PDA

View Full Version : Felle LEDs met grote kijkhoek



H.Manback
16 maart 2005, 23:47
Voor de pedalenbouwers onder ons (en de rest :))

Weet iemand waar ik een felle LED kan vinden die een grote kijkhoek heeft? Ik vind die blauwe felle ultra bright dingen namelijk wel leuk, maar ze hebben 1 groot nadeel, de kijkhoek is vaak maar 10 graden ofzo, dus moet je er echt recht boven hangen wil je het zien. Niet zo handig voor een status led...

Het hoeft ook niet per se blauw te zijn, ik wil die felle LEDs omdat ze met 1mA toe kunnen, wat wel zo leuk is voor batterijen.

Bij de electro winkel hadden ze niks wat fel is en een grote kijkhoek heeft, en ik heb nog geprobeerd een oude te schuren met heel fijn schuurpapier (korrel 1000 ofzo), en dat was het ook niet helemaal.

(Vanmiddag wou ie niet echt, ik probeer nu maar weer eens een topic te openen)

Wormaap
16 maart 2005, 23:50
Een spiegelende LEDhouder gebruiken? Is maar een ideetje natuurlijk :)

Antal
17 maart 2005, 01:12
(Vanmiddag wou ie niet echt, ik probeer nu maar weer eens een topic te openen)

Hij wilde heus wel. Ik ben zo flauw geweest om al je topics even naar voren te toveren :razz:

H.Manback
17 maart 2005, 01:21
:-D Ik zag het al toen ik eenmaal de manier weer had gevonden om het tevoorschijn te toveren.

Nu ben ik zo flauw geweest ze allemaal te deleten :cool: (aangezien we nu geen mod hebben hier :???:)

H.Manback
17 maart 2005, 01:23
O en een spiegelende led houder komt er wel op, maar ik betwijfel of dat de zaak nou zo veel beter maakt :???:, lijkt me dat het toch alleen maar onder een net zo kleine hoek alles weerkaatst.

Ik weet niet of er ook efficiente(re) versies bestaan van de standaard ledjes, zoals die rode die ook een rode lens hebben. Iemand?

longview
17 maart 2005, 12:08
het antwoord is: diffused leds
die zijn mat aan de buitenkant en hebben een grotere hoek, dus van alle kanten goed te zien

H.Manback
17 maart 2005, 12:21
Diffuse LEDs zoek ik inderdaad... maar dan de felle versie.

Voor zover ik weet zijn al die diffuse LEDs dezelfde soort, en hebben ze dus meer stroom nodig om fel genoeg te zijn. Ik zoek dus die felle LEDs (zoals die blauwe LEDs) die wel diffuus zijn.

JCG
17 maart 2005, 18:09
Diffuse LEDs zoek ik inderdaad... maar dan de felle versie.

Voor zover ik weet zijn al die diffuse LEDs dezelfde soort, en hebben ze dus meer stroom nodig om fel genoeg te zijn. Ik zoek dus die felle LEDs (zoals die blauwe LEDs) die wel diffuus zijn.

mat schuren :lol:

H.Manback
17 maart 2005, 23:33
:roll: sorry, maar of ik snap de grap niet goed, of lezen is nog een hele kunst.


Voor de pedalenbouwers onder ons (en de rest :))

Weet iemand waar ik een felle LED kan vinden die een grote kijkhoek heeft? Ik vind die blauwe felle ultra bright dingen namelijk wel leuk, maar ze hebben 1 groot nadeel, de kijkhoek is vaak maar 10 graden ofzo, dus moet je er echt recht boven hangen wil je het zien. Niet zo handig voor een status led...

Het hoeft ook niet per se blauw te zijn, ik wil die felle LEDs omdat ze met 1mA toe kunnen, wat wel zo leuk is voor batterijen.

Bij de electro winkel hadden ze niks wat fel is en een grote kijkhoek heeft, en ik heb nog geprobeerd een oude te schuren met heel fijn schuurpapier (korrel 1000 ofzo), en dat was het ook niet helemaal.

(Vanmiddag wou ie niet echt, ik probeer nu maar weer eens een topic te openen)

Maar goed, blijkbaar is er dus niet iemand die hetzelfde gedacht heeft en een oplossing heeft gevonden?

Jeroenvanhulsteijn
18 maart 2005, 09:17
misschien kun je er een klein holletje in boren (in de top) of een stukje weerkaatsende folie op de top plakken. Misschien transparante lak overheen spuiten om de brekings index te veranderen.

Ik zat bij PPP Shop (http://www.ppp-shop.de[/url) eens ledjes te bekijken. Maar die werken allemaal op 20~30mA. Hoe kan jouw led dan op 1mA al zo fel schijnen? (Forgive my folly, don't know much 'bout LED's).

Jeroenvanhulsteijn
18 maart 2005, 09:23
hm laat maar. Net site gevonden met alle ins & outs over LED's.

JCG
18 maart 2005, 13:08
:roll: sorry, maar of ik snap de grap niet goed, of lezen is nog een hele kunst.
Maar goed, blijkbaar is er dus niet iemand die hetzelfde gedacht heeft en een oplossing heeft gevonden?

ik lachte omdat de behuizing (het plastic) weinig te maken heeft met de straalhoek. Heeft te maken met de reflector in de led.

Maar het is niet mogelijk om led "om te bouwen" voor een bredere straal hoek. Je kan wel een led kopen met een brede straalhoek maar die zijn minder fel omdat het licht meer verspreid word.

Of je kan creatief gaan doen met plexiglas, maar dat is een hoop werk

bert k
18 maart 2005, 13:25
Nee toch? De spreiding wordt toch bepaald door de lensvorm van de voorkant? (Samen met de reflector uiteraard.)

H.Manback
18 maart 2005, 15:33
:roll: sorry, maar of ik snap de grap niet goed, of lezen is nog een hele kunst.
Maar goed, blijkbaar is er dus niet iemand die hetzelfde gedacht heeft en een oplossing heeft gevonden?

ik lachte omdat de behuizing (het plastic) weinig te maken heeft met de straalhoek. Heeft te maken met de reflector in de led.

Maar het is niet mogelijk om led "om te bouwen" voor een bredere straal hoek. Je kan wel een led kopen met een brede straalhoek maar die zijn minder fel omdat het licht meer verspreid word.

Of je kan creatief gaan doen met plexiglas, maar dat is een hoop werk

Ja ik dacht inderdaad hetzelfde als bert, diffuus oppervlak als lens en het zou moeten weerkaatsen in alle richtingen. Probleem is inderdaad dat een LED maar een bepaalde hoeveelheid licht geeft en dat het dus minder fel lijkt als het over een groter gebied wordt verspreid.

Nou ja helaas pindakaas, dan maar of aan de gewone LED of er mee leren leven.

In ieder geval bedankt, en als iemand toch nog wat weet, zou mooi zijn :)

longview
19 maart 2005, 12:03
ik heb deze (http://www.world-led.com/info.php?product=116&taal=NL) blauwe diffused leds van www.world-led.com en ze zijn perfect! foto (http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=ledje.jpg)

H.Manback
19 maart 2005, 14:03
Hmmmm, ziet er goed uit, ik zie alleen dat ie 20mA maximaal trekt, is ie ook goed bij 1 tot 5 mA (9 volt met een 2k weerstand bijv)? Dat zou namelijk wel mooi meegenomen zijn.

Maar ik zal zeker eens kijken of ik er een zootje kan bestellen, altijd wel handig.

longview
20 maart 2005, 20:05
heb ze nooit op lage stroomsterkte getest, maar moet je echt bezuinigen op die paar mA die het ledje trekt?

H.Manback
20 maart 2005, 23:01
Nou ja, als je bedenkt dat een distortion als geheel zo'n 10 a 20 mA trekt, vind ik een led met 10mA nog best wat eigenlijk.

Ik probeer alleen wat energie zuinigheid er in te krijgen, maar als dat ten koste moet gaan van het kunnen zien van de led vind ik het nou ook weer niet het meest belangrijke. Begrijp je m'n punt een beetje? In het pedaal waar ik het nu in wil zetten maakt het in principe niet veel uit, is toch een small clone, dus batterijen vreten doet ie toch wel :wink:, ik probeer alleen een goeie oplossing te vinden voor gevallen waar het wel scheelt.

Maar ik ga binnenkort toch wel bij world-leds bestellen, is een erg goed adresje zo te zien, goedkope leds, lage verzendskosten, prima!

Speeddemon
21 maart 2005, 11:50
wat zijn die verzendkosten bij hen?
Ik kan ze niet vinden op hun site.

H.Manback
21 maart 2005, 20:55
http://www.world-led.com/verzendkosten.php?Taal=NL (goed verstopt ;) stond in het winkelwagentje zelf)