PDA

View Full Version : wiring diagram



Luigi
13 maart 2005, 22:32
Ik ben op zoek naar een wiring diagram (aansluitschema).
Ik mijn gitaar nu als volgt opgezet;

2 single coils en 1 humbucker, allen met een individuele aan-uitschakelaar, een volumepot, geen toonpot.

Ik wil echter voor de humbucker een aparte (dus 2e) volumepotmeter inbouwen. Heeft (weet) iemand een schemaatje voor zo'n setup?

Luigi
14 maart 2005, 17:26
niemand??? :???:

Jeroenvanhulsteijn
14 maart 2005, 17:45
errrm tja, ik denk dat niemand zin heeft weer de links te posten die elke keer weer opnieuw gepost worden. Niet dat ik zin heb om bot te doen ofzo, maar de meesten zijn er toch via google of de zoekfunctie zelf achter gekomen.

Waarom wil je überhaupt een aparte volume knop voor de humbucker? Last van geluidsverschil? Dan moet je je humbucker verder van de snaren afzetten.

Enfin, toch maar even antwoorden dan. www.seymourduncan.com en www.emgpickups.com voor al uw schakelschema's.

Verder kun je kijken hoe je huidige volume potmeter is aangesloten. Er zitten 3 wipers (de soldeerpunten) aan zo'n potmeter. En deze is waarschijnlijk logaritmisch en 500K. De middelste wiper is je output. De linker wordt meestal als input gebruikt.

Verschil tussen logaritmisch, lineair et cetera is allemaal te vinden in deze wonderbaarlijke wereld die internet heet. :)

Luigi
14 maart 2005, 18:11
Dank voor je reactie. Natuurlijk heb ik op google gekeken, ook op de links die jij aangeeft en op nog vele andere. De door mij gewenste configuratie is echter nergens te vinden.
De reden dat ik die wil; ik heb er nu een 250 k potmeter in zitten, die werkt prima voor de sc's. Voor een hb wordt dat echter wat te schel, zeker gezien het feit dat ik geen toonpot gebruik.
Er is geen sprake van een geluidsverschil, ik ben verder prima op de hoogte van de afstelling van pups en de in's en outs van potmeters...

Jeroenvanhulsteijn
14 maart 2005, 20:21
Ok! Maar dan nog is de keus van een volume pot me niet duidelijk. Waarom geen tonepot die alleen over de humbucker werkt?

Als je geen gaten in de gitaar wilt boren zou ik denk ik 1 switch vervangen voor een 500K potmeter en 1 switch vervangen door een 3 standen on/on/on (mini) switch. Zo behoud je nog al je schakelmogelijkheden. De humbucker leid je dan direct naar potmeter en dan van potmeter naar de 3 standen (mini) switch.

Misschien zou je ook een laagdoorlaat filter kunnen maken. Dan vervang je de schakelaar door een dpdt switch (on/on). En dan een condensatortje erbij die dan in combinatie met de 250K potmeter een laagdoorlaat filter vormt. Hiermee kun je dan de schelheid eruit filteren. En het filter werkt dan alleen als de humbucker ingeschakeld wordt.
Je zou ook eventueel de volume potmeter door een push pull kunnen vervangen. En daarmee het laagdoorlaat filter kunnen schakelen. "Nadeel" is dan dat je een lineaire potmeter voor het volume moet gebruiken aangezien er geen logaritmische push pull potmeters te krijgen zijn.
Mijn gitaar heeft overigens een 3 standen mini switch waarmee je verschillende gradaties van filtering kunt kiezen.

HIER (http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html) kun je wat meer lezen over de filter werking (frequentie filter) van condensators in combinatie met weerstanden.

En je zou natuurlijk ook de volume potmeter kunnen vervangen door een 500K. Dit is niet ideaal voor single coils, maar je zou het kunnen proberen. Eventueel kun je een klein fet preampje of een EMG PA2 installeren. Maar dan moet je ergens een batterij zien weg te stoppen.

Luigi
14 maart 2005, 20:51
Bedankt voor je heldere verhaal Jeroen, ik ga ermee aan de gang.