PDA

View Full Version : vingerpijn



bramcup
18 maart 2005, 12:20
hoi posters,

ik ben reeds een aantal maanden aan het spelen op een akoestische gitaar maar heb sinds het begin al last van pijn aan mijn linker wijsvinger (de hand waarmee ik de snaren dichtdruk).Ik heb daar al wat ontstekingsremmende pillen en een zalfje voor meegekregen van de docter maar het wil maar niet overgaan.
Nu is mijn vraag of er nog mensen zijn die soortgelijke pijn hebben of hebben gehad. Valt hier iets aan te doen zonder het spelen op te geven voor X aantal weken/maanden? Heb ik een foute techniek? als ik de vinger lang niet gebruik ('s morgens bv) doet ie veel meer pijn dan als ik er mee bezig ben....

groet Bram

Noot Muskaat
3 september 2005, 20:06
Heb je geen huisarts?

Kasper
3 september 2005, 20:33
Ik herken je pijn. Ik heb namelijk van exact hetzelfde last gehad. Toen ik mijn akoestische gitaar kocht heb ik er in het begin erg veel op zitten spelen. Vooral wanneer ik moest fretten op snaren zoals de hoge E en B tijdens een C-akkoord bijvoorbeeld begon mijn vinger pijn te doen door de kromming en druk die ik moest op uitoefenen.
Ik heb dan maar besloten om het heel wat rustiger aan te doen, en dus niet meer zoveel te spelen, of minder pijnlijke akkoorden te zetten.
Nu heb ik er geen last meer van, maar ik speel dus ook niet meer zo intensief zoals in het begin.

Het is natuurlijk geen oplossing, maar een tijdje minder of niet spelen kan misschien uitmaken of je pijn blijft of niet.

Basseytje
12 september 2005, 16:21
mss minder hard drukken

SBloke
17 september 2005, 12:50
Als je pas een paar maanden speelt zijn je vingers nog niet gewend aan de krachten die je soms moet leveren en vooral ook de hoeken.


Als de pijn zeurend is en wat langer aanhoudt ook tussen het spelen door klinkt het mij als een ontsteking/irritatie van je pezen... Doe het een STUK rustiger aan. En stop met die ontstekingsremmers, die stellen de boel alleenmaar uit.

en verder: ga rustig aan vinger oefeningen doen, evt zonder gitaarhals erbij.. rustig bewegen en af en toe wat kracht zetten enzo (vingertop in de handpalm van je andere hand steken en dan kracht gaan zetten onder verschillende hoeken...)

SBloke
17 september 2005, 12:57
Als je pas een paar maanden speelt zijn je vingers nog niet gewend aan de krachten die je soms moet leveren en vooral ook de hoeken.


Als de pijn zeurend is en wat langer aanhoudt ook tussen het spelen door klinkt het mij als een ontsteking/irritatie van je pezen... Doe het een STUK rustiger aan. En stop met die ontstekingsremmers, die stellen de boel alleenmaar uit.

en verder: ga rustig aan vinger oefeningen doen, evt zonder gitaarhals erbij.. rustig bewegen en af en toe wat kracht zetten enzo (vingertop in de handpalm van je andere hand steken en dan kracht gaan zetten onder verschillende hoeken...)

Berik
19 september 2005, 18:37
Ik had in het begin ook vaak krampen in me vingers... maar dat is normaal!..
W8 maar als je staand gaat spelen!
Dat heb je weer een andere houding dan dat je zit:p
Kan ook soms pijnlijk zijn:P
Vooral als je heletijd powerakkoords moet pakken

SBloke
20 september 2005, 12:18
Ja, maar pas aub wel op... voor je het weet zit je met een langdurige revalidatie....

(Ik spreek trouwens uit ervaring, ben oefentherpeut in opleiding en ben al een geval tegen gekomen van een beroepsgitarist..)