PDA

View Full Version : vingers, plectrum of....?



wiegersma
3 oktober 2001, 17:06
Ik speel mijn basje met vingers. Ik doe dit omdat ik het geluid van de bas dan mooier vind, maar ook omdat ik vind dat dit qua presentatie mooier eruit ziet. Helaas kan ik met vingers niet erg snel wanneer dit nodig is en dan pak ik er wel eens een plectrum bij, maar ik probeer zoveel mogelijk met mijn vingers te doen.

Nou is mijn vraag waarmee bespeel jij je basgitaar en waarom?

sleep_to_saturate
3 oktober 2001, 17:16
Ik speel met plectrum - snelheid en je kan dubbele snaren tegelijk aanslaan.
Het geluid vind ik soms mooier met plectrum soms met vingers, ligt aan het nummer.

wiegersma
3 oktober 2001, 17:21
Met vingers kun je vier of vijf snaren tegelijk aanslaan! Het klinkt meestal niet mooi, maar zou je het willen dan kan het.
Ik vind zelf dat je met vingers lekkerder de octaven kunt pakken.
Heb je ook een tip om snel van vingers naar plectrum over te kunnen schakelen tijdens het spelen?

anoniem
7 oktober 2001, 01:19
Ik speel met plectrum, maar dat is afhankelijk van welke muziek je maakt. Rock leent zich uitstekend voor plectrumwerk (
hoorbare aanslag en meer hoog erbij). Ik speel op hoog volume met zware versterkers. Zit altijd genoeg zeer laag in. Ik kan met plectrum feller spelen waardoor de drive er beter in blijft zitten.
Jazz en slappen is mooier met vingers.
Tsja, de presentatie is uiteraard ook afhankelijk van wat je wilt en welke muziek je maakt.

anoniem
18 oktober 2001, 14:44
Vingers 95% / plectrum 5% Kwestie van welke sound je hebben wilt.
Overigens ligt de snelheid ligt hoger bij vingerspel. Gebruik duim als plectrum (neer en op) plus wijs en middelvinger voor plukken. Vier aanslagen in 1 handbeweging! Die snelheid haal je nooit met een plectrum.

anoniem
19 oktober 2001, 22:40
Jawel hoor, plectrum en vingers is evensnel.
Kwestie van oefenen.
E.

anoniem
25 oktober 2001, 18:02
Ik ben het met E. eens, snelheid is geen beperkende factor, en zeker niet als je enige handigheid met je duim als plectrum. Voordeel is dan ook dat je nooit tussen vingers en plecturm hoeft te switchen. Het nadeel van vingers ten opzichte van plectrum is wel dat het meer oefenen kost. Een aantal dingen gaan makkelijk met 2 vingers zonder te oefenen, maar dingen zoals loopjes die continu over de snaren heen lopen, spelen met 3 of 4 vingers en dergelijke kosten bloed, zweet en tranen. (Ik gebruik zelf 3 vingers bij loopjes met 6/8 maten of triolen).

Ik denk dat als je als gitarist de basgitaar erbij neemt en al een plectrum gebruikt, je zo de overstap kleiner maakt, maar als je met een verse geest begint, zou ik vingers aanraden :smile:

anoniem
7 november 2001, 11:56
ik heb een hekel aan plectrums!!!!. ik vind dat je een basgitaar met de vingers moet kunnen spelen(wat ik zelf ook doe). want met de vingers kun je allerlei leuke ritmes aan geven en het geluid is dan ook veel mooier.....

Anavrin
7 november 2001, 12:00
Op 2001-11-07 10:56, schreef anoniem:
ik heb een hekel aan plectrums!!!!. ik vind dat je een basgitaar met de vingers moet kunnen spelen(wat ik zelf ook doe). want met de vingers kun je allerlei leuke ritmes aan geven en het geluid is dan ook veel mooier.....

Waarom zou je met een plectrum geen leuke ritmes aan kunnen geven???
En wat mooier klinkt is een kwestie van smaak natuurlijk. Oh ja, Ik speel bas met plectrum en af en toe met vingers.

Kitaarhiero
8 november 2001, 09:45
stijl is, zoals een anoniem al zei, ook van invloed hoe je speelt, veel punkbands spelen met plectrum op de bas, voor het dunkadunka geluid (rancid uitgezonderd, echt een GOEIE bassist man!), maar bij funk en de zachtere stijlen zijn de vingers, die een zachter geluid geven bij gewoon plukken (niet slappen dus) iedeaal...slappen is altijd met de vingurs hè? dus if ya wanna be a chilli peppa, no picks for you man (Flea zat ooit bij een punk band waar hij snel weer vertrok omdat ze hem verplichtten met een plectrum te spelen.)

anoniem
17 november 2001, 02:55
Iemand als Steve Harris van Iron Maiden bewijst wel dat met vingers bassen niet langzaam hoeft te gaan;)

anoniem
8 december 2001, 12:07
Het ligt er natuurlijk aan wat je zelf mooi vind. Ik speel zelf vaak met plectrum en af en toe met de vingers. Met een plectrum klinkt een bas iets scherper. Als je wilt dat de bas echt een dreunt, is vingers beter.

Bbass
9 december 2001, 04:21
Ik streef er naar om zo veelzijdig mogelijk te zijn. Daarom speel ik zowel met m'n vingers, duim en plectrum. Ik kan daarom elke bassist aanraden om zich niet op 1 techniek blind te staren. Voor de meeste bassisten is spelen met een plectrum not-done. Deze mensen raad ik aan eens naar iemand als Herman Deinum te gaan luisteren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bbass op 2002-01-10 14:36 ]</font>

aadtos
9 december 2001, 20:29
Op 2001-12-09 03:21, schreef Bbass:
Ik streef er naar om zo veelzijdig mogelijk te zijn. Daarom speel ik zowel met m'n vingers, duim en plectrum. Ik kan daarom elke bassist aanraden om zich niet op 1 techniek blind te staren. Voor de meeste bassisten is spelen met een plectrum not-done. Deze mensen raadt ik aan eens naar iemand als Herman Deinum te gaan luisteren.


hier ben ik het mee eens... al geef ik wel de voorkeur aan m'n eigen vingers... hahaha en zijn die plectrums meer een soort collectie aan het worden... en eeh langzaam met vingers... dat moet je gewoon leren... speelde sting eigenlijk met een plectrum? volgens mij niet toch?

bakkerbas
12 december 2001, 22:34
Ik speel zelf uitsluitend met mijn vingers (4), heb het zo geleerd. Als ik wel eens wat probeer met een plectrum dan word het niets, ik mis het contact met mijn instrument door dat brok plastic, je krijgt soms natuurlijk wel meer attack in het geluid maar met je vingers kun je ook leuke dingen, zowel in produceren van geluid als wel in snelheid, ik ben van mening dat een vingerbassist net zo snel kan spelen als een plectrumspeler.
Maar voor alles geld: oefening baat kunst.

aadtos
19 december 2001, 15:23
Op 2001-12-12 21:34, schreef bakkerbas:
Ik speel zelf uitsluitend met mijn vingers (4), heb het zo geleerd. Als ik wel eens wat probeer met een plectrum dan word het niets, ik mis het contact met mijn instrument door dat brok plastic, je krijgt soms natuurlijk wel meer attack in het geluid maar met je vingers kun je ook leuke dingen, zowel in produceren van geluid als wel in snelheid, ik ben van mening dat een vingerbassist net zo snel kan spelen als een plectrumspeler.
Maar voor alles geld: oefening baat kunst.

ik moet wel toegeven dat je met plectrum dingen kan die je met vingers alleen op de E snaar kan doen of misschien op de g... dus soms wel handig maar ik heb momenteel geen plectrum :s

anoniem
20 december 2001, 14:41
bassen met een plectrum is als neuken met een condoom

Anavrin
20 december 2001, 18:47
Op 2001-12-20 13:41, schreef anoniem:
bassen met een plectrum is als neuken met een condoom

Dat gaat dus hartstikke goed :grin:

bassmanheco
1 februari 2002, 00:30
Heb je ook een tip om snel van vingers naar plectrum over te kunnen schakelen tijdens het spelen?

Ik schuif mijn plectrum naast het element in de body of op de brug naast een snaar. Werkt allebei perfect en snel/dichtbij

Typhoon Bass
7 februari 2002, 10:59
VINGERS! Ik vind persoonlijk dat je een veel mooiere warme toon uit de bas krijgt als je met je vingers speelt. Heb, toen ik net begon, ook wel met plectrum gespeeld maar dat beviel niet. Qua spel, maar ook qua sound. Nee, ik zweer bij spelen met je vingers!

dbasemoine
26 december 2002, 21:47
Ik vindt als je Bass moet je vingers spelen (is wel een DIE hard bikkel uitstraling) :razz: hahahha, maar plektrum werkt kan je wel sneller.
Lig er gewoon aan welk nummer je doet (en of er veel variatie inzit)
Maar Vingers of Plektrum, het klinkt allebij anders

MikeDirnt
26 december 2002, 23:02
punk meer met plectrum

basbeest
27 december 2002, 01:26
Ik ben zeer duidelijk van mening dat je een bas met je vingers speelt en niet met een plectrum. Je kunt net zo goed met een schroevendraaier op je bas gaan hengsten want je krijgt nooit mooie tonen uit je bas en of nou punk jazz of funk speelt het gaat er uiteindelijk dat het mooi klinkt. Ik vind het verder prima als je graag met plectrum speelt maar het is eigenlijk een beetje een belediging van het instrument

Groeten Basbeest

basswasp
27 december 2002, 12:49
Beetje ouwe topic, maar ok...

Plectrums? No Way! :grin:

Eternal Despair
28 december 2002, 18:24
Ik heb wel eens dat mijn plectrum iets uit mijn hand glijdt. Dit vind ik zwaar klote want dan moet ik hem tussendoor snel weer goed grijpen.

Heeft iemand een advies hoe ik kan verkomen dat mijn plectrum wegglijd ? Of misschien welke plectrums fijn spelen.

bathmutz
28 december 2002, 18:31
ik heb de laatste tijd dat als ik aan het spelen ben dat ik dan mn vingers laat vallen, en dan sta je echt voor gek hoor als je die weer moet gaan oprapen! :smile:

ps. Vingers zijn de shit!! aight.

BathmutZ

MikeDirnt
28 december 2002, 18:38
Je hebt van die plectrums met een beetje een droog soort poeder achtig erop. stoffig achtig
ik heb er zo'n eentje van dunlop.

als je je plectrum verliest grijp je toch snel een nieuwe vanuit je rekje aan de microfoon. waar je je plectrums in duwt =)

en anders noodgedwongen met je vinger verder

Ruud
28 december 2002, 21:28
1mm dik, jim dunlop heb ik, grijze

je hebt van die hele dikke driehoekige, maar die vink te stijf, kun je niet snel mee spelen en vliegen daardoor uit je handen.
En veel dunner geeft een veel te iel geluid

Laus
30 december 2002, 01:33
het beste is om gewoon allebei te beheersen. Soms komt de klank van een plectrum gewoon beter tot zn recht en soms niet.

ik gebruik altijd de zwarte Jim Dunlop 1,0 MM Nylon. Klint lekker crispy.

Slappen en met mn duim kan ik niet...

basswasp
30 december 2002, 10:50
Op 2002-12-30 00:33, schreef Laus:
het beste is om gewoon allebei te beheersen. Soms komt de klank van een plectrum gewoon beter tot zn recht en soms niet.


Wanneer komen vingers niet goed tot hun recht of wanneer een plectrum beter? :smile:

TuRtLeBoY
30 december 2002, 11:25
zelf speel ik vooral met mijn vingers (lekker lopende muziek met veel voeiende rif erin; vooral op snelheid) maar soms is et best lekker even met een plectrum een hardcore nummer mee te rammen treble omhoog en verstand op nul:P