PDA

View Full Version : 15 inch speakerbox



EdJ
18 maart 2005, 12:48
Hallo,ik kreeg van een kennis een 15 inch speaker die volgens zijn zeggen ooit in een Fender combo heeft gezeten.
Nu klinkt dat ding zonder kastje eromheen maar zozo naar mijn bescheiden mening.
Op de Fender ampfieldguide zijn de afmetingen te vinden van de diverse boxen.
Is het nu gewoon een kwestie van de boel kopieren?
Ik heb me nog nooit bezig gehouden met het bouwen van een box,temeer omdat ik vaak gehoord heb dat het niet zo simpel is als het lijkt.In het verleden heeft hier ook eea gestaan over het bouwen van een box maar nog niet eerder over een 15 inch model.
Heeft iemand suggesties,ervaringen,tips?
Ik zou ze graag horen.
Ed

nicoverduin
18 maart 2005, 18:08
Je zou evt. een Fender box kunnen nabouwen door de afmetingen te herleiden (zie www.ampwares.com/ffh).
Je kan ook een eigen box ontwerpen met bijv. Thiele parameters. Hier heb je speciale programma's voor op het internet. Die kunnen je helpen de frequentie karakteristiek van de box icm de speaker.
Je hebt dan wel de specs van de speaker nodig. Je kan dan bijv. de bass extra benadrukken door gebruik te maken van een "tuning port".
Nico

EdJ
18 maart 2005, 18:35
De specs van de speaker heb ik niet dus het zal idd wel neer komen op het nabouwen van een bestaand model

nicoverduin
18 maart 2005, 19:13
Dat wordt dus een makkie :-D :-D :-D
Nico

EdJ
18 maart 2005, 20:49
Dan ken je mij niet :oops:

EdJ
18 maart 2005, 20:49
Dan ken je mij niet :oops:

nicoverduin
18 maart 2005, 20:56
Eerst gewoon een tekening maken. Door vanuit de buitenmaten naar binnen te werken. Je hout materiaal is 18 mm dik. Dan weetje vanzelf de binnen maten.

Als je latten aan de binnenranden wilt gebruiken, dan kun je die nu berekenen.

Voor de baffle geld het volgende:
- bereken de binnenzijde
- trek van zowel de lengte als de breedte 4 mm af (ik ga ervanuit dat je de kast wilt bekleden). Die 4 mm is voor 1 mm doek dikte en 1 mm tolex dikte (aan beide zijdes).

snap je het nog? :-D :-D :-D
Nico

EdJ
18 maart 2005, 22:13
Ik begrijp wat je bedoelt.
Zijn er standaard dikten voor het baffle of is dat trial and error?
Groeten,Ed

nicoverduin
18 maart 2005, 22:17
Ik zou 12mm berken multiplex nemen.
Nico

EdJ
18 maart 2005, 22:25
Dat advies neem ik ter harte.
Bedankt!
Ik ga een potloodje slijpen en morgen de bouwmarkt bezoeken.
Prettig weekend,
Ed

josh.vandenberg
19 maart 2005, 20:03
Ik zou wel beter hout als van de bouwmarkt nemen .

In rotterdam heb je bv de Westerhouthandel.Maakt voor je geluid nogal verschil en de prijs is ietsje meer