laag(en) toe bent dan kun je nat schuren,dit is veiliger omdat je dan niet zo snel door de lak heen schuurd. Besleten waterproof geeft een nog fijner schuurresultaat.
Wat ook heel erg goed schuurd, fijne staalwol,hiermee loop je helemaal geen risico voor water insluiting.
Het is een heel verhaal geworden,maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes.

chennie
21 maart 2005, 22:48
ah bedankt voor het verhaal, dat transparante lakken absoluut geen water kan hebben wist ik niet.
Nah, het is niet echt de volgorde van het process het is meer mijn totale onbekwaamheid in doe het zelve. Ik heb mijn project zwaar onderschat en eigenlijk wist ook niet waar ik aan begon. Maar het is niet erg, afgelopen 8 maand heb ik veel geleerd en het is nog niet ten einde.
Dit probleem heb ik nu al opgelost, zie mn posts hierboven, met alle post tezamen denk ik wel dat het een mooie samenvatting is voor dit probleem =)
Ik denk dat wanneer alles af is ik een detail rijk stap voor stap ga tiepen. =)

R.van Ginneken
21 maart 2005, 23:26
Je moet het vooral niet opgeven en, oh ja,cellulose op cellulose is niet echt geweldig omdat de eerste laag door de tweede laag wordt opgeweekt. Dit komt door het oplosmiddel thinner,je weet wel,dat spul dat zo enorm stinkt.
De lagen zo lang laten uitharden is eigenlijk niet nodig,wellicht gebruik je de lak te dik en wordt de laag eigenlijk een vel.
Nou ik hoor nog wel hoe het verdere verloop is.

Svenson
22 maart 2005, 07:55
En als je de gitaar toch helemaal in nitro-cellulose lak wilt aflakken? Hoe lang moet je dan wachten tussen de lagen, hoeveel lagen is ideaal en hoe zit het met het schuren (om de hoeveel lagen en hoelang nadat lak is aangebracht)?

R.van Ginneken
22 maart 2005, 09:51
Als je na de eerste laag heel lichtjes schuurt met besleten(versleten)waterproof is dat voldoende.Het uitharden bij cellulose gaat vrij snel zodat je de volgende dag gerust de tweede laag kunt aanbrengen.Ikzelf zou tussendoor alleen maar schuren als het echt nodig is wat betreft onregelmatigheden.Ik zou eerst wat laagjes aanbrengen en voor de laatste laag pas , droog met waterproof schuren of fijne staalwol.In ieder geval niet nat.
De hoeveelheid lagen zul je zelf moeten bepalen.Als jij het mooi vind is dat genoeg.