PDA

View Full Version : vingerpijn



bramcup
18 maart 2005, 12:20
hoi posters,

ik ben reeds een aantal maanden aan het spelen op een akoestische gitaar maar heb sinds het begin al last van pijn aan mijn linker wijsvinger (de hand waarmee ik de snaren dichtdruk).Ik heb daar al wat ontstekingsremmende pillen en een zalfje voor meegekregen van de docter maar het wil maar niet overgaan.
Nu is mijn vraag of er nog mensen zijn die soortgelijke pijn hebben of hebben gehad. Valt hier iets aan te doen zonder het spelen op te geven voor X aantal weken/maanden? Heb ik een foute techniek? als ik de vinger lang niet gebruik ('s morgens bv) doet ie veel meer pijn dan als ik er mee bezig ben....

groet Bram

GreenGirl666
25 mei 2005, 20:02
hey Bram,
ik denk dat het vrij normaal is. voelt je vinger dan gevoelloos aan. ik ben ook een beginner en ik had in het begin ongelofelijk pijn. speel je op een elektrische of op een akoestische en speel je dan op stalen of op nylon? heb je al eelt op je vingers? zo gauw je eelt hebt doet het minder pijn.

groetjes Myrthe

bramcup
25 mei 2005, 21:45
hoi myrthe,

het gaat hier niet over pijn aan mijn vingertoppen he, die eeltlaag is er al een tijdje. Het gaat/ging hier over pijn aan de spieren/gewrichten van mijn linker wijsvinger. moet wel zeggen dat het over aan het gaan is, nu is het nog enkel een zwak gevoel als ik lang speel.

groet Bram

bramcup
25 mei 2005, 21:47
btw, ik speel op een akoestische gitaar met stalen snaren ( LAG estivia 200D )

Floris1984
25 mei 2005, 22:33
Ik heb dat een klein tijdje gehad toen ik begon met staalsnarig akoestisch spelen. Vooral in mijn wijsvinger. Ik gok dat je spieren gewoon sterker moeten worden. Bij mij leek het in ieder geval op spierpijn in mijn vinger...

petrus
26 mei 2005, 01:06
Hoi Bram,

Het is waarschijnlijk overbelasting.
Ik speel zelf al 17 jaar gitaar, nog nooit problemen gehad tot vorig jaar. Ik was iets moeilijks aan het instuderen en werd na een tijdje wakker met een zere pink. Mijn gewrichten waren wat gezwollen, dat is nu een jaar geleden. Inmiddels is het gelukkig bijna over. Hier een paar tips die kunnen helpen:

Bij pijn een paar keer per uur onder de koude kraan (niet te koud en niet te lang want dat verergert).
Helemaal niet spelen heeft mij niet veel geholpen, maar gewoon losjes iets spelen wat je al kent kan volgens mij geen kwaad en komt volgens mij het genezingsproces ten goede.
Als je een keer erg veel last hebt is een dag rust goed, maar je moet niet raar opkijken dat de vinger als je weer gaat spelen snel reageert.
Let goed op dat je je hand en arm ontspant, vooral als je niet speelt. Bijvoorbeeld met typen, afstandsbediening of als je helemaal niets aan het doen bent (vaak heeft men de neiging om de arm gespannen te houden als je niets doet).
Let ook op gevoeligheid in de elleboog. Als je daar last van krijgt kun je hier wat goede rekoefeningen vinden:
http://www.musicianshealth.com/stretches.htm

Al met al duurt het lang, maar het gaat over.

Ik spreek alleen uit eigen ervaring en wat ik in het afgelopen jaar erover gelezen heb (wat overigens niet zoveel was want er is niet zoveel over te vinden).
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel sterkte!
Groet,
Peter.

Droffie
26 mei 2005, 10:14
Bramcup.
Ik speel ondertussen zo'n 20 jaar ik kreeg net als Petrus ook last van één van mijn vingers. Zat in mijn gewricht, erg annoying.
Slik geen ontstekingsremmers, die verlichten ook de pijn en dan voel je niet aan wanneer je moet stoppen. Dat kan de problemen alleen maar verergeren. het gaat van zelf over.
Mijn tips.

Lichtere snaren op je akoestische gitaar zetten en eventueel een halve toon lagers stemmen. Kan nét dat verschil van wel of niet overbelasten uitmaken.

Stop als het te pijnlijk wordt. Pijn is een waarschuwling van je lichaam die je niet moet negeren.

Speel wat meer elektrisch.

Let maar op, na een paar maanden ben je er van af... :wink:

Zo...deze consult kostte 20 Euro....http://www.gitaar.net/images/smileys/rotfl.gif

Ravanelli
26 mei 2005, 11:11
Misschien moet je iets ontspannender en over korte periodes spelen. Bijv. 3 x 10 minuten verdeeld, ipv van een 30 minuten achter elkaar.

Succes

iam
26 mei 2005, 20:26
Bramcup.
Ik speel ondertussen zo'n 20 jaar ik kreeg net als Petrus ook last van één van mijn vingers. Zat in mijn gewricht, erg annoying.
Slik geen ontstekingsremmers, die verlichten ook de pijn en dan voel je niet aan wanneer je moet stoppen. Dat kan de problemen alleen maar verergeren. het gaat van zelf over.
Mijn tips.

Lichtere snaren op je akoestische gitaar zetten en eventueel een halve toon lagers stemmen. Kan nét dat verschil van wel of niet overbelasten uitmaken.

Stop als het te pijnlijk wordt. Pijn is een waarschuwling van je lichaam die je niet moet negeren.

Speel wat meer elektrisch.

Let maar op, na een paar maanden ben je er van af... :wink:

Zo...deze consult kostte 20 Euro....http://www.gitaar.net/images/smileys/rotfl.gif

ik krijg pijn in mijn duim (vooral bij barrés) op mijn akoestische na een 20tal min spelen.
lager stemmen helpt wel, maar dat helpt dan weer mijn absoluut gehoor om zeep...
andere snaren moet ik nog eens proberen.
bij mijn electrische heb ik er minder last van, kan dus ook aan de hals liggen...
héél erg jammer is dat dan wel :(

bramcup
27 mei 2005, 20:23
bedankt voor jullie tips, de pijn is al sterk verminderd sinds ik deze post 2 maand geleden plaatste. ik speel nu gewoon wat minder en (voor mij) bekendere nummers en grepen zodat ik mijn spel (bedoel hier mijn vingers en arm mee :D ) redelijk ontspannen kan houden. ik oefen nu gewoon wat minder op die moeilijke en/of onbekendere akkoorden, maar ja, ik ben nog maar 25 en speel nog maar 3 maanden dus heb nog alle tijd.

PS: Droffie, wat is je nr. van je bankrekening? Ik zal je die 20 euro wel storten op voorwaard dat de ziekenkast die kosten zal dekken :razz:

groetjes Bram

bramcup
27 mei 2005, 20:32
a ja, over die opmerking van andere snaren te nemen.... welke zou je dan aanbevelen? ik speel op lichte elixir snaren en heb op de akoestische nog niet met andere snaren gespeeld. Ik vind de elixirs wel aan de prijzige kant. En helpt die beschermlaag eigenlijk wel? de snaren die er nu opliggen zijn die van bij de aankoop van het gitaar ( 3 maand geleden ) maar ik begin precies toch wel wat verandering in toon en speelgevoeligheid te merken ( kan ook aan mij liggen ), maar voor 25 euro denk je toch wel al 2 maal na voordat je overgaat op vervangen.

Droffie
27 mei 2005, 20:58
a ja, over die opmerking van andere snaren te nemen.... welke zou je dan aanbevelen? ik speel op lichte elixir snaren en heb op de akoestische nog niet met andere snaren gespeeld. Ik vind de elixirs wel aan de prijzige kant. En helpt die beschermlaag eigenlijk wel? de snaren die er nu opliggen zijn die van bij de aankoop van het gitaar ( 3 maand geleden ) maar ik begin precies toch wel wat verandering in toon en speelgevoeligheid te merken ( kan ook aan mij liggen ), maar voor 25 euro denk je toch wel al 2 maal na voordat je overgaat op vervangen.

Ik heb ook twee weken geleden elixirs gekocht voor mijn akoestische gitaar. Ik wist niet hoe snel ik ze er weer af moest knippen...Wat een baggersnaren :evil: . Ze zullen vast 5 keer langer mee gaan maar dat ze voor meter klinken zegt niemand erbij. Gewoon weer mijn D'adarios er weer op gezet en klinkt weer als een zonnetje. What waste of 22 Euro...

PS. Dirk Witte heeft de D'adarios voor 7 Euro per setje...