PDA

View Full Version : Proco rat?



Bigfoot
18 juli 2002, 11:47
Heeft iemand ervaring met deze pedaal? Ik zoek een goede distortion pedaal namelijk.

Alvast bedankt!

dungekste
18 juli 2002, 12:30
Probeer eens de zoek functie op dit forum. Staat rechts bovenaan.

Bigfoot
18 juli 2002, 12:48
Ja sorrie ik vraag altijd naar de bekende weg! Maar weet je ook winkels waar ze deze verkopen?

dj lethal
18 juli 2002, 14:26
http://www.marktplaats.nl

BluesJR
18 juli 2002, 15:50
Hee Bigfoot,
ik heb zelf een Proco Vintage Rat en ik zal even mijn ervaringen vertellen.

De Rat pedalen en het geluid zijn naar mijn mening heeeel erg afhankelijk van je versterker.
Ik heb een H&K Attax, en die heeft van zichzelf al geen echt clean geluid, maar meer een standaard overdrive kanaal. Ik gebruik mijn Rat dan ook hoofdzakelijk om het geluid te boosten en er een randje aan te geven.
Het probleem vind ik dat het geluid gauw te 'muddy' wordt als je aan de distortion knop draait. Dat wil zeggen dat je lage tonen (en zowieso alle tonen op de lage e t/m d snaar) gaan zoemen en dat je de klank niet meer hoort. De fuzz is dus echt te erg.
Hier hou ik dus helemaal niet van.
Van een transparante distortion is dus verre van te spreken.
Een vriend van mij heeft een Fender Twin (geen reverb), en dat is een van de meest cleane versterkers die er zijn. Hij heeft ook de Proco Vintage Rat en bij hem is het geluid compleet anders dan bij mijn versterker. Bij hem moet je de distortion echt open zetten, en dan vind ik hem een beetje droog klinken.
Het vervelende van de Rat vind ik is dat er vaak een ander geluid uit komt. Als je een bepaald geluid leuk vind dan is dat moeilijk weer terug te vinden. Het is gewoon een pedaal dat heel erg afhankelijk is van de versterker die ervoor zit.
Ook is de samenhang tussen de knoppen distortion en volume heel belangrijk. Als je het volume op het pedaal zachter zet dan wordt het geluid dunner (en raak je dat "te" vette/muddy geluid meer kwijt), maar ook veel kracht.

Ik kan je alleen maar heel erg aanraden om het pedaal goed te testen met je eigen apparatuur, maar aan de andere kant: er is altijd een goed geluid uit te halen en hij kost geen ene donder, dus zeker de moeite waard om iig goed te testen.. hij is heel veelzijdig.

EDIT: Ze verkopen ze bijna overal... echt... Feedback enz.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BluesJR op 2002-07-18 15:52 ]</font>

DeLirium
18 juli 2002, 16:43
H&amp;K Attax niet echt clean? Dacht het juist wel, ik heb een Attax 200 en het cleane kanaal is heerlijk!

BluesJR
18 juli 2002, 16:59
Ik heb ook die Attax 200, maar het cleane kanaal hoef je maar op de helft te zetten en het is een soort crunch. Het is fantastisch op die manier... zeeekers.. ik zou ook niet anders willen, maar het is niet "clean", snapje. Ook vooral veel sustain gelijk bij het cleane kanaal... wel apart.

Thomasvv
18 juli 2002, 18:14
Die vervorming kan ook een beetje aan je gitaar liggen.. Ik weet niet hoe erg een Artist scheurt, maar misschien is dat het?

BluesJR
18 juli 2002, 19:30
Dikke kans dat het idd ook daar aan ligt. Het is een semi-hollow body met hoge output pups, dus dat gaat wel idd..........
Maar ook de PRS van een vriend van me wil wel oversturen op het cleane kanaal (uiteraard met de clean volume enigszins open)..

Bigfoot
18 juli 2002, 19:45
Ik heb een Epiphone en daar houd het op (weet het type niet). Was vrij goedkoop en ik heb in mijn enthousiasme niet naar de specs gevraagd. En ik heb een Peavey Transtube Rage 158 versterker. Klinkt een Proco rat hier wel goed op?

BluesJR
18 juli 2002, 20:16
Ik zou als ik jou was gewoon mijn gitaar meenemen naar de winkel waar je hem test... en dan een versterker uitzoeken om te gebruiken die er het meeste op lijkt qua klank.

Ic3gl0vE
19 juli 2002, 17:55
Op 2002-07-18 16:59, schreef BluesJR:
Ik heb ook die Attax 200, maar het cleane kanaal hoef je maar op de helft te zetten en het is een soort crunch. Het is fantastisch op die manier... zeeekers.. ik zou ook niet anders willen, maar het is niet "clean", snapje. Ook vooral veel sustain gelijk bij het cleane kanaal... wel apart.


probeer de low input... ik kan met mijn gitaar (zitten duncan design's in) tot ongeveer 7 op mijn Attax 100 voor 'ie begint te vervormen

met de high input begint 'ie al bij 4½

BluesJR
20 juli 2002, 11:40
Okeeeedan... ik zal het zekerz ff gaan proberen. Thanks man!
Wat voor effect apparatuur gebruik jij eigenlijk op de Attax 200? Voor wat voor soort geluid?
Doe je veel door de effects loop heen of niet?

Dude
25 juli 2002, 22:25
ik heb een RAT, en vind het geen mooi geluid in combinatie met mijn greenback cab., mocht je hem willen kopen mail me effe

DeLirium
27 juli 2002, 20:42
Op 2002-07-20 11:40, schreef BluesJR:
Okeeeedan... ik zal het zekerz ff gaan proberen. Thanks man!
Wat voor effect apparatuur gebruik jij eigenlijk op de Attax 200? Voor wat voor soort geluid?
Doe je veel door de effects loop heen of niet?


Ik kan het cleane kanaal op meer dan de helft openzetten voordat ie gaat oversturen (probeer ik echter niet te vaak, anders trilt het huis weg want hij staat gewoon op de grond), en ik heb wel een FX pedaaltje, maar die zet ik bijna nooit aan (zit op de FX loop van m'n amp), die gebruik ik eigenlijk alleen om m'n gitaar te stemmen (Korg AX1), omdat ik de chorus etc. van m'n versterker gewoon perfect vind klinken.

BluesJR
29 juli 2002, 17:22
Ik heb een vraagje nog aan je. De FX loop.. hoe kan je hier optimaal gebruik van maken?
Er zit namelijk een Mono Right en Left op (in en output).. maar waar kan je delay en equalizer het beste op aansluiten? En waarom?