PDA

View Full Version : ==[MEDIAEVAL CONTEST]==



Jeroenvanhulsteijn
15 maart 2005, 16:15
TEASER

Jeroenvanhulsteijn
15 maart 2005, 16:28
Tja toch maar even inventariseren.


Idee is om ene groots strijdspecktaekel te organiseren ter lering ende vermaek. U forumleden moget ick vrijmoedich uitnodigen voor ene titanenstrijd van verscheidenheid aan gitaarspel.

Den tijd welcke het thema moget omvatten zal eensweder 1 minuut sijn. U moget daer ende bij vanzelf ende sprekend luttele sekunden afwijcken.

Den glorieuze overwinnaar sal hulde gegeven worden ende verdroncken worden in "overdaed" aan prijsen!

Voordat ik verder wil gaan met organiseren van deze contest heb ik nog wat vraagjes.

1.
Is er sponsoring mogelijk vanuit gitaarnet voor de prijzen? Of moet ik daar zelf naar zoeken.
Voor de prijzen zat ik te denken aan een setje snaren van Nylgut (synthetische darm) een houten plectrum, ingelegd met zo'n middeleeuws kruisje en misschien nog een cd'tje met middeleeuwse muziek.

2.
Is er eventueel iemand creatief genoeg die zo'n plectrum kan maken?

3.
Beoordeling. Ik hoorde laatst iets roepen over een poll? Op gitaarnet bepalen ze zo ook de winnaar van de contest. Op zich geen kwaad idee. Het lijkt me ook leuk om het extern te laten beoordelen (zoals in de POD contest). Iemand ideeën door wie?

Stratman70
16 maart 2005, 12:16
Dit is een pittige.... ik ga wel een poginkje wagen. Ben benieuwd hoeveel mensen je zover krijgt. Het is nogal een bijzonder thema.

Azrael
16 maart 2005, 12:46
Deze vind ik erg leuk. Aangezien ik mijn nieuwe mixer binnen heb (mis alleen wegens geld gebrek nog kabels en dat kan wel een weekje duren)....

Deze keer doe ik zeker weten mee. Leuk thema.......eens kijken wat ik middeleeuws vind klinken. Gelukkig geen geshred deze keer :-D

Jeroenvanhulsteijn
16 maart 2005, 17:50
Tof, ik hoop ook dat er voldoende animo is. Ik heb bij de rubriek Akoestisch ook een berichtje geplaatst.

Opzetje "Regelement Mediaeval Contest":

1. Thema is "Middeleeuwen"
2. Maximale lengte van het thema is 1 min +/- 10 seconden.
2. Hoofdinstrument is de gitaar.
3. De titel van ingezonden stukken beginnen met ==[MEDIAEVAL]==.
4. Door juryleden ingezonden stukken dingen niet mee naar de "prijzen".
5. Deadline is ................
6. Stukken welke na de deadline zijn ingezonden dingen niet mee naar de "prijzen".
7. Beoordeling gebeurt door middel van een poll en een jury.
8. De weging van de beoordelingen (poll/jury) is als volgt: .......
9. 1 week na de deadline zal de uitslag bekend gemaakt worden. Bij zeer veel participanten wordt de uitslag maximaal 1 week later bekend gemaakt.

Opmerkingen m.b.t. deze opzet zijn welkom en zullen in overweging genomen worden.

defecto
16 maart 2005, 18:33
Heel leuk, ik heb alleen geen idee hoe 'middeleeuws' nou eigenlijk klinkt. Is het misschien mogelijk dat de organisatie een paar 'voorbeelden' verzorgd? Bedoel ik niet specifiek iets op de gitaar mee, gewoon een middeleeuws muziekje.

Swan
16 maart 2005, 18:48
eigelijk nogal gaar thema.

VHsologitarist
16 maart 2005, 19:09
haha wil ook wel meedoen alleen inderdaad als ik aan middeleeuwen denk moet ik dan denken aan de barok tijd (zoals bach) ofwa/??
beetje vaag..

En inderdaad als dit niet bedoeld word laat dan eventjes een paar samples horen van wat je verstaat onder middeleeuwen


groetjes

Stratman70
16 maart 2005, 19:18
Niet dat ik afbreuk wil doen aan je contest hoor jeroen, maar is het misschien niet verstandig om een poll te organiseren over wat mensen het liefst willen, zodat je genoeg animo hebt? Al vind ik persoonlijk dit idee wel heel leuk, maar het is inderdaad moeilijk en wat vaag: wat is middeleeuws? In de middeleeuwen waren er nog geen gitaren.

Andere ideeën zijn bijv:

- slide contest :D
- gevoelige solo contest (bijv. op een vaste backing ofzo)
- eigen compositie contest
- een contest waarin je een zo origineel mogelijke versie van een (zelf gekozen) bestaand nummer moet maken (arrangeren dus)

Maar mocht je bij deze contest willen blijven doe ik graag mee en ga ik de uitdaging wel aan.

Jeroenvanhulsteijn
16 maart 2005, 19:39
Bekijk deze site voor wat midi samples:

http://www.csupomona.edu/~jcclark/emusic/medieval.html



En hier is een kleine compositie van mijzelf die ik wel een redelijk middeleeuwse feel vind hebben:

==[MEDIAEVAL]==Jeroenvanhulsteijn (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/Mediaeval.mid)

Jeroenvanhulsteijn
16 maart 2005, 19:41
achja, maakt mij niet zoveel uit wat voor contest, maar het liefst wel met een thema. Anders wordt het denk ik te breed om fatsoenlijk te kunnen vergelijken.

Jeroenvanhulsteijn
16 maart 2005, 19:42
Trek eens een film uit de kast die zich in die tijd afspeeld (King Arthur??).

WICKED
16 maart 2005, 20:18
Aan middeleeuwse muziek denk ik bijv. aan stairway to heaven, is dat een goed voorbeeld?

Jeroenvanhulsteijn
16 maart 2005, 20:36
die fluiten in het intro geven het wel een erg middeleeuws tintje inderdaad. Verder zat ik te denken aan luit muziek enzo.

VHsologitarist
16 maart 2005, 20:37
naarmate dit gesprek vordert met jeroen vind ik de term middeleeuws steeds waziger worden..

Met alle goede bedoelingen dat ik in mn hartje heb vind ik de voorstellen van stratman70 wat beter! Des te meer animo dus deelnemers. (Niet dat ik je afkraak hoor jeroen, eenvoud leidt tot duidelijkheid (als iets duidelijk is is het leuker om de aanzet te geven)

greets 8-)

Jax
16 maart 2005, 20:38
Ik denk dat zo'n vaag thema juist wel vet is, kan je lekker creatief zijn enzo, ik zal wel een poging wagen, als er genoeg mensen mee willen doen om het door te laten gaan.

defecto
16 maart 2005, 20:40
Ik heb nu wel een goed beeld van wat middeleeuwse muziek is, maar denk dat het moeilijk zal worden om hetzelfde uit m'n gitaar te halen. Maar zal m'n best doen :P

Roy K.
16 maart 2005, 21:28
Middeleeuws...

tja, ik zag iemand die zei dat het voor hem in ieder geval geen shredfest wordt, de bedenker zelf heeft het over een akoustische riedel, iemand anders dacht aan Bach en ik moet zeggen dat ik ook aan dat soort klassieke composities denk bij het woord "middeleeuwen", dus zou een een nummer a la Malmsteen (die Bach coverde), ook tot de opties behoren (alhoewel Bach trouwens in de 17e eeuw leefde, dat daargelaten).

Om een lang verhaal kort te maken, je kunt met deze opdracht alle kanten uit... :cool:

Mithrandir
16 maart 2005, 21:34
En dat maakt het juist een mooie opdracht, ik vindt het een geweldig thema waar je alle kanten mee op kunt dus ik ben er voor om het aan te houden. Ik doe ook zeker mee, maar ook als uiteindelijk toch voor een andere opdracht wordt gekozen.

Roy K.
16 maart 2005, 21:39
En dat maakt het juist een mooie opdracht, ik vindt het een geweldig thema waar je alle kanten mee op kunt...

+1

Stratman70
16 maart 2005, 21:47
Eigenlijk is dat ook wel zo. Hoe dan ook: I'm in!

Kasper
16 maart 2005, 21:54
Lijkt wel cool, alhoewel ik er waarschijnlijk niet in zal slagen iets te maken dat er in de buurt komt. Maar door te proberen, leer je, en daar is zo'n contest natuurlijk wel leuk voor. Dus ik waag ook weer een poging.

Jeroenvanhulsteijn
16 maart 2005, 21:56
Ja, het blijft moeilijk te omschrijven wat middeleeuws is. Het eerste wat bij mij als indicatie opkwam is de filmmuziek die bij films die zich in de middeleeuwen afspelen, geschreven wordt.

Het gaat dan voornamelijk om de sfeer. In die tijd had je de trommel/tamboerijn, de luit, de harp, fluit en de trekzak. Schotland liep ook nog met doedelzakken of iets dat daar op leek.
Dus hou het simpel. Geen triplet feel met 13 akkoorden lijkt me. Betekent niet dat je niet mag scheuren. Als je er een goth metal riff tegenaan gooit....doe je best. Geef de jury het gevoel dat ze met de Goeden Dag op de kop getikt worden, dat er met botte bijlen ledematen afgeknuppeld worden, dat de jonkvrouw stiekem gebaart 's avonds langs te komen, overwin draken, kastelen, warlords, verzin wat...

Bedenk waar ze muziek mee maakten in die tijd. En wat voor tijd het was. Waan jezelf in een kaal kasteel en fleur het op met wat muziek. (Van de torens kun je uitstekende subwoofers van bouwen).

Hoe meer ik ga blaten hoe vager het gaat worden. Dus mijn enige advies zou kunnen zijn: hou het simpel. Geef desnoods aan door welke muziek je inzending geïnspireerd is. Ik ben zelf ook geen kenner van middeleeuwse muziek. Dus dan is eventuele bronvermelding misschien wel verstandig.

Een poll houden lijkt me eerlijk gezegd niet nodig. Als er nu te weinig animo is neem ik of een ander gewoon een ander thema.

Blijf vooral met kritiek/commentaar komen. Leren we allemaal van.

Kasper
16 maart 2005, 23:14
Kort nadat ik dit topic gelezen had, moest ik denken aan een stukje dat ik een tijdje geleden eens opgenomen heb.
Vond het wel fijn klinken. Ik denk trouwens dat het klassiek klinkt, maar weet niet of het onder midevil valt.

http://users.pandora.be/rtaw/kasper-emotionless_lane.mp3

Zou zoiets bruikbaar zijn?

VHsologitarist
16 maart 2005, 23:53
Het is wel een creatief thema maar te open.. waardoor het jureren vermoeilijkt wordt (geloof me).. de richtlijnen moeten vind ik wel duidelijk zijn.. anders is de kans groot dat 50% ernaast vallen.

Middeleeuwen is namelijk een periode die gevolgd werd door de barok en renaisance.

Aan de andere kant vind ik wel een uitdaging dus ik ga er zoiezo voor (alleen ga ik bij dit thema dus niet jureren omdat ik geen ervaring heb met middeleeuwen muziek, ik heb het echter nog nooit gehoord).. dit verklaard ook misschien mijn enige zorgen van het thema.

al met al .. gaan met die banaan!! ;)

8-)

dan gaan we ervoor... gewoon klassiek spelen want ja (middeleeuwen valt immers ook onder klassiek alleen moet ik me wat gaan verdiepen in die tijd)...

ik ben wel benieuwd wat er allemaal uit zou komen met dit thema...

Als je goed leest dan ben ik nu alweer gaande wijs veranderd van gedachten en lijkt het me wel een uitdaging dus alleen daarvoor wil ik het al doen!

UHm nu hou ik op met typen want ik word er lam van (heb net al 2 verslagen voor school uitgetypt)

mzzls

Jeroenvanhulsteijn
17 maart 2005, 10:00
Ik wil jullie nog een keer wijzen op deze site met midi samples:

http://www.csupomona.edu/~jcclark/emusic/medieval.html

Die geven toch een vrij goede indruk van middeleeuwse muziek. Open ze desnoods in een notatie programma voor analyse.

------------------------------------------------------------------------------------

Verder nog deze (http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/index.htm) zeer informatieve site met nog wat muziekgeschiedenis (http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/index.htm).

Middeleeuwen 600-1400 NC
Renaissance 1400-1600 NC
Barok 1600-1750

Erg informatieve site!! Ook met luistervoorbeelden:

Gregoriaans (http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/middeleeuwen/gregoriaans.htm)
Meerstemmigheid (http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/middeleeuwen/gregoriaans.htm)
Wereldlijk (http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/middeleeuwen/wereldlijk.htm)

Bespreking van de gebruikte instrumenten (http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/middeleeuwen/instrumenten.htm), met daarbij behorende geluidsfragmenten!! Beweeg je muis maar over de instrumenten en hoor de geluidsfragmenten!

En natuurlijk stijlkenmerken (http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/middeleeuwen/stijlkenmerken.htm)!!

EN BELANGRIJK IS HET ORGELPUNT EN BOURBON PRINCIPE (http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/middeleeuwen/bourdonprincipe.htm)!!

------------------------------------------------------------------------------------

Kleine inventarisatie van mensen die al wel mee willen doen:

Jax
Defecto
Roy K
Mithrandir
Stratman70
Kasper
VHsologitarist[/b]

Azrael
17 maart 2005, 12:04
En dat maakt het juist een mooie opdracht, ik vindt het een geweldig thema waar je alle kanten mee op kunt...

+1

+2

Dat wordt "The Black Night" weer kijken!
:-D

Jeroenvanhulsteijn
18 maart 2005, 12:23
Met Azrael zitten we dan op 8 deelnemers. Nog altijd te weinig voor een contest vind ik.

Roy K.
18 maart 2005, 12:38
Kun je niet gewoon nog wat deelnemers op je lijstje zetten dan? Mij heb je er ook zo maar opgezet! (maar ik wel best meedoen hoor! :-D )

ResNovae
18 maart 2005, 12:42
EN BELANGRIJK IS HET ORGELPUNT EN BOURBON PRINCIPE (http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/middeleeuwen/bourdonprincipe.htm)!!

BourDon-principe...BourBon principe geldt met name voor studenten en andere alcoholliefhebbers. :D

Voor wie nog een voorbeeld van middeleeuws gitaarspel wil hebben:

Jan Akkerman heeft ooit eens een middeleeuws nummer akoestisch opgenomen en op z'n CD 'Passion' gezet, genaamd 'Countess of Pembrooks Paradise'

De rest van de CD is overigens ook meer dan de moeite waard.

Das Schaap
18 maart 2005, 13:22
Ik zal kijken of ik iets kan verzinnen, don´t count on it. :oops: :lol:

Sonno
18 maart 2005, 15:45
Heb ff geen geluid op de computer om de samples mee te beluisteren maar dat neemt niet weg dat ik de uitdaging aanneem! Oftewel:

Ik doe ook mee!!!


MEDIAEVAL CONTEST
het is MEDIEVAL!


geen shredfest ???
Luister is naar het intro van "Alexander the Great" van Vinnie Moore!

Jeroenvanhulsteijn
18 maart 2005, 15:52
@Sonno, hey erg leuk dat je ook een poging wilt wagen. Ennuh, volgens mij is het "Medi eval" en "Mediaeval".

@Das Schaap, hartstikke tof dat je een poging wilt wagen.

@Resnovae, jij doet toch zeker ook wel mee :wink: ik zet je vast op de lijst :lol: En misschien dat Bourbon inspirerend werkt m.b.t. Bourdon :razz:

De lijst is dan als volgt:

Jax
Defecto
Roy K
Mithrandir
Stratman70
Kasper
VHsologitarist
Azrael
Das Schaap
Harald
Sonno
Resnovae?

Hebben we in ieder geval 10 deelnemers. Dus ik denk dat er nu wel begonnen kan worden met de Mediaeval contest.

Ik stel voor de deadline vast te zetten op: Maandag 18 april 2005

Als er bezwaren zijn, hoor ik dat graag liefst nog dit weekend.

Roy K.
19 maart 2005, 14:51
Ok nu nog de jury regelen! :)

Harald
19 maart 2005, 16:24
Stomme vraag misschien, maar... ,meerdere inzendingen per persoon toegestaan?

En wat zijn de criteria voor de jury? Is misschien ook wel goed om dat van te voren vast te stellen. kvinnetmooi of kvinnetlillijk vind ik zelf nooit zo relevant. En met dit thema zou het wel eens zo kunnen zijn dat hoe meer je je aan het thema houdt, hoe lelijker het is voor onze oren :wink:

Dat stuk van Akkerman wat genoemd wordt is trouwens dacht ik meer rennaisance, bij Focus hebben ze ook wel eens zoiets gedaan trouwens, met knorrende varkens in de achtergrond. Erg leuk, maar meer renaissance dan middeleeuwen.

Bach is zeker geen middeleeuwen. Die was eigenlijk voor de barok al te modern. Bach ging uitgebreid moduleren. Dat kon met de stemmingssystemen in de middeleeuwen gewoonweg niet in die mate. Met het Wohltemperierte Klavier legde hij (niet helemaal als enige trouwens) zo'n beetje de basis voor hoe we nu over harmonieleer denken.

John Renbourn heeft wel vaker middeleeuwse composities opgenomen. Daar zou je eens naar kunnen luisteren (Pentangle, John Renbourn Group) Ook veel moderner werk en eigen composities trouwens.

VHsologitarist
19 maart 2005, 17:48
Stomme vraag misschien, maar... ,meerdere inzendingen per persoon toegestaan?

En wat zijn de criteria voor de jury? Is misschien ook wel goed om dat van te voren vast te stellen. kvinnetmooi of kvinnetlillijk vind ik zelf nooit zo relevant. En met dit thema zou het wel eens zo kunnen zijn dat hoe meer je je aan het thema houdt, hoe lelijker het is voor onze oren :wink:

Dat stuk van Akkerman wat genoemd wordt is trouwens dacht ik meer rennaisance, bij Focus hebben ze ook wel eens zoiets gedaan trouwens, met knorrende varkens in de achtergrond. Erg leuk, maar meer renaissance dan middeleeuwen.

Bach is zeker geen middeleeuwen. Die was eigenlijk voor de barok al te modern. Bach ging uitgebreid moduleren. Dat kon met de stemmingssystemen in de middeleeuwen gewoonweg niet in die mate. Met het Wohltemperierte Klavier legde hij (niet helemaal als enige trouwens) zo'n beetje de basis voor hoe we nu over harmonieleer denken.

John Renbourn heeft wel vaker middeleeuwse composities opgenomen. Daar zou je eens naar kunnen luisteren (Pentangle, John Renbourn Group) Ook veel moderner werk en eigen composities trouwens.

Nee hoor bach was de grondlegger van de barok tijd, hij leefde van 1685 tot 1750 en deze tijd is precies de barok tijd.
Hij was niet te modern in de baroktijd dus.. dit heet namelijk barok omdat hij veel versieringen maakte. Uiteraard blijft zijn composities mij het meeste boeien (das smaak).

Das Schaap
19 maart 2005, 18:02
Luister is naar het intro van "Alexander the Great" van Vinnie Moore!
Niet Saved By A Miracle ? 8-)

Roy K.
19 maart 2005, 18:22
Luister is naar het intro van "Alexander the Great" van Vinnie Moore!
Niet Saved By A Miracle ? 8-)

Alles van de Vinman vind ik prima te pruimen! :P Die solo van Alexander the great vanaf 2.51 is wel een hele vette trouwens! :cool:

Harald
19 maart 2005, 19:14
@VHsologitarist: Ik zeg ook niet dat Bach geen barok was. Hij leefde inderdaad in zijn tijd. Maar de versieringen is bij Bach niet het meest opvallende, dat was inderdaad een stijlkenmerk van die tijd. In zijn harmonieen was hij zijn tijd vooruit. (met name de modulaties die je in zijn muziek tegenkomt, maar ook het hinten naar 9 akkoorden en verminderde akkoorden. Vergelijk het maar eens met Haendel of Vivaldi. Bach is echt anders, net als Zappa heel andere muziek maakt als Van Halen terwijl ze tijdgenoten zijn) Zijn muziek is een hele tijd na zijn dood pas weer herontdekt. Het werd in eerste instantie nauwelijks nog gespeeld.

En over boeiend of niet, kan erg genieten van zijn muziek, en heb er ook het nodige van gespeeld. Daarover had ik het niet.

Picker
19 maart 2005, 21:08
Count me in... :speed:

Azrael
19 maart 2005, 21:09
De lijst is dan nu als volgt:

Jax
Defecto
Roy K
Mithrandir
Stratman70
Kasper
VHsologitarist
Azrael
Das Schaap
Harald
Sonno
Resnovae?
Picker

ResNovae
20 maart 2005, 10:51
Resnovae?


Ik kan het allicht eens proberen! Alleen ik beloof niks, want ik zit midden in mijn afstudeeronderzoek.

Jeroenvanhulsteijn
20 maart 2005, 12:25
ik ga iemand van digischool aanschrijven of hij misschien iemand kent die het leuk vind om te jureren. Er is misschien nog wel preselectie nodig in dat geval door een jury samengesteld uit forumleden.

Stemming door middel van een poll? Op gitaar.net doen ze dat ook. Ik denk alleen niet dat het verstandig is de poll als enige maatstaf voor de uitslag te nemen. Het is leuk om de publieke opinie mee te nemen, maar het geeft voor de rest geen info over de kwaliteit van het stuk.

VHsologitarist
20 maart 2005, 14:41
@VHsologitarist: Ik zeg ook niet dat Bach geen barok was. Hij leefde inderdaad in zijn tijd. Maar de versieringen is bij Bach niet het meest opvallende, dat was inderdaad een stijlkenmerk van die tijd. In zijn harmonieen was hij zijn tijd vooruit. (met name de modulaties die je in zijn muziek tegenkomt, maar ook het hinten naar 9 akkoorden en verminderde akkoorden. Vergelijk het maar eens met Haendel of Vivaldi. Bach is echt anders, net als Zappa heel andere muziek maakt als Van Halen terwijl ze tijdgenoten zijn) Zijn muziek is een hele tijd na zijn dood pas weer herontdekt. Het werd in eerste instantie nauwelijks nog gespeeld.

En over boeiend of niet, kan erg genieten van zijn muziek, en heb er ook het nodige van gespeeld. Daarover had ik het niet.

9 akkoorden en verminderde akkoorden werden allang gebruikt.
Zijn werk werd inderdaad pas later bekend omdat hij heel veel stukken schreef op grote tempo en men niet geinteresseert was in die tijd naar zijn muziek. Qua harmonie en modulaties was hij een genie.. Die ook in mijn ogen zelfs nu nog niet te verbeteren is.

Sonno
20 maart 2005, 19:17
Luister is naar het intro van "Alexander the Great" van Vinnie Moore!
Niet Saved By A Miracle ? 8-)

Tjeeezus, idd! :oops:
Fijn om te weten dat er tenminste nog iemand oplet! Ik denk dat de titel van het nummer mij teveel aan mede-nogwat-al deed denken!
:razz:

Hempo
27 maart 2005, 12:54
Hmm
moeilijk thema...
zijn er al inzendingen zodat ik kan horen wat de bedoeling is?

Roy K.
27 maart 2005, 13:30
Hmm
moeilijk thema...
zijn er al inzendingen zodat ik kan horen wat de bedoeling is?

Nee, er zijn nog geen inzendingen, volgens mij vind iedereen het lastig om iets er voor te verzinnen. Bij andere contests was er vaak binnen een dag al een inzending. Die van mij gaat in ieder geval niet lang meer duren (misschien vandaag of morgen...)

LuukieRayVaughan
27 maart 2005, 15:09
lachen, ik heb net op school bij muziek '' De Middeleeuwen'' Afgesloten :P jammer dat er in die tijd nog geen gitaren waren... behalve luit dan maarja het is wel een vet idee

Denis
29 maart 2005, 21:11
:-D vet cool!!!!!!!!!

Normaal shred ik er vriendelijk op los, maar ik ga met jullie meedoen. Het valt af te vragen hoe middeleeuws het is wat ik ga bedenken, maar ik doe mijn best.

Iedereen vet veel succes ermee!!