PDA

View Full Version : Scales, akkoorden. Hoe ver gaan,...



combo
17 maart 2005, 05:58
:-?

Hey,

Ik heb een vraagje,

Ik volg reeds een jaar les bij 2 gitaristen. 2 grootmeesters. Nu, de ene gitarist die leert me tekeningen, zeg maar lead patterns. Niet direct boxen.

Ik heb de scales en modes geleerd met het caged systeem en cdefgabc, c majeur=ddorian, etc...

In box spelen klinkt dikwijls eentonig, daarom vind ik die lead tekeningen wel goed.


De andere gitarist speelt anders. Die haat tekeningen, een majeur over een mineur spelen pentatonisch, da geeft een dorian + 3e noot voor mij, en zegt dat ik da zo nie mag zien,

is da nie allemaal beetje ver gaan voor rock, blues, metal stijlen ?

Hoe zien jullie jullie fretboard, tekeningen of intervallen, ...

Chromatische solo's enzo van die dingen gebruik ik zelden.

greetz

sneez0r
17 maart 2005, 10:13
Je kan zo ver gaan als je wilt. Kijk maar naar de Berklee-methode. Die gebruiken 'chord scales' tot in den treure. Voor compositie heel nuttig, maar tijdens je improvisaties heb je niet altijd een idee of die dominant nou een V7/IV in een tonale of een V7/iii is in een modale context. Kortom; je moet je niet alléén maar richten op die chord scales.

Ik kan zelf het fretboard zien als aaneengesloten boxen - zeg maar het hele patroon - maar liever speel ik gewoon door ideeën. Een bepaald motief van 6 noten spelen, daarna iets variëren. Daar heb je die boxes niet altijd voor nodig. Eerder een soort van 'horn feel'. Wel ontzettend zwaar, veel uitputtender dan in boxen denken.

taylor
17 maart 2005, 10:59
ik zie het fretboard als een rond iets(1 cirkel)door de 2 octaven, teminste als 24 frets hebt.

intervallen is denk ik het belangrijkste ding in theorie je kunt daar heel veel mee verklaren en begrijpen,je moet ze zowel kennen als goed kunnen onderscheiden(via gehoor).

voor solo's moet je wel bedenken dat het meerendeel van de gitaristen niet iets voorbedacht is maar improvisatie wat er opdat moment uit komt.er is denk ik niks mis mee om in 1 box te spelen hoe je daar vanaf moet komen is gewoon experimenteren en andere technieken proberen ect je fretboard goed kennen.maar dit zou je gewoon kunnen leren bij je gitaarleraar.............