PDA

View Full Version : hoe stem ik mijn gitaar???



fishie
18 juli 2002, 19:24
Ik heb nieuwe snaren en nu wil ik mijn gitaar stemmen. Nu zegt mijn moeder dat dit kan als de volgende snaar net zo klinkt als degene ervoor, ze weet dan alleen niet welke noot je dan als eerste moet gebruiken. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies moet???????

Alvast bedankt,
Fishie

Thomasvv
18 juli 2002, 19:45
Één manier is deze:

Als de lage E-snaar zo'n beetje klopt, pak je die snaar op de 5e fret, dan klinkt ie hetzelfde als de A-snaar. Stem deze op elkaar af en ga op dezelfde manier door met D- en G-snaar. Maar: de B-snaar heeft dezelfde toonhoogte als de G-snaar op de vierde fret. De hoge e heeft weer dezelfde toonhoogte als de vijfde fret op de B-snaar.

Snap je? Dr zijn nog bergen andere manieren, een beetje op internet rondkijken doet wonderen :smile:

fishie
18 juli 2002, 19:51
ok hartstikke badankt, ik ga het meteen uitproberen

THANX

Leen Kap
18 juli 2002, 22:20
Koop gewoon een electronisch stemapparaatje. Ben je overal vanaf.

BLOK182
18 juli 2002, 22:46
Precies, snel, makkelijk en precies.

Thomasvv
18 juli 2002, 23:45
Maar het kan zeker geen kwaad om het zelf te kunnen. Als je es een keer je tuner vergeten bent, of de batterijen zijn op... dan hebbie een probleem :smile:

Eelco
19 juli 2002, 11:06
maar als je het zelf doet is het vaak veel minder nauwkeurig

Thomasvv
19 juli 2002, 12:41
Hoeft niet.. Met deze methode is het inderdaad niet helemaal 100%, je moet ook je gehoor trainen. Maar als je met flageoletten gaat stemmen, is het echt wel goed....

Ic3gl0vE
19 juli 2002, 14:30
een stemapparaatje scheelt toch wel veel tijd hoor. maar met een akoestische gitaar kan je ook voelen of de ene snaar hetzelfde klinkt als de andere, de kast gaat dan namelijk meetrillen.
als er dan 1 vals is zijn ze tenminste wel allemaal even vals :grin:

SchaapOpJeHoofd
22 juli 2002, 23:12
Ik ken toch wel wat mensen die beter op gehoor stemmen dan een goedkoop stemapparaatje. Ik geef toe, ik gebruik er zelf ook een, maar daarna stem ik nog een keertje op het gehoor. Zoals hiervoor al is gezegd, is de methode met de 5e fret (behalve van G naar B) handig. Verder zijn de hoge en lage E uiteraard beide een E.

Misschien een iets moeilijkere methode: stemmen op flagioletten (of harmonics in het engels).
Zet je vinger op de snaar boven de 5e fret, de snaar dus niet indrukken. Sla de snaar aan en doe hetzelfde met de volgende snaar, maar dan bij de 7e fret. Deze tonen moeten overeenkomen. Als ze verschillen, maar dicht bij elkaar liggen, hoor je een puls, oftewel een zweving omdat de frequenties dicht bij elkaar liggen. Stem de snaar totdat de trilling van de zweving steeds langzamer wordt zodat het uiteindelijk weg is. Klinkt ingewikkeld, maar wat mij betreft de meest nauwkeurige manier.

sebass
23 juli 2002, 00:33
Je kan het ook op je gevoel doen. Sla twee snaren aan met dezelfde toon bijvoorbeeld op beide snaren een A (op de e snaar 5de fret en losse a snaar). Je kan dan voelen of deze goed gestemd is d.m.v. de trilling die deze voortbrengt. Al voel je een steeds opkomende en afnemende trilling dan "zweeft" de snaar nog dan moet je hem bijstellen totdat je de trilling constant is. Ja een rare manier maar hij is wel heel precies en vooral handig als je jezelf niet kan horen en je stemapparaat is kapot.

Gazpacho
2 augustus 2002, 19:11
Ik heb wel eens vaker op internet gelezen dat stemmen op harmonics/flagioletten in feite niet nauwkeurig is, juist wanneer twee grondtonen niet meer met elkaar zweven. Zonder opgaaf van reden. Is dit bullshit of zit er een kern van waarheid in?

Ik stem zelf altijd met harmonics, gaat bij mij het fijnst en snelst, maar heeft iemand een beter truukje om de B en de E snaar te stemmen? Ik pak dan altijd de 7e fret van de lage E en A, plus een open B en E snaar....

calimero
8 augustus 2002, 20:06
Gewoon een paar akkoorden spelen; dan hoor je het wel als de b en e snaren niet goed staan.

harmonyman
19 augustus 2002, 21:41
Misschien een tikkie ouwerwets, maar zeker zo praktisch: probeer eens een stemvork (meestal A-440hz), een stemfluitje, een mondharmonica -gheen valse natuurlijk- of een keyboard.
De daarmee voortgebrachte toon moet overeenkomen met de los aangeslagen A snaar (dit is de op een na dikste). Als je de stemvork op de klankkast zet en je hebt de juiste hoogte ingesteld gaat je stemvork meetrillen. Loepiezuiver. Vervolgens stem je op soortgelijke wijze de lage E/snaar en de hoge E-snaar door de vijfde fret in te drukken en aan te slaan. Op de D-snaar vind je de A door de zevende fret in te drukken en aan te slaan. Op de G-snaar lukt dit op de tweede fret en op de B-snaar op de tiende fret. Zo stem je dus alle snaren in feite op 1 toon, namelijk de A.
Bovendien leer je op deze manier snel dezelfde tonen te vinden op de verschillende snaren over de hele hals. Zelfde principe werkt voor de E (losse E, 2e fret op de D, 5e fret op de B, 7e fret op de A, 9e fret op de G). Ik zou overigens sowieso toch ook maar een stemapparaatje aanschaffen. Al was het maar ter controle.

jansen_p5
20 augustus 2002, 17:13
Hoe duur is zo'n stemkastje?

DOLBY
22 augustus 2002, 15:42
je hebt al een tunertje voor zo'n 15 euro.
Het is waar dat stemmen met flagioletten 5-7 maar ook de simpele methode 5-0 niet exact zijn. Maar sowieso is stemmen geen wiskunde en blijft het zoeken naar het beste compromis. Ik ben voor handmatig stemmen omdat het je gehoor traint, en dat is toch een van de belangrijkste hulpmiddelen voor een muzikant. Een tunertje is handig als je in een lawaaiige omgeving moet stemmen (blijft moeilijk bij een akoestische gitaar)
Volgens mij de beste methode voor op het gehoor stemmen is als volgt:
E-snaar flagiolet op 5, gelijk met e-snaar
E-snaar flagiolet op 12 gelijk met D-snaar op 2
D-snaar flagiolet op 12 gelijk met G-snaar op 7 en B-snaar op 3
en ten slotte G-snaar op 2 gelijk met A-snaar flagiolet op 12.
Dit lijkt ingewikkeld maar valt best mee.

harmonyman
23 augustus 2002, 00:13
Meestal ergens rond de 20 euro. Kijk eens bij http://www.feedback.nl of http://www.brammaat.nl. Of loop gewoon eens een muziekzaak binnen. Op e-bay bieden ze ze nog wel eens voor een paar euro gebruikt aan.