PDA

View Full Version : irritante single coil



Randy
16 maart 2005, 12:59
Hi guys,

Ik ben nu al 4 jaar in het bezit van een ibanez S 1540 prestige. Een hele fijne gitaar. Ik heb de brughumbucker vervangen met een evolution. Neck pick (QM 1) klinkt prima en ik laat em voorlopig wel even zitten. Mijn grote irritatie is de middelste single coil pick up (QMS 1). Met de klank er is niets mis. Het feit dat die pick up mij gewoon in de weg zit tijdens het spelen. Vooral met alternate picking in de stijl van Metallca, Slayer Megadeth etc. Twee jaar terug besloot ik om deze pick up dieper in de body te schroeven. Het spelen ging me toen veel beter af en ik had het gevoel dat ik meer controle had over het instrument. Nadeel hiervan was dat ik een enorm volume verschil overhield als ik de single coil inschakelde in vergelijking met de rest van de pick ups. Ik besloot om alleen gebruik te maken van de humbuckers. Na verloop van tijd begon ik het het single coil geluid en de veelzijdigheid van mijn gitaar wel te missen en ik besloot om die middelste pick up weer omhoog te schroeven. En ja hoor..ik kan er maar niet aan wennen. Pinch harmonics en lekker agressief chunken gaan veel moeilijker....hebben jullie advies voor mij. Is het handig om de schakeling van de humbuckers om te solderen zodat ik de humbuckers individueel kan splitten??

Thanx,

Randy

Azrael
16 maart 2005, 13:06
Jij hebt last van die pickup met alternate picking? Dan is er echt iets mis met je techniek. Zeker met fatsoenlijk alternate picking is het de bedoeling om zo min mogelijk snaar te raken.

Of ik sla de plank mis maar ik snap het niet helemaal.....

Randy
16 maart 2005, 13:12
:-D

Randy
16 maart 2005, 13:14
Met mn techniek is er niets mis. Ik speel al 13 jaar en ik heb een jaartje lesgegeven op een muziekschool. Ik heb altijd gespeeld op gitaren met twee humbuckers zonder middelste pick up. Toen ik deze gitaar kocht stond die single ook vrij hoog om een goede balans te creeren met de andere pick ups.
Probleem is dat mijn plectrum telkens tegen die pick up aanknalde...iets waar ik met mijn les paul (uiteraard) geen last van had.

Azrael
16 maart 2005, 13:16
Misschien het plaatsen van een single coil met een hoge output een idee? Dan kun je hem lager schroeven en toch nog genoeg volume hebben...

Randy
16 maart 2005, 13:18
Misschien het plaatsen van een single coil met een hoge output een idee? Dan kun je hem lager schroeven en toch nog genoeg volume hebben...

Heb je misschien advies wat voor pick up? Iemand adviseerde mij om een fast track te proberen van dimarzio...

Azrael
16 maart 2005, 13:18
Misschien het plaatsen van een single coil met een hoge output een idee? Dan kun je hem lager schroeven en toch nog genoeg volume hebben...

Heb je misschien advies wat voor pick up? Iemand adviseerde mij om een fast track te proberen van dimarzio...

Nope....sorry daar kan ik je verder niet mee helpen. Zelf heb ik geen single coils in mijn bezit vandaar...

Randy
16 maart 2005, 13:21
Misschien het plaatsen van een single coil met een hoge output een idee? Dan kun je hem lager schroeven en toch nog genoeg volume hebben...

Heb je misschien advies wat voor pick up? Iemand adviseerde mij om een fast track te proberen van dimarzio...

Nope....sorry daar kan ik je verder niet mee helpen. Zelf heb ik geen single coils in mijn bezit vandaar...

ok thanx AZ...iemand anders advies.... :cry:

bert k
16 maart 2005, 14:59
Je kan ook je humbuckers drastisch omlaag schroeven. Wordt alles even hard/zacht.

Wormaap
16 maart 2005, 15:10
Niet lullig bedoeld ofzo, en na 13 jaar ervaring kan ik me voorstellen dat elke kritiek op je techniek beledigend opgevat wordt. Maar als je je plectrum zo diep tussen de snaren inragt dat je singlecoil in de weg gaat zitten, ligt het helaas echt aan je techniek. Dat maakt je geen slechte speler ofzo (kan ik niet over oordelen duh :P) maar 99% van de mensen heeft geen enkel probleem met zo'n mid-singlecoil. Pak je je plectrum soms ver achteraan vast ofzo? Ik heb zelf met mijn Model 6 (HSS) namelijk geen enkel probleem met pinch harmonics en chugga-chugga, en aangezien je bij een PH met je duim de snaar moet raken, denk ik dat je dan gewoon je plectrum te ver naar achteren vast hebt.

fred dons
16 maart 2005, 15:29
ik zou de middelste pup zo laag mogelijk houden (is zowieso beter voor een quack geluid) maar wel een schaller megaswitch installeren, hiermee splits je automatisch je humbuckers en heb je in geen enkele stand je middeltste pup "solo" maar ben je wel in alle 5 standen humbucking en gebruik je toch de middelste pickup

Gho$t
16 maart 2005, 15:46
Kan je niet gewoon iets naar voor of naar achter zodat je tussen je je pichups in zit.
Speel nog niet zo lang en mijn techniek zal ook niet helemaal Joppietof zijn maar lijkt mij noe niet echt een enorm probleem.

Randy
16 maart 2005, 16:53
Niet lullig bedoeld ofzo, en na 13 jaar ervaring kan ik me voorstellen dat elke kritiek op je techniek beledigend opgevat wordt. Maar als je je plectrum zo diep tussen de snaren inragt dat je singlecoil in de weg gaat zitten, ligt het helaas echt aan je techniek. Dat maakt je geen slechte speler ofzo (kan ik niet over oordelen duh :P) maar 99% van de mensen heeft geen enkel probleem met zo'n mid-singlecoil. Pak je je plectrum soms ver achteraan vast ofzo? Ik heb zelf met mijn Model 6 (HSS) namelijk geen enkel probleem met pinch harmonics en chugga-chugga, en aangezien je bij een PH met je duim de snaar moet raken, denk ik dat je dan gewoon je plectrum te ver naar achteren vast hebt.

haha thanx voor je reactie.Neej ik ben absoluut niet beledigd..Ik ga soms nogal tekeer op mijn gitaren en ja ik heb een tijdje mijn techniek aanpast hieraan..en het is zelfs een poos goed gegaan. Toen ik mijn fender showmaster kocht met een enkele humbucker en ik switchtje na bijvoorbeeld een uurtje jammen terug naar mijn ibanez kreeg ik er weer last van.Ik begon vrij krampachtig te spelen vooral bij snelle ingewikkelde stukken met veel palm mutes. :o ...uitermate irritant. Ik besloot toen maar om de boel weer naar beneden te schroeven. Ik heb ook geprobeerd om die pup elke keer een klein stukje omhoog te schroeven na of voodat ik gespeeld had zodat ik eraan kon wennen.
Ik las ergens dat blackmore hier ook last van had en dat hij zijn middel pick up ook in de body schroefde. En dat hij na verloop van tijd een strat liet bouwen met alleen een brug en neck pup...

Wormaap
16 maart 2005, 17:13
Als je er echt niet aan kan wennen, kun je eens kijken naar bv. zo'n EMG PA2 preampje, en die dan alleen op de singlecoil schakelen om zo het volumeverschil op te vangen misschien.

RS-Rik
16 maart 2005, 19:07
Je kunt toch iets voor of achter de pup aanslaan?

Fumi SG
16 maart 2005, 19:48
Je kunt toch iets voor of achter de pup aanslaan?

als je gewoon aanslaat kan dat in principe wel jah.... al zou het wel wennen zijn. Maar het wordt anders bij palm-muting, dan leg je de palm van je hand op de brug/tremolo en dan kun je niet gewoon ff iets voor of achter de pickup aanslaan......

Jeroenvanhulsteijn
17 maart 2005, 11:25
als ik finger style speelde had ik ook vaak last van die midden pickup. Ik heb toen ook alles wat omlaag geschroefd.

Randy
17 maart 2005, 12:19
Je kunt toch iets voor of achter de pup aanslaan?

Ja dat kan inderdaad. En ik doe dat ook. Ik heb vrij grote handen. En als ik bijvoorbeeld palm mutes speel hou ik mn hand nog net niet op de brug. Om te voorkomen dat ik telkens met mijn plectrum tegen die single coil aanbots probeer ik net achter die pick up aan te slaan. Resultaat is dat ik vrij krampachtig ga spelen vooral bij snelle palm mutes:S

marc_o
18 maart 2005, 10:16
Ik ken dat probleen ook wel, en daarom heb ik op mijn 1e Zwier telecaster custom, die ook een middle singlecoil heeft, deze zo schuin laten monteren als je normaal gesproken het achterste element van een strat zou doen. Gaat echt prima en hij hoeft ook niet omlaag. Maar dat is voor jou nu geen oplossing aangezien alles vast zit. Je kunt een hogere output singlecoil nemen die je iets lager draait, zoals een stacked HS-3 van Dimarzio, wat eigenlijk een humbucker in singleformaat is.

vester86
20 maart 2005, 14:46
kennelijk niet. ik ken het probleem ook wel, alleen heb ik er niet zo veel last van... is dus heel persoonlijk. en ook de plek op de snaren waar je aanslaat is persoonlijk, en dat is dus moeilijk om te veranderen...

vester86
20 maart 2005, 14:46
kennelijk niet. ik ken het probleem ook wel, alleen heb ik er niet zo veel last van... is dus heel persoonlijk. en ook de plek op de snaren waar je aanslaat is persoonlijk, en dat is dus moeilijk om te veranderen...