PDA

View Full Version : Hoe krijg je een sitar geluid ??????



Ditmar
18 juli 2002, 20:37
Hey people, ik zit met een vraagje, ik wil namelijk een beetje een sitar geluid krijgen (denk aan Dirt van Alice In Chains, Wherever I May Roam van Metallica of Home van Dream Theater, zo'n sound dus) maar ik weet dus echt niet hoe je dat moet doen. Ik heb al de sitar simulator van danelectro geprobeerd, maar dat klinkt meer als een pitch shifter die op hol is geslagen. En die gozer van de feedback zei dat ik iets met een phaser (shit heppiknie, kan een flanger ook ??) en een reverb moet doen, maar daar word ik ook niet veel wijzer van, heeft iemand wat serieuze suggesties om dit geluid te krijgen ???

sash
18 juli 2002, 21:56
Een vriend van me is helemaal metallica-freak en hij gebruikt voor de intro van Wherever i may roam een chorus.

BLOK182
18 juli 2002, 22:06
Er bestaat een pedaaltje voor,volgens mij de sitar swami (het beestje moet een naam hebben) van danelectro.

BLOK182
18 juli 2002, 22:20
p.s. whenever i may roam is wel een lekkker nummer zeg.

Thomasvv
18 juli 2002, 22:38
Op 2002-07-18 22:06, schreef BLOK182:
Er bestaat een pedaaltje voor,volgens mij de sitar swami (het beestje moet een naam hebben) van danelectro.


Hij is tijdje trug in de gitarist getest, en ze waren er he-le-maal niet tevreden over. Ze vonden het geluid wel apart, maar het leek helemaal niet op een sitar.

Er is wel een gitaar die sitargeluiden maakt, die heeft een speciale brug. De website heb ik eens gezien en het zag er allemaal wel grappig uit, of het werkt weet ik niet en het adres ben ik kwijt...

Wat je natuurlijk óók kan doen is een Roland guitarsynth kopen met GK2AH-element. dan kan je zowel sitar, als kerkorgel en weet ik wat nog meer doen.. Kost wel wat, maar wel errig kewl :smile:

Raffel
19 juli 2002, 09:09
ik gebruik voor een sitar geluid een octaver, (op 50% ongeveer) en een autowah...
EQ: Treble helemaal open, bass en middle heel laag. Lijkt aardig als je het mij vraagt.

Noctiis
19 juli 2002, 09:47
voor een sitar geluid: Installeer een coil-tap in je les paul, gebruik het brugelement en de coil-tap op single stand. Veel treble in je geluid gooien en voila...
Werkt althans prima bij mij

Brianmayrulezzz
19 juli 2002, 09:57
op de GT-6 zit ook een sitar...

Lacrymosa
19 juli 2002, 10:09
Je moet een harmonizer hebben die 2 keer je gluid een octaaf kan verhogen (mijn Boss GT-3 kan dat) en dan een beetje chorus, veel treble en heel slordig spelen, je vingers ver "achter" de frets zetten.

CheerS!!

Noctiis
19 juli 2002, 10:41
ja dat hoort er inderdaad ook nog bij, heel slordig spelen, de snaar-bending

Anders Destium
19 juli 2002, 11:16
Op mijn Zoom 4040 zit ook een sitar, verder met een chorus redelijk te doen

pimmetje
19 juli 2002, 11:41
De harmonizer lijkt me tot nog toe de meest belangrijke om echt in de buurt van een sitar te komen. Als je zo'n ding in je klauwen hebt, zie (en hoor) je bij het spelen hele bakken aan dunne snaartjes meetrillen. Deze zijn vooral voor extra boventonen (en voor de basis-geluiden). Bepaalde snaren trillen meer mee met bepaalde tonen die je op die ene dikke snaar speelt (je kan uiteraard ook de dunne snaren zelf nog beroeren, maar dat ff terzijde).

Om een beetje sitar-achtig geluid lijkt mij die harmonizer (zachtjes erbij gedraaid), een acoustic simulator (of zo) en een beetje chorus wel goed voor het trucje.

Thomasvv
19 juli 2002, 11:50
Jammer dat die Harmonizers een beetje duur zijn :smile:

pimmetje
19 juli 2002, 12:59
Het is in een ander topic (waarschijnlijk wel meer) een beetje lullig naar voren gekomen, maar je moet je geluid niet te snel/veel in effecten zoeken. Dat sitar-geluid kan je denk ik ook goed benaderen door de juiste combinatie van tonen (beetje oosters ladders) en de manier van spelen (zoals hierboven al stond: wat slordiger).

Een groot deel van het geluid is immers wat je ermee doet... niet per se alleen het geluid an sich.

Ic3gl0vE
19 juli 2002, 14:02
Op 2002-07-19 10:09, schreef Lacrymosa:
Je moet een harmonizer hebben die 2 keer je gluid een octaaf kan verhogen (mijn Boss GT-3 kan dat) en dan een beetje chorus, veel treble en heel slordig spelen, je vingers ver "achter" de frets zetten.

CheerS!!


JOUW boss gt3 is niet de enige die dat kan hoor... de mijne kan het ook :razz: