PDA

View Full Version : snelle palm-muting in trash metal: alleen downstrokes?



andoni
18 juli 2002, 16:31
Moet ik voor dit soort riffs (bvb. Disposable heroes, van Metallica) beter alleen downstrokes gebruiken of afwisselen? Het eerste klinkt vetter maar is wel lastiger om een snel tempo te behouden.

Ibanez
18 juli 2002, 16:55
Downstrokes word door james wel het meest gebruikt. Het klinkt ook wat vetter. Als je het nog niet snel kan moet je gewoon oefenen. Maar als je echt snel moet spelen bij bijv. Dat snelle riff stuk van one, dan moet je gewoon afwisselen.

pimmetje
18 juli 2002, 22:34
Ff los van dat specifieke nummer... het is absoluut de moeite waard om erop te oefenen dat de palm mute beide kanten op zoveel mogelijk hetzelfde klinkt. Iets verschil blijft wel, maar je kan (moet) 't minimaliseren.

Raffel
19 juli 2002, 11:47
reken er maar op dat je het downstroken van hetfield niet kan evenaren. Die heeft gewoon een aangeboren afwijking. Disposable heroes heeft trouwens ook triplets en die kan je niet alleen downstroken. Maar nummers als Through the never bijvoorbeeld zijn wel 1 en al downstroke. En je schrikt behoorlijk als je Jaymz dat nummer ziet spelen op Live Shit, HEEL SNEL.....

AllodoX
22 juli 2002, 07:59
Gewoon naar boven en naar beneden doen..

op hogere snelheid hoor je dat verschil nauwlijks, en als je alleen maar downstrokes doet krijg je eerder last van RSI :wink:

brookhuis4
22 juli 2002, 18:21
Op 2002-07-19 11:47, schreef Raffel:
reken er maar op dat je het downstroken van hetfield niet kan evenaren. Die heeft gewoon een aangeboren afwijking. Disposable heroes heeft trouwens ook triplets en die kan je niet alleen downstroken. Maar nummers als Through the never bijvoorbeeld zijn wel 1 en al downstroke. En je schrikt behoorlijk als je Jaymz dat nummer ziet spelen op Live Shit, HEEL SNEL.....
Probeer " Postmortum " van Slayer
maar eens, een en al downstrokes.

Neals
14 augustus 2002, 18:49
Master of Puppets speelt ie ook helemaal met downstroken.

basswasp
14 augustus 2002, 19:00
Veel lui spelen alleen maar downstrokes; 't klinkt beter...:smile: De snelheid is zoals zoveel... gewoon oefenen...:smile:

Sjaak
17 augustus 2002, 16:46
Als je ook maar downstrokes oefend en het eenmaal op snelheid van niveau kan en je gaat dan oefenen om zo goed mogelijk twee kanten op te oefenen. Dan ben je wel retesnel opeens. IS mijn ervaring tenminste. Hetzelfde idee als dat je een paar maanden je snaren zo hoog mogelijk legt en als je dan alle nummers goed kan spelen dan je snaren normaal leggen. Een wereld van verschil en je bent gelijk weer een stuk sneller...

Neals
18 augustus 2002, 15:37
Zelf oefen ik mijn snelheid wel eens op een ouwe verrotte akoestische gitaar(lees:brandhoud)

Als ik daarna op me elec verder ga......

Thomasvv
19 augustus 2002, 01:37
Dat is idd een goeie manier.. Ik speel vaak ook iets voor het eerst op mn akoestische Yamaha (zeker geen brandhout, maar t speelt wel extreem veel zwaarder dan mn Gibson) en als de nootjes en ritme in mn kop zitten, dan maar op de electrische.. en dan weeeeeeew

(helaas lukt het me nooit het eerste stadium te volbrengen...)

brookhuis4
23 september 2002, 20:08
Op 2002-08-19 01:37, schreef Thomasvv:
Dat is idd een goeie manier.. Ik speel vaak ook iets voor het eerst op mn akoestische Yamaha (zeker geen brandhout, maar t speelt wel extreem veel zwaarder dan mn Gibson) en als de nootjes en ritme in mn kop zitten, dan maar op de electrische.. en dan weeeeeeew
metronoom-oefeningen werken ook perfect !!!

(helaas lukt het me nooit het eerste stadium te volbrengen...)