PDA

View Full Version : =Akoestisch= Mountains Of Illinois



Harald
17 maart 2005, 10:40
Ben aan het opnemen geweest. Een nummer van Chet Atkins en Pat Bergeson in een arrangement van Tommy Emmanuel:

Mountains of Illinois

http://home.tiscali.nl/haraldkoll/mountainsofillinois.mp3

Jeroenvanhulsteijn
17 maart 2005, 10:59
Erg mooi nummer! Erg mooi gespeeld! Ik word er wel in meegenomen zeg maar.

SaferSephy
17 maart 2005, 12:05
wow niet alleen technisch erg lekker....maar ik ben vooral onder de indruk van de emotie die je meegeeft...bij bepaalde stukken hoor je echt de Tommy sound terug!

chris c
17 maart 2005, 17:54
Ik vind het heel mooi hoe je het stuk laat "ademen". Prachtig gespeeld. De klank vind ik wel niet zo natuurlijk. Hoe is het opgenomen ?

Harald
17 maart 2005, 19:16
Bedankt voor de complimenten.

Opname is met twee microfoons in een Roland VS880. Weet niet zeker of ik nu de eerste of de tweede mix heb gepost. In ieder geval vrij veel reverb, en een lichte echo. Tommy speelt dit met enorm veel galm, en tegenwoordig vaak op de afgeragde dreadnought waar ook initiation op gespeeld wordt. Die staat erg laag gestemd (standaardstemming maar dan uitgaande van C# ipv E) Ik heb hier de gitaar ook zo laag staan. Had alleen 012 snaren in huis. Die zijn daar eigenlijk wat dun voor. Ik vermoed dat die lage stemming, in combinatie met de wat dunne snaren opvalt. Er gaan binnenkort 013 snaren op, dan blijft mijn dreadnought laag. Is voor sommige nummers wel lekker.

Desperado
17 maart 2005, 21:37
Mooi stuk,goed gespeeld en ik ben blij eens iets akoestisch te vinden in dit sub forum.
Hoe meer hoe beter,hup aan het werk jongens ! :D

Picker
17 maart 2005, 23:43
Goed gespeeld Harald. Klasse!

Ik dacht eerst aan iets i-beamerigs, er klinkt iets piezo-achtigs in het geluid. Maar het zijn dus gewoon twee microfoons? Ik denk dan dat het komt door de MP3 compressie. Zie in het spectrum dat alles boven 8 kHz eruit ligt bijvoorbeeld.

Maar ja, wij "oudere jongeren" kunnen die tonen toch haast niet meer horen (en de jongere jongeren zijn tegenwoordig vaak nog dover, door overmatig discotheekbezoek ...;-))

Er zit overigens verbluffend weinig ruis op die opname! Weggefilterd?

Harald
18 maart 2005, 08:06
Heb zelf ook het idee dat het programma waarmee ik mp3tjes van de wav files maak redelijk wat kwaliteit verliest. De originele opname klinkt duidelijk beter voor mijn oren.

Verder geen ruisfiltering gedaan. Microfoons stonden wel erg dichtbij. Heb het hoog boven 4 khz 3 dB omhoog in de equalizing. Afgezien van de reverb en lichte delay is dat de enige processing. Daarna digitaal op de computer opgenomen met Nero Wave Editor. Heb trouwens wel vaker dat de hoge snaren wat dun kunnen klinken als ik opneem. Ben er nog niet uit waar dat in zit. Relatief goedkope microfoons zal ongetwijfeld meespelen. Microfoon plaatsing is vast ook wel iets mee te winnen.

JanB
18 maart 2005, 09:47
Erg mooi! Leuk nummer ook. Erg mooi gespeeld.

Interessant idee trouwens om de gitaar in een lagere grondtoon te stemmen. Is dat bedoelt om de snaarspanning te verlagen en daarmee het spelen te vergemakkelijken, of vanwege het geluid?

Jan

Harald
18 maart 2005, 10:00
Geen idee eigenlijk. Kan zijn dat hij dat lage specifiek voor Initiation wil hebben. Als hij ergens speelt waar ze goed sub laag hebben, komt dat nummer pas echt tot zijn recht. Maar vroeger stond die gitaar geloof ik in Eb (ten tijde van de Sheldon Hall dvd)

Heb zelf daardoor sterk het vermoeden dat het te maken heeft met de staat van de dreadnought van Tommy. Nadat daar jarenlang Initiation op gespeeld is is niet alleen de meeste lak verdwenen, maar zo te zien ook het nodige hout op het bovenblad. Misschien dat het bovenblad gewoon geen al te hoge spanning meer kan hebben. Maar, sommige nummers klinken daardoor wel gaaf. Struttin' speelt hij ook zo laag. Dat is in drop D stemming. De E snaar zit dan dus zelfs omlaag naar B. Klinkt echt te gek.

Grappige is dat toen ik net begon te spelen, ik geen stemvork had. Mijn oude klassieke triplexbak stond dan meestal heel snel weer heel laag, nadat mijn neef hem weer goed voor me gestemd had. (Stemapparaatjes had je toen nog niet zo)

Harald
18 maart 2005, 10:12
:evil: Blijkbaar staat edit op off op dit forum :evil: dus maar een nieuwe reactie....

Zal trouwens ook nog iets posten wat in Nashville Tuning is opgenomen (high string) Dat is weer het andere uiterste. Smurfengitaar zeg maar :razz: