PDA

View Full Version : Emmanuel's thumbpick



SaferSephy
18 maart 2005, 12:36
Ik wil toch maar eens zo'n ding gaan proberen omdat je sound dan veel lekkerder uitkomt.

nu ben ik gister een muziekzaak binnen gewandeld en de enige die ze hadden waren dunlops van medium dikte in een bruin/rode kleur. het ding voelde enorm lomp aan

Tommy heeft altijd een heel klein wit dingetje...wat zijn het voor plectrums (merk etc. en hoe kom ik er aan?

thnx :)

Harald
18 maart 2005, 13:06
Vroeger Dunlops, dikke. Welke thumbpick hij tegenwoordig gebruikt weet ik niet. Hij houdt niet van Ned Kelly thumbpicks. Die vind hij te dun. Hij raadt in ieder geval dikke (duim)plectrums aan ivm de sound.

Flatpick heb ik hem in Raalte wel gevraagd aangezien ik gehoord had dat hij nederlandse handgemaakte plectrums gebruikt. Bleek te kloppen. Hij heeft van alles in zijn blikje, maar in ieder geval een aantal Wegens mandoline picks. Navraag bij Michel Wegen leverde op de M150 en dikker.

SaferSephy
18 maart 2005, 13:59
Ik heb het idee dat Tommy meer met nederland heeft dan de gemiddelde internationale artiest...waarom weet ik eigenlijk niet

RIES
18 maart 2005, 17:30
Da's ook toevallig, heb er deze week ook gehaald om het onder de knie te krijgen, zeker een mooie sound.

TIP: De mijne zat wat strak, heb hem eventjes in een kommetje met heet water gelegd en toen wat wijder gemaakt. Werkt perfect hij zat gelijk een stuk beter.

Zit er nu nog wel eens naast maar dat zal wel na veel oefenen wel beter gaan. Is gewoon iets waar je echt aan moet wennen

ReinoutV
19 maart 2005, 09:11
Ik gebruik de Dunlop L duimpicks. Ik vijl wel een heel stuk van de punt af, omdat deze me veel te groot is. Die tip heeft Richard Smith in zijn workshop gegeven, omdat hij zijn duimpick ook veel voor flapicking gebruikt. Ik ben nu veel nauwkeuriger geworden met dat geval. Je kunt hem dan ook naar de gewenste sound vijlen.

RIES
20 maart 2005, 10:14
Goeie tip.

Ga ik eens proberen.
Zit er namelijk nog wel eens naast en dat komt misschien wel doordat ze vrij lang zijn.

lexolo
20 maart 2005, 10:36
Hoi Reinout, goede tips. Hoe vijl je ze naar de goede sound, waar kan je vijlen en wat is het effect op het geluid?

ReinoutV
20 maart 2005, 10:48
De punt kan je in een V-figuur vijlen, maar ook in een U. Vergelijk dit met de punt van je plectrum of een van de twee bovenste hoeken (waar ik zelf altijd mee speel, iets dikker geluid). Daarnaast is de vorm van de rand heel belangrijk. Hoe rechter, hoe scherper je geluid. Het verschil kun je horen tussen de standaard Dunlop picks en die van tortex, die een iets rechtere rand hebt (als je er nog niet zo lang op hebt gespeeld ;) ).
Daarnaast, omdat je duimplectrum redelijk breed is, kan je zelf ook kiezen waar je de punt wil hebben, dicht bij het einde van je duim, of juist dichter bij de knokkel. Je zal er een paar moeten kopen om wat te kunnen experimenteren. Vergelijk dit ook met hoe je zelf een 'normaal' plectrum vasthoudt.

Buzz
20 maart 2005, 13:07
Na het vijlen (als laatste met een zoetvijltje) "polijst" ik de punt met een doekje, bevochtigd met aceton. Zo werk je de thumb-pick helemaal braamvrij en glad af.

RIES
20 maart 2005, 18:56
Geinig ik had hier heemaal niet aangedacht eigenlijk.

Ga ik zeker ff proberen.