PDA

View Full Version : Gitaarbekabeling vervangen/upgrade



Izegrim
15 maart 2005, 11:18
Ik heb een Japanse Jackson Dinky waarvan ik al eens een potmeter heb vervangen door een uit een vergeten lade, maar nu wil ik het even serieus restaureren. Ik wil het hele zooitje vervangen door kwaliteit, behalve de hums en (evt.) de selectorswitch. Misschien gaat die laatste voor een 5-weg eruit. Ik heb 1 tonepot en 1 volumepot. Als ik het goed begrepen heb is de volumepot 500k logaritmisch en de tonepot 500k linear. Nou zijn dat voor mij slecht gegevens op papier want ik ben een n00b in electronica. Wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden? En wat voor draad en potmeters (merk/type/kwaliteitsverschil) kan ik het best gebruiken? En hoe kom ik er in godsnaam aan? Bedankt alvast! :satisfie:

JvD.
15 maart 2005, 11:24
potmeter's [zeg der bij dat je amerikaanse wil], zwitch, en input, gewoon bij de gitaarwinkel.

vool draden, een electronica winkel, misschien hebben die wel shielded.

Jeroenvanhulsteijn
15 maart 2005, 15:01
maakt het nog veel uit wat voor dikte je gebruikt voor je draad?

bert k
15 maart 2005, 15:26
Nee, er gaat maar weinig stroom doorheen, dus de dikte doet er weinig toe. Goeie kwaliteit en goeie schielding is wel belangrijk.

Izegrim
16 maart 2005, 11:50
Tof, bedankt! Wat raad je aan voor shielding? Zijn er geshielde draden te koop of bedoel je dat ik de holte met koperfolie moet bekleden?

Antal
16 maart 2005, 12:22
Tof, bedankt! Wat raad je aan voor shielding? Zijn er geshielde draden te koop of bedoel je dat ik de holte met koperfolie moet bekleden?

Beiden is mogelijk.

bert k
16 maart 2005, 15:03
Draden met shielding ofwel ommanteling zijn heel gebruikelijk. Het is gewoon gitaarsnoer in feite... Alleen hoef je in je gitaar natuurlijk niet van dat dikke snoer te gebruiken. Overal te koop in de elektronikawinkel, in de gitaarzaak, noem maar op.

ChrisMW
16 maart 2005, 22:19
Hoi

Waarschijnlijk al 'n paar keer genoemd;
- zorg voor afscherming ( folie of lak ) in de elektronica- en elementen-ruimtes
- gebruik zoveel mogelijk afgeschermde bedrading ( RG174 ) als mogelijk ( liefst vanaf het element zelf )
- ster-aarde! ( alle massa-punten op 1 stuk koperdraad )

Now you're ready to rock :wink:

Antal
17 maart 2005, 01:15
Wat ik me dus afvraag: Wel leuk tegen storing die afscherming. Maar de capaciteit die die afscherming veroorzaak heeft toch ook invloed op je geluid lijkt me?

bert k
17 maart 2005, 10:13
Niet echt. De kabeltjes in je gitaar zijn maar heel kort. Vergelijk dat nu eens met 7 meter gitaarkabel. Daar is de capaciteit veel groter van, en daar kan je toch echt niet omheen.

Wormaap
17 maart 2005, 11:01
De capaciteit van'n geshielde kabel is nog steeds zó waardeloos laag dat het echt niets uitmaakt. Als je nu 50 meter UTP kabel ofzo zou gebruiken zou dat misschien een issue worden (twisted pair levert 'wat' meer capaciteit op :-D)

^smurf
17 maart 2005, 12:08
utp kan tot 100 meter (straight dan wel)

Wormaap
17 maart 2005, 12:30
utp kan tot 100 meter (straight dan wel)
Ik had het over gebruiken als gitaarkabel ;)

^smurf
17 maart 2005, 12:57
oh...

:)

Antal
17 maart 2005, 17:50
De capaciteit van'n geshielde kabel is nog steeds zó waardeloos laag dat het echt niets uitmaakt. Als je nu 50 meter UTP kabel ofzo zou gebruiken zou dat misschien een issue worden (twisted pair levert 'wat' meer capaciteit op :-D)

Ok, ik vroeg het me gewoon af. :)

Izegrim
26 maart 2005, 04:52
Dank voor de antwoorden. Ik ga binnenkort ff shoppen en solderen! :-D