PDA

View Full Version : opneemaparatuur opties gevraagd



amon
14 maart 2005, 20:39
Zoals men hier misschien wel weet, heb ik een drumstel. En warempel, daar wil ik soms nog wel eens op drummen ook...
Meestal drum ik dan om een ritme op te nemen en dan met gitaar overheen te spelen. Ik nam mn hele drumstel altijd op met 1 microfoontje, maar morgen komen over de post nog 4 microfoons erbij (waaronder eentje stereo).
En laat ik nou ook nog ergens een Soundlab 4 kanaals (stereo) mixertje hebben! :) . Hiermee ga ik hopelijk de kwaliteit van de drumopnames bevorderen. Echter, om het helemaal af te maken zoek ik een goede optie om de muziek mee op te nemen. Ik neem het nu op via de microfoon input van een oud stereootje naar een cassettebandje. De stereo is verrot, zo'n ding wat ik in 1995 kreeg, draagbaar, cd-spelertje, cassettedeckje, radiootje, effin, je weet het wel. Oftewel, het geluid wat die stereo uitstoot is bagger. Nu hoop ik dat ik dat morgen met wat meer microfoons wel wat kan verbeteren, maar dat moet nog blijken en ik denk dat dar stereootje toch het geluid niet al te best zal af doen spelen.

Dus, het doel van dit topic: brandt maar los met mogelijkheden om dingen op te nemen: DAT, MD, etc etc.

Ohja, PC is geen optie....

Kasper
14 maart 2005, 20:42
Is http://www.gitaarnet.nl/forum/viewforum.php?f=17 niet the place to be voor dit topic?

Cubensis
14 maart 2005, 20:46
Is http://www.gitaarnet.nl/forum/viewforum.php?f=17 niet the place to be voor dit topic?

+42342231132534!!!

en kokm niet met dat shitargument van 'ja, maar hier komen meer mensen' :P

amon
14 maart 2005, 20:47
ik wilde net typen 'daar staat het toch ook', maar zag dat ik het in Off topic heb gepost... Kan een mod het even verplaatsen, sorry voor het ongemak... :)

Swan
14 maart 2005, 20:58
laptop ;)
of n MD

Antal
15 maart 2005, 00:50
Is http://www.gitaarnet.nl/forum/viewforum.php?f=17 niet the place to be voor dit topic?

+42342231132534!!!

en kokm niet met dat shitargument van 'ja, maar hier komen meer mensen' :P

amon
15 maart 2005, 15:08
Ok, bedankt, vanaf nu hopelijk hulpvolle reacties.

Vandaag de 4 mic's binnen gekregen en ik kan jullie mededelen dat dit al een hele verbetering is! Damn, dat is wel even anders.
Er zat ook een klein Marantz microfoontje bij (stereo) en dit ding geeft een verschrikkelijk mooi geluid!

Ik heb nu 4 microfoons op de volgende manier verdeeld over mn drumstel:
1. 'links': boven de snare, onder de crash, rechts van de hihat, links van de tomtom
2. 'rechts': rechts onder de ride, links naast de floor.
3. 'snare': onder de snare
4. 'bass': achter de bassdrum (zit wel meteen ook een muur achter, dus tussen bass en muur)

Heb wat met de posities geexperimenteerd, maar dit vond ik toch het beste klinken, vooral de hihat is erg goed. Wat beter zou kunnen is de tomtom en de floor, ook de bass klinkt niet erg bass-erig, maar omdat ik alleen volume kan regelen met dat kleine mengpaneeltje kan ik daar weinig aan doen.

Maargoed, daar heb ik dit topic niet voor gestart. Ik blijf het allemaal nog erg hol vinden, dat toch aan die stereo ligt denk ik zo... Dus, kom maar op met de mogelijkheden.
Ohja, qua prijs, zo min mogelijk :wink: , dwz, 100/150 euro max. hoeft geen sporen oid te hebben, aangezien ik na dat mengpaneeltje nog maar 1 outputje heb (jôh...?).

harrie-beton
16 maart 2005, 00:20
3. 'snare': onder de snare
4. 'bass': achter de bassdrum (zit wel meteen ook een muur achter, dus tussen bass en muur)

de snare vind ik zelf het mooist boven de snare en dichtbij voor de lekkere knal.

Basdrum mics zijn aparte mics, met gewone mics heb ik nooit een goed geluid. Het beste is een mic in de bas drum of er vlak voor. Waar jij hem hebt geplaatst snap ik niet...

skanky
16 maart 2005, 10:19
Probeer dan maar eens een MD421 in de kick, gewone microfoon maar een heerlijk geluid. Of als je met punk/metal bezig bent een sm57 in de kick, dan krijg je precies de attack die je nodig hebt, en het diepe laag heb je bij die stijlen toch niet nodig.

quote="harrie-beton"]
Basdrum mics zijn aparte mics, met gewone mics heb ik nooit een goed geluid. Het beste is een mic in de bas drum of er vlak voor. Waar jij hem hebt geplaatst snap ik niet...[/quote]

Mithrandir
16 maart 2005, 11:05
Dit hele subforum staat vol met topics over recording hardware, waarom neem je nou niet eens de moeite om die topics door te nemen. [/code]

harrie-beton
16 maart 2005, 11:49
ik denk dat amon met 2200 posts dat wel weet. zijn budget is niet hoog denk ik. Vandaar dat hij roeit met wat ie heeft

Mithrandir
16 maart 2005, 13:31
Dat staat er los van, ook in recente topics hebben we het al gehad over opnemen met behulp van MP3 spelers of minidiscs. Juist met zijn 2200 posts zou hij dus moeten weten eerst te zoeken voordat je je vraag steld.

amon
16 maart 2005, 14:44
Ja, ik weet dat hierboven een zoek-functie is, en warempel!, deze heb ik ook gebruikt.
Jawel, maar ik heb niet echts iets bruikbaars voor mij kunnen vinden. In topics die ik gelezen heb ging het om recorders die ook een mengpaneel hebben (dat hoeft voor mij niet meer), MD/MP3-spelers (ik wil iets tastbaarders dan zo'n klein aparaatje, MD-component of DAT-component bijv).

Ik ben dus gewoon op zoek naar goede tips, waar ik nog niet aan gedacht heb. En de voordelen/nadelen van die aparatuur. Maar het moet wel zo low-budget mogelijk zijn, ik drum misschien eens in de maand om iets op te nemen, dus harddiskrecorders van 500 euro is niets voor mij....

Mithrandir
16 maart 2005, 14:49
Line out van mengpaneel naar line-in goede MP3 speler is toch prima, die dingen hebben altijd USB aansluitingen waardoor je je opgenomen tracks ook zo op de computer hebt en je kunt makkelijk terug luisteren. Dit is volgens mij echt een prima oplossing, waarom zou je het jezelf moeilijk maken dan nodig is.