PDA

View Full Version : tokkelen met plectrum. Waar zet je je hand?



kris555
14 maart 2005, 13:02
Hallo,
ik ben nieuw hier, en een beginneling. Ik speel nu ongeveer 1 jaar gitaar en ben sinds kort bezig met tokkelen met plectrum. Nu wil ik graag weten waar je officieel je hand hoort te hebben wanneer je dit doet. Ik steun nu namelijk met mijn pink op de kast (acoustische gitaar) en de rest van mijn hand "zweeft" boven de kast. Dit schijnt helemaal niet de goede methode te zijn. Je schijnt met je handpalm op de brug te horen steunen maar ik vind dit erg onnatuurlijk voelen en ik heb dan ook weinig bewegingsvrijheid. Wie kan me vertellen hoe het moet en heeft misschien een plaatje met een voorbeeld? Alvast bedankt.

Chris

harrie-beton
14 maart 2005, 14:46
dit zijn typisch dingen die een leraar je even voor moet doen.

ik tokkel met ....... de nagels

Ritch
14 maart 2005, 15:08
Ik tokkel niet veel, als ik het doe dan gebruik ik m'n vingers. De zetting die jij gebruikt bij het tokkelen gebruik ik voor melodieën en solo's... Ik snap niet wat daar verkeerd aan is?

kris555
14 maart 2005, 15:16
Ja als je je vingers gebruikt dan moet je wel volgens mij anders staan je vingers niet haaks op de snaren. Wanneer je een plectrum gebruikt gebruik je maar 2 vingers en hoor je volgens mij je handpalm op de brug te hebben (van horen zeggen). Maar aangezien ik nog niet lang speel weet ik dat niet zeker. Met mijn pink op de kast voelt het nog steeds het prettigst.

Chris

dejohan
14 maart 2005, 15:20
Oeioei, opletten geblazen met al niet niet-officiele gitaartechnieken. Toen ik laatst op de niet-officiele manier een bend plaatste is de gitaarpolitie mijn hond komen verkrachten. Hij is er nog steeds boos om.

Serieus: ik tokkel altijd zonder met mijn hand ergens op te rusten, tenzij ik van die gedempte surf-tokkels speel.

kris555
14 maart 2005, 16:15
Hehe nou dan pas ik wel op met die niet officiele gitaartechnieken! Ik heb geen hond dus wie weet wat ze dan doen! :razz:

Maar goed als ik mijn hand nergens op te laten rusten heb ik helemaal geen controle dus dat zal hem niet worden. Het zal wel gewoon proberen worden dan denk ik wat het fijnste speelt...

Roy K.
14 maart 2005, 16:35
Volgens mij moet je als je tokkelt volgens de "officiële technieken" je pink gebruiken om de hoge e-snaar te beroeren...

kris555
14 maart 2005, 16:45
ik tokkel met plectrum...

defecto
14 maart 2005, 17:10
Uhm.. voor zover ik weet is er geen 'officiële' manier.. Ik zet zelf 1 of 2 vingers onder m'n snaren op de slagplaat neer of als ik gedempt speel met m'n palm op de brug om tegelijkertijd de snaren te dempen... Doe dus gewoon wat je het lekkerste vind spelen, als je al zegt dat je palm op de brug niet lekker aanvoelt (bij mij eerst ook niet, maar je hebt het wel nodig als je de snaren wilt dempen.. :P) gewoon niet doen als het niet nodig is!

Azrael
14 maart 2005, 17:13
Als je later sneller gaat spelen dan wil je die snaren dempen.......dus je zult het ook met je palm op de brug moeten leren als je het mij vraagt.

Negative K3 fan
14 maart 2005, 17:41
ik tokkel af en toe met pink als steun en af en toe zonder en af en toe met mn vingers

Daevren
14 maart 2005, 17:47
Vroeger rustte ik altijd lichtjes met mijn hand op de brug.

Nu, als ik weer eens een gitaar oppak, dan zweeft mijn hand losjes boven de snaren en nu veel meer naar voren.

harrie-beton
14 maart 2005, 18:33
heb een video gemaakt van mijzelf terwijl ik tokkel. Ik steun met de pink op de kast maar til hem af en toe op merk ik.

hier staat de video:
http://82.73.227.132/website1/gitaarnet2005_plectrum\index.html
video is 28 mb (had geen zin om te comprimeren)


http://82.73.227.132/website1/gitaarnet2005_plectrum\plectrum.jpg


ps nieuwe snaren klinkt bagger

Ritch
14 maart 2005, 20:02
Volgens mij moet je als je tokkelt volgens de "officiële technieken" je pink gebruiken om de hoge e-snaar te beroeren...

Das niet waar; bij de ENIGE échte officiële techniek mag je je pink niet gebruiken. (serieus)

Maar heb schijt aan deze regel als je vind dat een andere zetting lekkerder speelt!!

Have fun, SL

VHsologitarist
15 maart 2005, 00:30
Ik weet het antwoord!!

tokkelen met de plectrum waar zet je de plectrum....

ik denk als je bij een kippie een plectrum in zijn anus a la rektum inbrengt dat ie aardig tokkelt :-D

grapje...

Tja... ook hier weer geld welke stand je hanteert van de hand.
Kijk vb naar rosenberg trio houdt deze hoog (zonder dat palm de body aanraakt) integenstelling tot al di meola die juist wel de handpalm gebruikt als steun punt.

Ik hou mn hand in ieder geval op dezelfde manier als al di meola, handpalm rustend op de kam of zelfs iets achter de kam (ligt eraan ofdat je de noten dempt), je moet kiezen wat voor jou het fijnst is.

8-)

kris555
15 maart 2005, 09:53
bedankt voor alle reacties en harry bedankt voor het filmpje! Ik ga hem zo ff bekijken. Dit weekend ga ik naar iemand die al jaren gitaar speelt dus dan kijk ik meteen even hoe hij het doet. Maar goed het is inderdaad wel wat je zelf het fijnst vind spelen dus ik denk dat ik dan gewoon met de pink op de kast blijf spelen. Aan snaren dempen ben ik toch nog lang niet toe dus dat leer ik wel wanneer ik daaraan toe ben.

8-)

kris555
15 maart 2005, 13:17
het filmpje doet het niet :( Krijg een of andere codec error maar ik weet niet welke ik daarvoor moet downloaden. Heb WMP 10 trouwens, dus de nieuwste...

dejohan
15 maart 2005, 13:37
bij mij werkt het ook niet

harrie-beton
15 maart 2005, 13:53
shit - ik ben op het werk dus kan hem niet even aanpassen.
vanavond werkt hij hoor, ok?

het is DV direct naar de harde schijf maar stom dat WM dat niet af kan spelen...

harrie-beton
15 maart 2005, 18:12
ok hij moet het nu doen jongens

en het is 11,6 mb !


http://82.73.227.132/website1/gitaarnet2005_plectrum\index.html

kris555
16 maart 2005, 10:40
Jaa hij doet het nu :lol:
en ik heb mijn hand dus precies hetzellde als jij Harry. Het enige verschil is dat ik mijn pink nu nog vast op de kast heb om steun te zoeken maar jij hebt hem heel losjes erop en soms komt hij ook los ja. Ik moet dus meer ontspannen doen denk ik. In ieder geval bedankt voor de moeite!! Ik vind het trouwens erg leuk klinken hoor. Hoelang speel jij als ik vragen mag? En welke akkoorden pak je daar?

harrie-beton
16 maart 2005, 11:46
mijn gitaar carriere is niet zo boeiend, ik ben laat begonnen vanaf mijn 16e rechtshandig gitaar (zonder veel succes) en op mijn 18e ben ik linkshandig gaan spelen. Ben nu 36 dus ik speel bijna 20 jaar.
Gitaarspelen is altijd ontspanning geweest, ik heb nooit "gestudeerd" op loopjes en ook nog nooit les gehad. Ik heb mij altijd ontwikkeld en ontwikkel nog steeds. Ik speel al wel 14 jaar in één en dezelfde band plus ik schnabbel wat op een akoestische gitaar.

Het loopje wat ik speel is C, Am en is een versnelde uitvoering van "precious pain" van Melissa Etheridge.

kris555
16 maart 2005, 11:54
Ik ben nog maar net bezig met spelen (1jaar) en ben nu 25... Heeeeeeeeel erg laat begonnen dus :( Maar ja beter laat dan nooit he :wink:
Hmm ik ken dat nummer niet maar ik zal hem eens downloaden. Klinkt wel leuk in ieder geval. Zal vanavond eens proberen of ik het kan naspelen.

VHsologitarist
17 maart 2005, 00:43
tja over filmpje rechter hand kun je letten op hoe ik hem hanteer (kopie van aldimeola):
http://members.home.nl/yvonnevanroosmalen/


let op de rechterhand.. zowel slag werk als solo werk is een andere stand.. werkt super!!

:razz:

kris555
17 maart 2005, 12:58
Leuk filmpje! Heb alleen geen geluid hier op mijn stage dus kan niks horen :( maar zo te zien heb jij je hand soms weer op de brug liggen... Misschien ga ik dat toch ook maar eens oefenen...

harrie-beton
18 maart 2005, 09:07
daarom heb ik het ook gefilmd want uitleggen hoe ik tokkel lukt me niet op een website.

kris555
18 maart 2005, 13:38
@ VH Sologitarist:
dat filmpje is geweldig gespeeld! Ik ken het origineel van Mediterrean Sundance (geen idee hoe je het spelt) ook en vind dit erg lekker klinken! Hoelang speel jij al en hoelang heb je erover gedaan om dit te leren?

Respect hoor!! 8-)

VHsologitarist
18 maart 2005, 15:29
@ VH Sologitarist:
dat filmpje is geweldig gespeeld! Ik ken het origineel van Mediterrean Sundance (geen idee hoe je het spelt) ook en vind dit erg lekker klinken! Hoelang speel jij al en hoelang heb je erover gedaan om dit te leren?

Respect hoor!! 8-)


hey man bedankt!!
ik speel nu 5 jaar gitaar samen met mn tweelingbroer.
Ik heb dit nummer samen met nog 5 nummers van AlDiMeola & Paco de Lucia voor dit festival in maand ingestudeert.
Nummer heet inderdaad Mediterranean Sundance, als je hoort hoe al di meola en paco de lucia deze speelt dan durf ik haast mn gitaar niet meer aan te raken.. ;)

overigens rehterhand hoe ik die moest houden zat ik eerst te denken aan manier vasthouden zoals rosenberg trio dat doet, alleen heb meer grip bij de manier van Al Di Meola.


greets

kris555
18 maart 2005, 15:44
5 jaar valt ook nog wel mee eigenlijk... Als ik zo speel na 5 jaar ben ik niet ontevreden!
Waar heb je de info vandaan gehaald om te kijken wat voor techniek Al Di meola gebruikt voor de stand van z'n rechterhand? Dit nummer is wel een goede oefening in ieder geval voor je rechterhand :wink: En je linkerhand ook trouwens.

Het origineel is natuurlijk nauwelijks te evenaren maar ja... daar zou ik ook maar niet naar streven :wink:

mzls

VHsologitarist
18 maart 2005, 16:09
5 jaar valt ook nog wel mee eigenlijk... Als ik zo speel na 5 jaar ben ik niet ontevreden!
Waar heb je de info vandaan gehaald om te kijken wat voor techniek Al Di meola gebruikt voor de stand van z'n rechterhand? Dit nummer is wel een goede oefening in ieder geval voor je rechterhand :wink: En je linkerhand ook trouwens.

Het origineel is natuurlijk nauwelijks te evenaren maar ja... daar zou ik ook maar niet naar streven :wink:

mzls

instructie video downloaden van Al Di Meola: Al Di Meola REH Guitar Instruction


legt hij tevens uit hoe hij improviseert.
echt een aanrader!! en ja.. ik streef daar wel naar om hem te evenaren.. ;)

kris555
18 maart 2005, 16:22
Ik heb gezocht op google maar kan niks vinden eigenlijk :( Wel een site waar je de dvd kan kopen maar nergens dat je hem kan downloaden.

Misschien heb je een linkje voor me?? :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:24
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen.

Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:25
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen.

Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:27
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen.

Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:30
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen.

Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:32
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen.

Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:39
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen :-?

Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:42
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen.


Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:47
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen.

Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:51
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen.

Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

kris555
18 maart 2005, 16:56
Heb je misschien een link voor me waar ik dat kan downloaden?
Kan hem namelijk nergens vinden op google. Alleen een site waar je hem kan kopen.

Enne als je hem wilt evenaren krijg je een zwaar leven denk ik :wink:

harrie-beton
18 maart 2005, 21:53
heb deze video gezien en er wordt goed gespeeld. Er gaat op internet ook een versie rond van twee 14 jarige jongens die dit nummer ook doen.

en zoals je zelf zegt is Paco niet zo maar na te doen.
En dat klopt.




ps gebroeders brouwer waren ook van die trompet spelers uit de 80'ies.

harrie-beton
18 maart 2005, 21:55
heb deze video gezien en er wordt goed gespeeld. Er gaat op internet ook een versie rond van twee 14 jarige jongens die dit nummer ook doen.

en zoals je zelf zegt is Paco niet zo maar na te doen.
En dat klopt.




ps gebroeders brouwer waren ook van die trompet spelers uit de 80'ies.

kris555
21 maart 2005, 09:04
heb je misschien een link waar die video te downloaden is? Kan hem via Google niet vinden namelijk :(