PDA

View Full Version : Tremolo stemming



Bloodline
14 maart 2005, 10:34
is het nou als je een gitaar met een tremolo hebt ( een gitaar met een stokje op z'n boers) dat je dan bij elke stemming je gitaar moet openhalen en de veren aan spannen of weet ik veel? is er geen trem die je voor alle stemmingen kan gebruiken zonder dat je hoeft af te stellen of vals wordt ? ( mischien vinden jullie dit een domme vraag maar ik meen het serieus ) :)

alvast bedankt !,


Mendel Bij de Leij ( Bloodline )

pol
14 maart 2005, 10:40
bij een zwevende brug (floyd) waarbij je met de tremolohendel omhoog en omlaag kan gaan moet je elke keer afstellen ja.
Maar je kan die floyd ook blocken zodat je enkel omlaag kan met de tremolo, als je dan de veren wat strakker aanspant kun je wel redelijk snel op andere stemmingen overgaan.
Bij sommige van die oudere types kun je ook enkel omlaag, dus die bij die trems moet je gewoon de veren zo hard aandraaien tot de brug tegen de body op zit, da's redelijk eenvoudig dus.

Bobbel
14 maart 2005, 13:39
dan vind ik een floyd wel erg onhandig... die tremolo van een mustang is dan veel handiger... en die kan ook 'omhoog' en 'omlaag'...

Rubenios
14 maart 2005, 14:57
een goede floyd hoeft echt nie iedere keer bij de veren bijgesteld te worden hoor...

pol
14 maart 2005, 15:28
ik denk dat de topicstarter verschillende stemmingen bedoelde.
, bij dezelfde stemming moet je niks aan die veren afstellen , alleen als van snaardikte of stemming veranderd, omdat de brug zwevend is, dus de trekkracht van de veren moet gelijk zijn aan de spanning van de snaren.
en eens als die goed staat moet je ook maar heel af en toe wat bijstemmen met de fijnstemmers.

Bloodline
15 maart 2005, 11:17
ok, wordt al een stuk duidelijker :)