PDA

View Full Version : Amp uitversterken met microfoon



ateng
14 maart 2005, 11:40
Ik weet dat speakerkasten verschillend kan klinken omdat ze van een bepaalde houtsoort zijn gemaakt, dikte van de hout, constructie en natuurlijk type speakers die er in zitten. Maar als ze worden uitversterkt met een microfoon voor de speaker, worden de klankeigenschappen van de kast zelf dan ook hoorbaar? Ik heb tijdens het optreden de lage tonen terug moeten draaien omdat ik een speakerkast gebruikte die wat dieper is dan mijn andere speakerkast. Ik heb de bas van mijn versterker normaal op 6 staan maar toen moest ik m helemaal terug draaien naar 3. Op de bühne klonkt het te gek maar de opname klonk ie echt dun. Je kon duidelijk horen dat ik in de eerste set mijn bas op 6 had staan en de rest van de avond op 3. De opname van de eerste set klinkt mijn gitaar echt vet en warm zonder dat vervelende "Ooooohm" sub laag als jullie begrijpen wat ik bedoel. Kan ik hier uit concluderen dat het niet zoveel uitmaakt wat voor speakerkast je gebruikt als je m uitversterkt en dat alleen de type speakers ( V30, greenback, Jensen enz.) je sound erg bepalen. :???:

ieme
14 maart 2005, 11:55
Ja, maar plaatsing van microfoon, type microfoon en afregeling is minstens zo belangrijk!

Mr.Bluesbreaker
14 maart 2005, 11:56
En de microfoon zelf, en de grootte van de zaal, en de hoeveelheid hout,
en hoeveel bier je hebt gedronken.
:o
Zo zie je maar weer.

pol
14 maart 2005, 12:16
het is zeker 1 van de vele factoren die belangrijk zijn voor het geluid, en het verschil is zeker nog te horen door p.a. of op opnames.

dejohan
14 maart 2005, 12:33
Ja, maar plaatsing van microfoon, type microfoon en afregeling is minstens zo belangrijk!

Plaatsing van de microfoon is het makkelijkst te varieren, dus het is misschien handig om eens (met hoofdtelefoon op je kop) te proberen op welke plaats de magic spot is, waar hij het beste klinkt en waar de mic het meest een "gebalanceerde" sound (hoog t.o.v. laag) geeft.

harrie-beton
14 maart 2005, 14:35
dit zou meer in recording thuis horen, je maakt een typische beginnersfout.

-gaan opnemen met onbekende spullen
-tijdens de opname aan EQ draaien, die is de soundcheck voor bedoeld


wat misschien ook een rol speelt: als je oren moe worden is je beleving van de muziek anders. Vooral die lage bassen die je oren een beetje dicht drukken.

ateng
14 maart 2005, 15:04
Plaatsing van de microfoon bepaalt ook je sound dat weet ik. Maar ik heb dus gemerkt dat mijn sound op de bühne mooier klonk dan de opnames. Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat het volgens mij niet zo veel uitmaakt voor je sound of je een 4x12 gebruikt of 1x12 kast. En dan bedoel ik natuurlijk met uitversterken via P.A en niet in een oefenruimte ofzo. Ik ben naar een concert geweest van TOTO en Lukather had echt een vette sound. Ik meende dat hij 3 van die 4x12 kasten gebruikte, 2 voor de wetsignaal (links rechts) en 1 voor de dry. Maar hij gebruikte naar mijn verbazing 3 van die 1x12 kastenmet Peavey speakers erin.

En nee, mijn oren waren niet moe want het was gelijk in de eerste set dat je het verschil hoorde.

Nicci
14 maart 2005, 19:06
voor je geluid over de PA maakt het inderdaad niet zoveel uit of je 1 of meerdere speakers gebruikt.

Strat uber alles
14 maart 2005, 20:47
ah ik vind dit wel een interessant topic,

kunnen er nog wat meer experts reageren?

Ibanez RuleZ
15 maart 2005, 00:18
idd interessant topic. ik wil wel eens goed opnemen met mn eigen amp ipv de POD, die mist echt wel eea

harrald

vester86
15 maart 2005, 00:26
microfoon voor je speakerkast rausen, een mic voorversterkertje kopen en gewoon wat experimenteren. bij mij was het resultaat al 10x beter dan met de gt6 op de pc

Wormaap
15 maart 2005, 00:35
Sowieso al 1 ding wat ik je kan zeggen als je je amp gaat opnemen: Zet hem hard genoeg! Op slaapkamerniveau een halfstack opnemen werkt NIET.
Verder: Microfoon dichter bij het midden van de speaker = scheller, meer naar de rand = warmer. Het plaatsen van je mic vormt je sound even veel als het instellen van je amp, dus het is het zeker waard om hier wat mee te experimenteren!

ateng
15 maart 2005, 13:57
Ik doelde meer in live situatie en niet in studio. De 2x12 kast had zoveel laag dat ik de resonance knopje op off moest drukken en zelfs mijn bas terug moest draaien. Op podium klonkt het daarna wel okay maar geen rekening gehouden dat het iel ging klinken tijdens de opname. We speelden ook in een café dus was eigenlijk een combo of een 1x12 kast eigenlijk al genoeg. Ik had mijn versterker niet eens zo hard staan maar de geluidsman had me amper hoeven uitversterken. Ik heb een 4x12 kast gehad en dat hoeft voor mij ook niet meer want je hoort volgens mij (en blijkbaar Lukather ook) geen verschil aan je sound. En zelf op een hele grote podium is een 2x12 al genoeg want vorig jaar moest ik op een plein spelen in Meppel en we hadden op podium een monitormixer staan. Die kerel die de mix regelde ( heeft ook Froger en nog meer bekende NL bandjes gedaan) heeft zo'n goeie mix voor mij gemaakt waardoor ik veel lekkerder ging spelen. Geen piepende oren, geen onnodige feedback omdat je versterker normaal veel harder staat en gewoon een 2x12 kast achter me.

ateng
15 maart 2005, 14:13
Ik denk dat de keuze van je speaker heel belangrijk is en hoe die geschakeld is want in mijn geval klinkt 4 of 8 ohm mooier dan 16 ohm. Mijn 2x12 kast had ik eerst in serie geschakeld (16 ohm) maar probeerde een keer parallel (4 ohm) en tot mijn verbazing klonkt ie veel mooier.

Dick Wolkendeck
18 maart 2005, 10:14
Volgens mij moet je twee dingen scheiden: wat jij hoort op het podium en de close-miking. Bij close miking speelt de projectie/klank van de speakerkast nauwelijks een rol. Die hoor je pas op een afstand van een meter of zo. Jouw oren hoorden op het podium een mooi geluid, als je dat geluid wilt opnemen moet je de microfoon op de plaats van jouw oren plaatsen. Logisch toch?

Maar dat wil je waarschijnlijk niet vanwege overspraak en de heldere en strakke definitie die close-miking biedt. Als je dus persé wilt opnemen met close-miking (en dat is vaak een goed idee, zeker op een podium/live opnames) moet je niet luisteren naar wat je op het podium wilt horen of dat er iemand zeurt over teveel bas, maar ga je uit van wat er in de mengtafel binnen komt - en binnen moet komen. En als dat vraagt om de bas op 6, dan is dat de beste stand voor je basregelaar.

Als je toch wat aan het podiumgeluid wilt doen, verplaats dan je speakerkast. Zet hem op een kruk (hoor je meer hoog), Draai hem tegen de muur aan (in geval van te hard) of zet hem schuin achterover of zo. Als het goed klinkt, zet dan de microfoon er weer voor (met zo'n hengel-microfoonstandaard).

Gtreetz...

ateng
18 maart 2005, 11:57
Aah daar heb ik wat. Een goeie tip. Het klonk ook op de bühne mooi maar het ging bij meer om de lage tonen die de kast produceerde. De mengtafel vraagt inderdaad mijn bas op 6 te laten staan maar dat zit de lage toon de bassist weer in de weg. Ik zal mijn speakerkast in dat geval wel anders plaatsen zodat ik niet zo met mijn toonregeling hoeft te klooien want hij is naar mijn smaak al goed afgesteld.

stimmt
18 maart 2005, 16:44
een versterker met 2x12, waar kun je dan de mic het beste op plaatsen? Op een van de 2 speakers, of er tussenin

ateng
22 maart 2005, 09:29
Op één van de twee speakers en dan niet in het midden van de speaker (mijn smaak) omdat ie daar scherp en schel klinkt. Wat je kan doen is voor je zelf uitproberen tijdens het soundchecken wat de beste microfoonpositie is.