PDA

View Full Version : beginner



Meisje
17 juli 2002, 20:25
Hoi allemaal
ik wil een gitaar kopen, ik heb nog nooit gitaar gespeelt. ik wil gewoon een simpel gitaartje, zonder gedoe ofzo... eigenlijk wil ik gewoon een beetje hobbyen enzo, niet echt serieus, dus het hoeft ook niet een hele goede ofzo te zijn. liever iets waar je gewoon makkelijk mee kan beginnen, ik heb ook niet zoveel doorzettingsvermogen.
ik weet alleen niet wat voor soort ik nou moet kopen...er zijn zoveel soorten, akoestisch elektrisch western ik raak er helemaal van in de war!
wie wil mij helpen!

jaccoos
17 juli 2002, 23:22
ik zou zeggen, koop voor 50 euro een spaanse gitaar en haal de informatie van het internet. Hier kun je akkoorden vinden en vervolgens tabs, dan kom je al een heel end. bevalt het je dan kan je altijd les nemen en iets anders kopen.

Jaccoos

Alan Blues
18 juli 2002, 13:32
Lijkt me een goed idee, beginnen met een Spaanse. Het zal minder pijn geven in de vingers en de arm is breed genoeg om overzichtelijk te blijven. Achteraf kan je nog altijd een western kopen als je die klank mooier vindt en je vingers al een beetje getraind zijn. Je zal merken dat het begin niet echt makkelijk zal zijn. Daarom zou ik je toch aanraden om iemand te zoeken die je kan helpen bij het aanleren van de basisakkoorden. Het zal je veel zoekwerk besparen en je zal er sneller 'mee weg' zijn. Er bestaan ook boeken waar de akkoorden zowel uitgetekend als gefotografeerd zijn. Kan wel een goede hulp zijn indien je geen les wil volgen. Er bestaan ook lesvideo's. Dat geef je de mogelijkheid om op je eigen tempo te leren. Een lesgever kan je niet terugdraaien, een video wel :wink: . Je zal zien dat als je eenmaal je basisakkoorden kent, je supergemotiveerd zal zijn om verder te leren. Ik wens je alvast veel plezier.

Stefan16384
18 juli 2002, 13:43
Ik zou inderdaad beginnen met een acoustische gitaar. Ik zou alleen een western(steelstring)gitaar niet gelijk afstrepen. De hals van een spaanse (klassieke) gitaar is een stuk breder. Sommigen vinden dat heerlijk spelen, anderen vinden dat weer een ramp. Bedenk ook ff van te voren wat voor een muziek je wilt gaan spelen. Roep dat anders hier ook ff en kunnen we je verder helpen.

Wat je ook doet, probeer iemand te vinden die al gitaar speelt en neem die eens mee naar een winkel. Die kan je dan laten zien/horen wat er is en wat de verschillen zijn....

Ic3gl0vE
19 juli 2002, 14:47
aan je naam te zien neem ik aan dat je een meisje bent (goh :smile:) en nu is iedereen natuurlijk verschillend maar ik hoor vaak van meisjes dat ze niet op een akoestische gitaar kunnen spelen omdat hun handen daar te klein voor zijn. Daarom zou ik even kijken of je hand wel groot genoeg is voor de hals van een spaanse gitaar. Een verkoper wil je vast wel uitleggen hoe je een gitaar vast moet houden en dan zie je het vanzelf wel. Stel nou je hand is te klein voor een spaanse gitaar dan zou ik een western kopen, want voor redelijk weinig geld heb je een western die aardig goed klinkt en lekker speelt maar een goede elektrische gitaar met versterker en toebehoren is al gauw een stuk duurder.

P.S. als je geen doorzettingsvermogen hebt kom je er echt niet want in het begin doet gitaarspelen best wel pijn aan je handen

suzanne
19 juli 2002, 16:21
precies doorzettingsvermogen heb je hier wel voor nodig! maar neem toch maar eerder een spaanse, je kunt het beter op nylon snaren een btje doorkrijgen in het begin want anders heb je er denk ik snel geen lol meer aan, je moet nl eerst wel wat eelt kweken!

Meisje
24 juli 2002, 21:43
hoi
harstikke bedankt, ik denk dat ik toch maar voor die acoustische ga, ik vind dat geluid ook heel mooi (althans, op tv...klinkt dat anders? je weet wel mtv unplugged enzo..)
ik wil niet echt één ding spelen, al sik maar een paar redelijk bekende liedjes kan...en dan een beetje deuntjes doen ofzo. iets van doorzettingsvermogen heb ik trouwens wel hoor....het is alleen zo dat ik niet elke week om die en die tijd ergens heen kan om les te nemen...vin ik bloed irritant
maar ja...jullie zijn heel behulpzaam....ik ben wel s op forums geweest werd je verrot gescholden om whatever...
doeg
Meisje...

Meisje
24 juli 2002, 21:46
nog één dingetje
misschien heel domme vraag....
is een spaanse gitaar hetzelfde als een acoustische?

synesthesia
24 juli 2002, 22:38
yep, een spaanse gitaar is een acoustische, een western ook hoor.

suzanne
24 juli 2002, 22:45
een spaanse gitaar heeft alleen nylon snaren die wat verder uit elkaar staan zodat je ze makelijker kan pakken in het begin en ze doen minder pijn aan je vingers.Fijn om mee te beginnen dus!
een western gitaar heeft stalen snaren, dat kan in het begin erg pijn doen maar het went en klinkt stukken mooier naar mijn mening.

MetalliCat
24 juli 2002, 22:56
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=3501&forum=2

alexgit
25 juli 2002, 21:59
Op 2002-07-19 13:47, schreef Ic3gl0vE:
maar ik hoor vaak van meisjes dat ze niet op een akoestische gitaar kunnen spelen omdat hun handen daar te klein voor zijn.


Huh?? Dat heb ik nog nooit gehoord!
Volges mij is het echt grote onzin, want ik ben ook een meisje (jaja...) en ik heb er nog nooit problemen mee gehad en naja, tis gewoon een kwestie van wennen, als je nog maar 2 weekjes speelt kan het voelen alsof je handen te klein zijn, maar je moet gewoon spiertjes ontwikkelen!!

Sjaak_H
26 juli 2002, 10:55
Meisje,
Zowel de spaanse gitaar als de western zijn acoustisch. Als je praat overe MTV-unplugged, dan gaat het volgens mij wel altijd om de western....

Sjaak

sebass
26 juli 2002, 11:35
Nou de handen van de meeste meisjes zijn toch wel een stuk kleiner dat scheelt zo'n hele centimeter met de vingers dus dat kan best vervelend zijn. Maar ik denk dat al sje normale dingen gaat spelen je er geen last van hebt. En als je wat solo's gaat spelen met grote legatio's zul je alleen wat eerder het tappen moeten toepassen maar dat is ook geen probleen. Oh ja kijk maar eens even of je dat ene akkoord uit "the space between" van de "dave matthews band" kunt:

e--------------- e---
b--------------- b---
g-9-9-9-9-9---9-<<<<<---then repeat with the "A" chord g-9-
d-7-7-7-7-7---7- d-7-
a-x-x-x-x-x---x- a-7-
D-4-4-4-4-4---6- D-7-

Kopieer dit maar even in kladblok dan ziet het er denk ik wel wat beter uit. In het begin zal alles trouwens nog wat stroever en moeilijker gaan het lijkt of je vingers niet willen doen wat jij in je hooft hebt. Maar na even fanatiek oefenen gaat dit snel over. Ik denk dat je uiteindelijk twee fretten verder kan reiken dan in het begin.

Thomasvv
26 juli 2002, 13:48
Als je echt "grote" akkoorden wilt spelen moet je 'es naar Allen Holdsworth kijken/luisteren:

Die gast speelt akkoorden namelijk op een andere manier, omdat ie dat mooier vind klinken..

Voorbeeld:

C normaal: C, Holdsworth-greep
E|---8------||----3----
B|---8------||----5----
G|---9------||----5----
D|---10-----||----x----
A|---10-----||----x----
E|---8------||----8----

En dan is deze nog vrij normaal.. Ik heb het eens geprobeerd, en het is echt kut...

Maar goed, om weer even ontopic te komen:
Veel meisjes zeggen idd dat hun handen te klein zijn voor de hals van een Spaanse gitaar, maar mijn ervaring is dat gewoon een smoes omdat ze geen doorzettingsvermogen hebben :grin: Nee hoor, het kan heel erg lastig zijn als je kleine handen hebt, maar er zijn zat mensen met kleine handen die het wél heel goed kunnen.. Kwestie van doorzettingsvermogen dus

Ic3gl0vE
26 juli 2002, 13:52
wtf dat akkoord is niet geschikt voor een natuurlijk gevormde hand :wink:

Thomasvv
26 juli 2002, 14:38
Nou heb ik vrij grote handen, maar nog lukt het me niet.. Volgens mij heeft Allan Holdsworth echt XXXXL handen....

Stefan16384
26 juli 2002, 22:00
Nou heb ik ook behoorlijk grote handen dacht ik.... Hij lukt wel.... Duim rechterhand op de 8ste fret dikke E, linkerhand de rest en dan kan je nog net met de pink van je rechterhand de snaren aanslaan.... Beetje onpractisch, maar het kan wel..... :smile:

sebass
27 juli 2002, 11:26
Ik haal hem net niet met een hand. Je moet het zo pakken die op de e snaar je wijsvinger op de b snaar je middelvinger en op de g snaar je ringvonger dan proberen op de lage e je pink te krijgen ik haal het wel qua afstand maar ik kan hem niet erg goed fretten wel mooi dat de a en de d toch gedempt moeten worden dan hoeft je pink niet in zo'n arch houding en kun je verder reiken.

jos1085
7 augustus 2002, 18:03
ey, ik ben nou niet echt een expert op het gebied van gitaren, heb er namelijk 5 dagen geleden zelf een gekocht :razz:

maar ik ben begonnen op een western en dat gaat prima nu, na 2 dagen was de pijn van de snaren eigenlijk al weg, dus laat dat geen reden zijn om geen western te kopen...

gigi
8 augustus 2002, 01:45
Hou 't kort, ben pas twee daagies onderweg, vandaag een gitaar gekocht, kan 'm niet eens stemmen. wil erg snel vooruitgang boeken. luister momenteel naar "do you feel.."van p. Frampton........ tot snel, GIGI.

Boer Bavo
8 augustus 2002, 02:34
Die "holdworth-greep" lijkt me wel erg onpraktisch... Vooral gezien:
3
5
5
x (of 5)
3
x (of 3)
identiek klinkt.... en je ook in de buurt van die 8ste positie c-akkoorden kunt nemen.
Raar allemaal... :smile:

Ibanez_grx70_Dennie
15 augustus 2002, 17:37
ik zou beginnen met een acoustische, dat heb ik ook gedaan en een goede leeraar dat is het best

GuyBruss
21 augustus 2002, 20:12
Nee hoor, het kan heel erg lastig zijn als je kleine handen hebt, maar er zijn zat mensen met kleine handen die het wél heel goed kunnen.. Kwestie van doorzettingsvermogen dus

Ik ben net gestart met het volgen van een gitaar workshop met een western gitaar. Er zitten een aantal meisjes in de cursus met klassieke gitaren die inderdaad moeilijkheden hebben om akkoorden op de bovenste snaren te spelen. Heb ze even laten proberen op mijn western en dat gaat een pak vlotter (we zijn allen starters: het is een workshop voor beginners).
Advies aan meisje: stap een winkel binnen en probeer het even uit. Hou er wel rekening mee dat een western allicht het dubbele kost van een klassieke gitaar.

Succes,

Guy