PDA

View Full Version : Taylor 110e



gooster
17 maart 2005, 23:20
Wie kan mij iets vertellen over het element van de Taylor 110e./ Is dat goed of kan ik beter een piezzo element gebruiken?

Annuh
11 september 2006, 23:35
even deze topic weer up to date maken want ik heb precies dezelfde vraag + wat vinden jullie uberhaupt van deze gitaar?
bedankt

Picker
12 september 2006, 21:30
'k Heb er één keer op gespeeld en vond het een prima ding. Elektriek heb ik niet geprobeerd, maar zal ongetwijfeld goed zijn.

De gitaar is niet te vergelijken met de high-end Taylors uiteraard, maar was wel erg netjes gebouwd en klonk/speelde prima. En het is natuurlijk een Taylor.

Buzz
13 september 2006, 09:07
En het is natuurlijk een Taylor.

Dus....:???:

kornelius
13 september 2006, 09:18
nou, afgezien van pickers voorliefde, heb je met een taylor wel meer kans op een goede waardevastheid. Als je een Ayers of blueridge oid koopt moet je op marktplaats weer kenners treffen, op een taylor wordt altijd wel geboden.

gertdm
13 september 2006, 09:41
Ja, daar heb je gelijk in. Taylor, Lowden, Martin zijn waardevast.
Maar niet alle Taylors (of Martins etc) zijn altijd even goed hoor....iedereen die zich verdiept in de akoestiese gitaar en hun constructies, weet dat er bij de meeste merknamen wel eens mindere exemplaren tussen zitten. Taylor net zo goed. Ze hebben wel veel gedaan aan verbetering van de (standaard) kwaliteit en hun productiemethode, dus zal het minder vaak voorkomen.
Ik vind het een beetje 'middle of the road' om alleen maar af te gaan op de merknaam. De beste garantie heb je eigenlijk alleen als een gitaar met zorg gebouwd wordt, zoals duurdere modellen en handbouw of met een geavanceerde productiemethode.
En dan nog blijft m.i. ook je eigen smaak aan de orde. Als je gewoon niet van een Taylorgeluid houdt bv ben je er ook klaar mee.
En dat is dan toch eigenlijk wel weer het leuke van gitaren, dat er te kiezen valt. En wat is dan 'de beste'...allemaal erg betrekkelijk, zeker in het duurdere segment.
En last but not least...ik ben zeer content met mijn Taylor 12string. Prachtige no-nonsense gitaar die LKSM.

chris c
13 september 2006, 10:23
Het element van de Taylor 110e is magnetisch. Dat geeft een bepaalde klankkleur die niet echt natuurlijk is (maar dat geeft een piëzo element ook niet, is alleen anders). Ik vind dat het vooral goed past bij percussieve speelstijlen (tapping en zo). Op de duurdere Taylors wordt dat element aangevuld met 2 sensoren in de klankkast.

Picker
13 september 2006, 18:08
Voordeel van een magnetische pick-up is dat je het prima met een equalizer bewerken kan. Met piezo lukt dat helaas niet, dat blijft altijd wel ergens 'knetteren'.

Wat mij bij de Taylor 110 wel opviel was dat het achterblad geen binding heeft. Zat er gewoon opgeplakt. Dat is natuurlijk uit economische overwegingen (minder werk) en omdat het achterblad van multiplex is zal het weinig effect hebben op de duurzaamheid.

Overigens wel weer een voordeel van een niet-massieve achter- en zijkant: oerdegelijk. Bovenblad is dacht ik wel massief.

Picker
17 september 2006, 22:45
Hier heb je nog een paar quotes van tevreden 110 bezitters:

http://69.41.173.82/forums/showthread.php?t=86331

gertdm
18 september 2006, 06:51
Dat is natuurlijk uit economische overwegingen (minder werk) en omdat het achterblad van multiplex is zal het weinig effect hebben op de duurzaamheid.

Overigens wel weer een voordeel van een niet-massieve achter- en zijkant: oerdegelijk. Bovenblad is dacht ik wel massief.


Ik heb me in ieder geval laten vertellen door Sjak Zwier (gitaarbouwer) dat een massief bovenblad 10x belangrijker is dan de samenstelling van zij- en achterblad....m.a.w. een gitaar met massief bovenblad, een goede constructie en gelamineerd zij- en achterblad, kan uitstekend klinken.
Dat bewijst Taylor ook wel met die 110 serie, net als de modellen van Furch en de Atlasserie van Breedlove.

Picker
18 september 2006, 17:28
Ik heb me in ieder geval laten vertellen door Sjak Zwier (gitaarbouwer) dat een massief bovenblad 10x belangrijker is dan de samenstelling van zij- en achterblad.

Klopt. Zij- en achterblad zetten wel een bepaalde 'ondertoon', maar dat is inderdaad vrij subtiel en eigenlijk alleen bij hele goede gitaren (i.e. met heel goed bovenblad) duidelijk te horen.

Ik had zowel een Taylor 914 als K14. Nagenoeg identieke gitaren met hetzelfde bovenblad, alleen de K14 heeft zij- en achterblad van Koa en de 914 van Palissander. Ik kon dus goed vergelijken, en inderdaad was het geluid nagenoeg identiek, alleen had de Koa een beetje die 'zijdeachtige' ondertoon die zo karakeristiek is voor (goed) Koa.

gertdm
19 september 2006, 12:28
Ik heb overigens een 'eenvoudige' Taylor 412 CE Rosewood LTD aangeschaft. Een palissander uitvoering dus, ter uitbreiding van mijn geluid (mijn Breedlove C5 is immers is een mahonie uitvoering).
Die Taylor is absoluut een dijk van een gitaar....een echt fingerstyle werkpaardje

bluegate
6 oktober 2006, 22:42
Ik heb vandaag een tijdje gespeeld op de 110 & 110-E van Taylor.

Normaal speel ik alleen electrisch, maar had vandaag een middagje vrij
genomen om eens bij Feedback rond te hangen.
Ik ben op zoek naar een akoustische gitaar, en zag verschillende Fenders,
Ibanez, Dean, Tanglewood, Seagull, Taylors etc.
Bij de gitaren die mij aanspraken heb ik gewoon even langs de snaren
gestreken, daarbij viel direct het geluid van de Taylors op ten opzichte
van de andere merken.
Het volume is groter en de klank levendiger & sprankelender.

Omdat ik niet zo vaak akoustisch speel wil ik de prijs onder de 1000 Euro
houden.
Dus ik heb gekeken naar de 110, 110-E & 210-E.
Na het bespelen van de drie laat ik de 210-E afvallen, de klank van de 210-E
was iets voller dan de 110's vanwege de massieve zij & achterkant.
Maar het volle geeft mij het gevoel dat de balans tussen de snaren verschuift
naar de bas-kant.
De 110 & 110-E geven een mooie balans en klinken voor die prijs heel goed.
Versterkt heb ik niet echt uitgeprobeerd, wel ingeplugt maar was niet super.
Las net op de Taylor-site dat het beste resultaat behaald wordt met de kabel
die is bijgeleverd, een gebalanceerde kabel die direct in de XLR ingang gaat.

Ik heb me prima vermaakt op de Taylor 110-E en ik zit er aan te denken om
deze aan te schaffen.

bluegate
8 oktober 2006, 00:02
Aanvulling, vandaag 2e hands Taylor 110-GB gekocht.

Met bijbehorende GigBag plus een hardshell koffer.
:B

Picker
8 oktober 2006, 00:55
Aanvulling, vandaag 2e hands Taylor 110-GB gekocht.

Met bijbehorende GigBag plus een hardshell koffer.
:BGefeliciteerd! Foto's! Sound Clips!

HetWonder
10 oktober 2006, 20:03
Ik heb vandaag een tijdje gespeeld op de 110 & 110-E van Taylor. Normaal speel ik alleen electrisch, maar had vandaag een middagje vrij
genomen om eens bij Feedback rond te hangen.


Omdat ik niet zo vaak akoustisch speel wil ik de prijs onder de 1000 Euro
houden.
Dus ik heb gekeken naar de 110, 110-E & 210-E.
Na het bespelen van de drie laat ik de 210-E afvallen, de klank van de 210-E
was iets voller dan de 110's vanwege de massieve zij & achterkant.
Maar het volle geeft mij het gevoel dat de balans tussen de snaren verschuift
naar de bas-kant.
De 110 & 110-E geven een mooie balans en klinken voor die prijs heel goed.
Versterkt heb ik niet echt uitgeprobeerd, wel ingeplugt maar was niet super.
Las net op de Taylor-site dat het beste resultaat behaald wordt met de kabel
die is bijgeleverd, een gebalanceerde kabel die direct in de XLR ingang gaat.

Ik heb me prima vermaakt op de Taylor 110-E en ik zit er aan te denken om
deze aan te schaffen.

Hehe ik heb hem vandaag bij feedback gekocht (de 110-E). Ik had oorspronkelijk een Takamine EG523SC gitaar maar na wat vervelende problemen met het geluid is deze omgeruild en kon ik een nieuwe gitaar uit gaan zoeken vandaag, terwijl het de bedoeling was dat ik een gerepareerde Takamine mee naar huis zou nemen.

Je snapt dat zo plotsklaps een gitaar uitzoeken niet echt lekker werkt, maar ik ben toch maar ff gaan rondneuzen en na een tip van een van de medewerkers viel mijn oog op deze gitaar. Ik heb hem vergeleken met een Evation van 799, een van 599 en met de Takamine EG530SC (479) euro, met natuurlijk mijn eigen takamine in het achterhoofd.

Conclusies (op volgorde van belangrijkheid voor mij):
1. Speelgemak: hij speelt heerlijk, beter dan de andere modellen, dat komt ten dele natuurlijk omdat er al Elixir Nanoweb snaren van 21 euro op zitten, maar sowieso is hij prima afgesteld, goede action enz. Sliden ging prima, en benden ging me (verrassend genoeg) zeer goed af met toch een relatief dikke snaar: 0.012. Op mijn takamine had ik die laten vervangen voor 0.011 snaren, maar dat is bij deze echt niet nodig.
2. akoestisch: hij klinkt onversterkt zeer mooi, alhoewel de beide Evation modellen (helaas ben ik de nummers vergeten) ook best goed klonken vond ik zelf. Heerlijk warme gitaar, en hij ziet er daarnaast ook gewoon heel mooi uit. Luxe, maar niet protserig met allemaal zilveren inleg enz (maargoed dit is natuurlijk smaak).
3. doorversterkt: ook hier heb ik hem goed vergeleken met de rest, en toen werd het verschil met de andere gitaren pas echt goed duidelijk. Hij klinkt doorversterkt van zichzelf veeeel beter (getest op een akoestische versterker van 829 euro, model wederom vergeten, maar bij feedback rotterdam) dan de overige gitaren. Vooral de Takamine 530 en de Ovation van 599 legden het heel erg af wat betreft geluidskwaliteit.
Nadelen: 1. je hebt geen effectenregeling, die er voor deze prijs meestal wel in zit, het element zit volledig van binnen. Van tevoren leek me dat een nadeel maar toen de verkoper me liet horen hoe mooi dat ding van zichzelf klinkt was ik meteen overtuigd: effect heeft deze gitaar niet nodig.
2. batterij zit binnen in de gitaar, dus vervanging zal lastig zijn.

Nuja de conclusie mag duidelijk zijn; hoewel het volledig tegen mijn instinct inging heb ik de gitaar meteen gekocht, en tot noch toe bevalt hij prima. Morgen gaat hij voor het eerst in de band meedraaien, mochten mensen geinteresseerd zijn daarin, zal ik het morgenavond ook even laten weten.
Tot nu toe echter niets dan lof, zeker omdat er voor de 779 van feedback een goede hoes bij de prijs in zit, dus je betaalt voor de gitaar zelf rond de 749 (normale hoes kost toch minstens 30 euro). Vergeleken met mijn takamine EG523SC voor 599 tot noch toe een wereld van verschil en het bijbetalen zeker waard.

bluegate
13 oktober 2006, 11:55
@ Picker, Thanks! Clips komen, zodra ik tijd heb.

@ HetWonder, Gefeliciteerd!
Ja het speelgemak is hoog op deze Taylors, alhoewel ik mijn 2e hands
110-GB wel moest afstellen om dit te bereiken.
Klank is zeker goed tov de andere gitaren in deze prijsklasse.

HetWonder
13 oktober 2006, 13:55
@ Picker, Thanks! Clips komen, zodra ik tijd heb.

@ HetWonder, Gefeliciteerd!
Ja het speelgemak is hoog op deze Taylors, alhoewel ik mijn 2e hands
110-GB wel moest afstellen om dit te bereiken.
Klank is zeker goed tov de andere gitaren in deze prijsklasse.

Wat is trouwens het verschil tussen de 110-GB en de 110-E? En: afstellen van een akoestisch kan je waarschijnlijk het best door een expert laten doen? Elektrisch kan je gewoon alles weer terugzetten maar op een akoestisch heb ik toch meer het idee dat een foutje funest is.

bluegate
13 oktober 2006, 14:26
Enige verschil is dat de mijne geen element heeft.
De 110 dus, waar de GB voor staat weet ik niet (denk Gig Bag)

Zelf afstellen is geen probleem, mits je een beetje weet wat je doet en
geen twee linkerhanden hebt.

In mijn geval wat het een kwestie van de Hals afstellen en het zadel afvijlen.

HetWonder
13 oktober 2006, 18:25
De hals is mooi recht, zo ver gaat mijn kennis ook nog, maar ik heb het idee dat ik nog wel iets van het zadel en de kam kan afvijlen. Maja zodra je teveel doet ben je nog veel verder van huis. Wie heeft een idee wat het kost als je dat een vakman laat doen (dus een gitaarbouwer, niet zo'n verkoper in een winkel)?

Picker
13 oktober 2006, 20:13
De hals is mooi recht, zo ver gaat mijn kennis ook nog, maar ik heb het idee dat ik nog wel iets van het zadel en de kam kan afvijlen. Maja zodra je teveel doet ben je nog veel verder van huis. Wie heeft een idee wat het kost als je dat een vakman laat doen (dus een gitaarbouwer, niet zo'n verkoper in een winkel)?

Koop/bestel een nieuw brugstukje en ga daar aan vijlen. Als je die verpest, heb je het oorspronkelijke brugstukje nog. Lees mijn artikeltje over gitaar setup maar eens, op mijn website. Staan ook een hoop tips in.

bluegate
14 oktober 2006, 14:42
Zoals beloofd, even een klein stukje opgenomen.
Ik speel niet veel acoustisch, excuus vooraf.

Clip: Taylor 110 (http://www.bluegate.nl/Music/110-GB.mp3)

Opgenomen in Cubase SX met een Rode NT-1 en Behringer Mic2000.
Klein beetje reverb erbij.

Picker
14 oktober 2006, 19:07
Dat klinkt dus echt formidabel. Complimenten!

hendrix2
14 oktober 2006, 19:25
klinkt inderdaad erg goed hoor.!!!

bluegate
15 oktober 2006, 02:51
Bedankt! :)

Ik ben erg blij met het geluid, daar ben ik in één middag op gevallen en de dag
erna had ik 'm thuis staan.

Bij fingerpicking klinkt hij iets minder, maar daar is een dread ook niet voor.
Met plektrum komt de gitaar beter tot zijn recht.
Zodra ik wat meer gespeeld heb op de Taylor zal ik wat fingerpicking opnemen.