PDA

View Full Version : Marshall 1959 superlead uit 1974



diengeman
15 maart 2005, 14:58
Ik heb een Marshall 1959 superlead uit 1974 waar de condensator aan 1 kant los is. Heeft dit geen negatieve gevolgen voor de versterker?

diengeman
15 maart 2005, 14:58
Ik heb een Marshall 1959 superlead uit 1974 gekocht, en de verkoper heeft de condensator aan 1 kant losgehaald. Hij zei dat hij dit gedaan heeft om het scherpe hoog eruit te halen.
Maar heeft dit geen negatieve gevolgen voor de versterker?

Als ik hem weer terug vastzet, wat voor sound kan ik dan verwachten? heeft dit echt zoveel invloed op de sound?

Nu klinkt hij overigens heel goed. hij heeft heel veel laag, ook via de high input. ik vind zelf dat hij iets te weinig hoog heeft.
Ook vind ik dat het geluid te vloeiend is. dus hij heeft niet een rollend rauw geluid wat ik eigenlijk zoek. Heeft een 1959 superlead uit 1974 dit altijd? of ligt het aan iets anders? aan de condensator bijvoorbeeld?

diengeman
15 maart 2005, 15:01
Hij is trouwens helemaal als nieuw. Hij heeft de originele mullardbuizen nog. Volgens de verkoper heeft hij nog maar zoŽn 100 branduren, en is hij nooit bij optredens gebruikt. Weet iemand ook wat deze waard is?

Negative K3 fan
15 maart 2005, 16:34
wat hij waarschijnlijk heeft gedaan is een kathode bypass cap van een van de buizen losgehaald, hier heb ik wel eens water over gelezen.

zon condensator zorgt ervoor dat die versterkingstrap een stuk meer gain krijgt (2 of 3 keer zoveel!), doordat hij wisselspanning vanaf een bepaalde frewuentie de kathode weerstand laat bypassen.

die frequentie hangt af van de waarde vand e condensator, als je een kleine wwaarde neemt ligt die freqwuentie hoger en zullen dus de hogere tonen 2 tot 3 keer meer versterkt worden in die trap van versterking.

dus wat je kunt verwachten is een scherper geluid en meer oversturing.

aan je laatste alinea van je tweede post kan ik zien dat jij misschien wel baat hebt bij een herplaatsing van die condensator en als het je iets te scherp wordt kun je gaan experimenteren met de waarde van die condensator. ik heb het gezien van 0,5 uF tot wel 16 uF!

het is trouwens absoluut niet schadelijk voor je versterker.,

Antal
15 maart 2005, 17:06
Ik heb een Marshall 1959 superlead uit 1974 gekocht, en de verkoper heeft de condensator aan 1 kant losgehaald. Hij zei dat hij dit gedaan heeft om het scherpe hoog eruit te halen.
Maar heeft dit geen negatieve gevolgen voor de versterker?

Als ik hem weer terug vastzet, wat voor sound kan ik dan verwachten? heeft dit echt zoveel invloed op de sound?

Nu klinkt hij overigens heel goed. hij heeft heel veel laag, ook via de high input. ik vind zelf dat hij iets te weinig hoog heeft.
Ook vind ik dat het geluid te vloeiend is. dus hij heeft niet een rollend rauw geluid wat ik eigenlijk zoek. Heeft een 1959 superlead uit 1974 dit altijd? of ligt het aan iets anders? aan de condensator bijvoorbeeld?

Wel vet als hij nog origineel is. Zal wel een dure grap zijn lijkt me. Die condensator, zijn dat niet de bright caps die hij heeft losgehaald?

diengeman
16 maart 2005, 17:23
Ik denk dat ik hem dan naar een versterker-reparateur ga brengen die hem weer terug kan zetten.
Waar kan ikŽeen goede versterker vakman vinden? Ik woon in provincie Zeeland.
De versterker is nog helmaal origineel en als nieuw. de originele mullard buizen zitten er nog in, en de versterker heeft niet meer dan 100 speeluren. hij is nooit in een oefenruimte of optreden geweest. Hij is dus als het ware als nieuw. zo ziet hij er ook absoluut nog uit.

Nielsje
16 maart 2005, 18:21
De versterker is nog helmaal origineel en als nieuw. de originele mullard buizen zitten er nog in, en de versterker heeft niet meer dan 100 speeluren. hij is nooit in een oefenruimte of optreden geweest. Hij is dus als het ware als nieuw. zo ziet hij er ook absoluut nog uit.

dat weten we, dat postte je al in je 2e post ;)

een goeie tech in zeeland weet ik zo niet...

diengeman
17 maart 2005, 11:23
Ik heb de 1959 opengehaald en zag dat de condensator bij het highinput aan 1 kant los zat met een tapetje er rond. op deze condensator staat 42.

waar moet ik de condensator weer aan vast solderen? en welke soldeertin moet ik dan gebruiken?

AutoStatic
17 maart 2005, 11:52
Gisteren bij Dr Tube geweest zoals wel duidelijk moge zijn uit mijn andere poast en die zit net boven Rotterdam, is vanuit Zeeland te doen lijkt me.

ChrisMW
31 maart 2005, 20:57
In Zeeland: Paul Zijnen techniek (Vlissingen of Middelburg), verder heb je natuurlijk Peter van Weelden in Apeldoorn.
Condensatortje is hoogstwaarschijnlijk 1 v/d 2 "bright-caps", het loskoppelen van de cathode-bypass-caps in een andere posting zorgt voor ( beduidend ) minder gain. Als 1 van die "bright-caps" is losgekoppeld klinkt ie wat warmer en/of krijg je wat meer bereik op de volumeregelaar voordat ie gaat scheuren.
De 100 Watt SuperLeads van voor '69 klinken wat minder "vloeiend" wat vooral te maken heeft met een andere filtering en andere trafo's en spoel.

Succes!!!

axtion henk
27 april 2005, 00:24
wat zou een originele 1959 marshall superlead 100W vandaag de dag opbrengen?? ik heb d'r ook eentje namelijk. al een aantal jaartjes geleden tijdens een vakantie in spanje opgepikt. :cool:

Negative K3 fan
27 april 2005, 13:25
De 100 Watt SuperLeads van voor '69 klinken wat minder "vloeiend" wat vooral te maken heeft met een andere filtering en andere trafo's en spoel.

Succes!!!

oudere marshalls hebben toch ook minder negatieve terugkoppeling?

DaveItUp
27 april 2005, 15:51
Je hebt ook Jacobs Guitars in Zierikzee. Heb daar m'n JCM 800 gekocht. Hij bouwt gitaren en doet ook reparaties aan buizenversterkers.

Jacobs Guitars
L. Nobelstraat 41a
tel: 0111413053

Misschien dat je hier iets aan hebt.

mathe
27 april 2005, 16:43
wat zou een originele 1959 marshall superlead 100W vandaag de dag opbrengen?? ik heb d'r ook eentje namelijk. al een aantal jaartjes geleden tijdens een vakantie in spanje opgepikt. :cool:
Dat ligt er helemaal aan uit welk jaar hij komt en in welke staat hij verkeert.

Marc

mathe
27 april 2005, 16:58
oudere marshalls hebben toch ook minder negatieve terugkoppeling?
Nee, juist meer. Bij de eerste 1959's werd de neg. terugkoppeling vanaf de 16 Ohm wikkeling gevoed via een 27k weerstand a la JTM45. Later werd dit 47k of soms 100k vanaf de 8 Ohm wikkeling voor meer gain.

Marc

ChrisMW
28 april 2005, 00:35
Marc heeft het al verteld, kleinere weerstand en/of "hogere tap".

Soldeer ze!

Negative K3 fan
28 april 2005, 10:55
minder terugkoppeling en meer gain? Als ik de theorie goed in mn hoofd heb betekent het toch juist minder gain van de eindtrap, maar vanaf een bepaald volume gaat hij vrij abrupt oversturen ofzo... toch?

mathe
28 april 2005, 16:05
minder terugkoppeling en meer gain?
Precies, minder negatieve terugkoppeling zorgt ervoor dat de versterkingsfactor van de eindversterker omlaag gaat. Haal bij een versterker met ntk maar eens de ntk los en zie wat er dan gebeurt.


Als ik de theorie goed in mn hoofd heb betekent het toch juist minder gain van de eindtrap, maar vanaf een bepaald volume gaat hij vrij abrupt oversturen ofzo... toch?
Nee, zie boven. Negatieve terugkoppeling is hetzelfde als tegenkoppeling. Jij hebt het over meekoppeling en dat is in een buizenversterker niet het geval.

Marc

Negative K3 fan
28 april 2005, 23:48
meet het is wel zo dat je door tegenkoppeling een geleidelijker toenemende vervorming krijgt?