PDA

View Full Version : vingerpijn



bramcup
18 maart 2005, 12:18
hoi posters,

ik ben reeds een aantal maanden aan het spelen op een akoestische gitaar maar heb sinds het begin al last van pijn aan mijn linker wijsvinger (de hand waarmee ik de snaren dichtdruk).Ik heb daar al wat ontstekingsremmende pillen en een zalfje voor meegekregen van de docter maar het wil maar niet overgaan.
Nu is mijn vraag of er nog mensen zijn die soortgelijke pijn hebben of hebben gehad. Valt hier iets aan te doen zonder het spelen op te geven voor X aantal weken/maanden? Heb ik een foute techniek? als ik de vinger lang niet gebruik ('s morgens bv) doet ie veel meer pijn dan als ik er mee bezig ben....

groet Bram

RUIS
18 maart 2005, 12:27
Is het pijn aan de huid of binnenin je vinger?
Als het aan de huid is kan het zijn dat je nog wat eelt moet kweken(zou na een paar maanden toch al wel merkbaar moeten zijn).
Als het binnenin je vinger is staat je gitaar misschien verkeerd afgesteld (snaren te hoog, kost te veel kracht) of het is je techniek (heb je les?). Heb je de dokter verteld dat het door gitaarspelen kwam?

ResNovae
18 maart 2005, 12:32
Aangezien je pas een aantal maanden speelt zou het best kunnen dat die pijn in je vinger een spierkwestie is. Als dat zo is, dan gaat dat vanzelf weer over op een gegeven moment.

Tweede mogelijke oorzaak is misschien je houding; als je je pols in een bepaalde houding houdt als je een snaar aan het fretten bent, kan dat na verloop van tijd een zwaar krampachtig gevoel geven in je vinger. (dit kan bijvoorbeeld als je jezelf hebt aangeleerd te spelen met de zijkant van je hand zo dicht mogelijk bij de hals). Het lijkt dan soms nog meer zeer te doen inderdaad als je niks doet, dan dat je wel speelt.

Moet je voor je gevoel veel te veel kracht zetten om een snaar te fretten? Dan schort er waarschijnlijk wat aan je techniek of is je gitaar ongemakkelijk afgesteld voor je.

bramcup
18 maart 2005, 13:53
bedankt voor jullie reactie,

ruis: het is aan de binnenkant van de vinger, de pijn aan de vingertoppen is na een paar weken spelen weggegaan door eeltvorming. Ik volg echter geen les omdat het niet mijn bedoeling is om zware klassieke stukken te spelen maar eerder om rustig wat accoorden te kunnen spelen als ondersteuning bij de zang van bekende nummers. dit kan je jezelf ook aanleren denk ik (lukt trouwens al behoorlijk). Ik heb de docter verteld dat het kwam door het spelen op gitaar, hij vroeg me om een aantal posities in te nemen met de vingers zoals ik ze het meeste zet vermits hij er zelf niets van kende. Zijn antwoord was dat het normaal was dat da zeer doet vermits je die spieren en pezen normaal niet gebruikt :) moest een zalfje smeren en pilletjes pakken en als het niet over was na een maand moets ik terugkomen. De maand is nu bijna om zonder benoemenswaardige verbeteringen. Ik heb enkel schrik dat dit niet meer over gaat zodat ik het gitaar aan de haak ga moeten hangen (wat ik absoluut niet wil).

ResNovae: weet niet of het gitaar (snaren) fout staat afgesteld, Ik heb nog niet op een ander akoestisch gitaar gespeeld. vermoed het niet vermits de andere vingers geen zeer doen, enkel de wijsvinger en heb gemerkt dat deze vooral bij het F accoord extra wordt belast ( moet dan wel behoorlijke druk zetten om de eerste 2 snaren op de eerste fret behoorlijk te doen klinken. De wijsvinger is dan ook een beetje gekanteld zodat er ook een lichte zijdelingse druk op de gewrichten van deze vinger komen. Het zou kunnen dat hier de oorzaak ligt.

ResNovae
18 maart 2005, 14:15
heb gemerkt dat deze vooral bij het F accoord extra wordt belast ( moet dan wel behoorlijke druk zetten om de eerste 2 snaren op de eerste fret behoorlijk te doen klinken. De wijsvinger is dan ook een beetje gekanteld zodat er ook een lichte zijdelingse druk op de gewrichten van deze vinger komen. Het zou kunnen dat hier de oorzaak ligt.

Dan moet je eens experimenteren met de plaatsing van de duim achterop de hals; Als je nu gewend bent om die 'F' te pakken met je duim van je linkerhand vrij hoog op de hals, zul je merken dat je je wijsvinger minder ruimte geeft om die twee snaren te fretten:

http://www.zagerguitar.com/guitar-tabs/images/guitar-tabs-photo-f.jpg

Als je je duim vervolgens naar beneden schuift, zal je merken dat je meer ruimte krijgt tussen de andere vingers, waardoor je beter druk kan uitoefenen om ze te fretten:

http://www.ic.sunysb.edu/Stu/doperman/guitarFchord.jpg

Als dit je niet lukt, is het sowieso raadzaam iemand met langere gitaarspelervaring even naar je houding te laten kijken. Die pijn gaat overigens op termijn gewoon over.

bramcup
18 maart 2005, 14:38
ok bedankt voor de tip! Het zal dan nog maar even afwachten en uitproberen worden ( met niet al te lange oefenperiodes zodat de vinger ook wat kan herstellen en harden ). Welk gitaar bespeel je eigenlijk op de foto? weet jij misschien iets over lag gitaren www.lag.fr? ik speel op een lag summer (200D) en zou hier wel wat meer over willen weten maar buiten de officiele franse site vind ik hier niet veel over. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van deze gitaren.

PS: Hoe post je trouwens een foto op dit forum? heb me daar al dood op gezocht maar als je op de Img knop duwt bovenaan kan ik niet bladeren door de mappen van de pc om er eentje te selecteren ma verschijnt er enkel zo een link toestand in het bericht

BassAgent
18 maart 2005, 14:40
PS: Hoe post je trouwens een foto op dit forum? heb me daar al dood op gezocht maar als je op de Img knop duwt bovenaan kan ik niet bladeren door de mappen van de pc om er eentje te selecteren ma verschijnt er enkel zo een link toestand in het bericht
De foto die je wil posten moet online staan, en dan moet je dus de link tussen de IMG-tags plaatsen.

bramcup
18 maart 2005, 14:47
ok thanx BassAgent, wel vervelend dat je zelf geen foto's kunt uploaden zoals op andere forums.

ResNovae
18 maart 2005, 14:53
Welk gitaar bespeel je eigenlijk op de foto?

Het zijn foto's die ik even van Google heb 'geleend'. Niet zelf gemaakt dus.

Wat betreft het merk LAG. Ik ken het zelf eigenlijk niet. Het model wat jij hebt gekocht is relatief nieuw, is van oorsprong Frans, maar wordt in Korea gemaakt en heeft een cederhouten top. Ze maken ook electrische gitaren die voor het geld wel redelijk schijnen te zijn.

Je kan natuurlijk ook altijd even een fotootje posten van hoe jij een f speelt.

bramcup
18 maart 2005, 15:05
wil gerust wel een foto'tje posten ma heb just vernomen dat die foto's die je toevoegt op het net moeten staan... en aangezien ik zelf geen homepage heb zal dat moeilijk zijn, of zijn er ook nog andere manieren waardoor je een zelfgemaakte foto hier kan posten?

BassAgent
18 maart 2005, 15:08
wil gerust wel een foto'tje posten ma heb just vernomen dat die foto's die je toevoegt op het net moeten staan... en aangezien ik zelf geen homepage heb zal dat moeilijk zijn, of zijn er ook nog andere manieren waardoor je een zelfgemaakte foto hier kan posten?
http://www.photobucket.com

bramcup
18 maart 2005, 15:27
hoop dat het zo lukt, de kwaliteit is niet zo best ma heb de timer van het toestel moeten gebruiken( ben momenteel alleen thuis) . je kan ook zien dat er op de wijsvinger een behoorlijke zijdelingse druk is, zou deze vinger misschien in het vervolg wat moeten proberen recht te kantelen bij het spelen

http://i3.photobucket.com/albums/y59/bramcup/F-accoord.jpg[/img]

Wormaap
18 maart 2005, 15:57
Een tipje wat ik je in ieder geval al kan geven is om je horloge eens af te doen tijdens het spelen. Het is heel vreemd, en ik kan het ook niet verklaren, maar als ik vroeger tijdens het spelen mijn horloge omhad dan kreeg ik de meest wazige pijntjes in pols en vingers, tegenwoordig heb ik daar helemaal geen last meer van.

ResNovae
18 maart 2005, 15:59
Bram, dit ziet eruit zoals het eruit zou moeten zien; je lijkt genoeg ruimte te hebben wat suggereert dat je duim redelijk goed staat. Ik vrees dat je gewoon zal moeten afwachten totdat de pijn over gaat. Gewoon wat experimenteren met de stand van je duim en de hoek die je maakt met je arm en de gitaar is het enige wat je nu nog zou kunnen proberen.

bert k
19 maart 2005, 23:52
Speeltip: draai je elleboog wat naar buiten. Dan zul je merken dat je vingers rechter op de toets komen te staan. Zo gaat het idd pijn doen.

Azrael
20 maart 2005, 01:58
Een tipje wat ik je in ieder geval al kan geven is om je horloge eens af te doen tijdens het spelen. Het is heel vreemd, en ik kan het ook niet verklaren, maar als ik vroeger tijdens het spelen mijn horloge omhad dan kreeg ik de meest wazige pijntjes in pols en vingers, tegenwoordig heb ik daar helemaal geen last meer van.

Komt hoogstwaarschijnlijk omdat je pols tijdens het spelen uitzet waardoor je horloge te strak gaat zitten en je hem gaat voelen.