PDA

View Full Version : Bassman 135 speaker schakeling



basswasp
13 maart 2005, 22:17
Volgens dit topic: http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=8;t=001164
kun je op een Fender Bassman 135 één 8-ohms kast aansluiten.

Normaal gesproken kan je deze versterker alleen op 4-ohm en op 2-ohm (alleen met twee 4-ohms kasten) laten werken. Bij de eerste mogelijkheid sluit je één 4-ohms kast aan op de 'Speaker Jack'. Bij de tweede mogelijkheid sluit je één 4-ohms kast aan op de 'Speaker Jack' en één 4-ohms kast op de 'Ext. Speaker Jack'.

Een 8-ohms kast aansluiten, zou dus 'officiëel' niet willen. Maar nu wordt er beweerd dat het wel kan, door één 8-ohms kast in de 'Ext. Speaker Jack' te stoppen en de normale 'Speaker Jack' onaangesloten te laten.

Kan dit echt? Het forum hierboven is de enige plaats op internet waar ik dit kan vinden.
Blijft de Bassman hetzelfde klinken? (oftewel: is 't nog een beetje aan te horen)

Hier is het schema: http://www.cnjradio.net/fenderamps/bassman_135_schem.jpg


Extra info: op het forum beweert dezelfde gast dat de Bassman 135 gemaakt is voor 8- en 4-ohms outputs. Dit klopt niet, lijkt me.

nicoverduin
13 maart 2005, 22:49
Volgens dat schema worden 2 speakers in serie gezet. Dus dat zou wel eens kunnen kloppen. Bij een 4 ohm load wordt namelijk de helft van de secundaire wikkeling gebruikt.

Je kan dus:
- in ext. speaker 1 x 8 ohm stoppen of
- in speaker 1 x 4 ohm stoppen
- in beide elk 1 x 4 ohm stoppen

NIco

basswasp
13 maart 2005, 23:40
ah dankjewel :)

Is dit zekerheid genoeg om een Bassman 135 te kopen en aan te sluiten?

nicoverduin
14 maart 2005, 05:19
je kan het aan anderen nog vragen
:-D :-D :-D :-D

basswasp
14 maart 2005, 10:33
Hallo mensen, ik vroeg me af... :)

Het liefst natuurlijk iemand die dit zelf ook zo heeft aangesloten.

hadv
14 maart 2005, 18:20
op mijn bassman135 zit 1 8 ohm speaker
ik zie het probleem niet, hooguit wat minder volume uit het geheel

basswasp
15 maart 2005, 15:38
Ach... nergens staat dat een Bassman met een 8-ohms kast kan draaien. Alleen dat ie twee 4-ohms outputs heeft.
Ik had een keer iets gelezen als dit:

Als je te weinig 'weerstand' aansluit (dus 8 ipv 4 ohm) dan blijft die energie achter in de transformator. Deze wordt dan extra warm en kan doorbranden. Dit klonk vrij logisch. Ook stond er dat het in sommige gevallen wel goed kon gaan, omdat de transformator de extra warmte wel aankon. Maar een Bassman flink open en een 8-ohm-kast lijkt me niet ideaal.

Bij welke Bassman's kan je nog meer één 8-ohm speakerkast aansluiten? Kan dit bij elke ultra-lineaire Bassman? Wat zijn de verschillen tussen een Super Bassman, Export Bassman, Bassman 100, Bassman 135. Ik ben alleen geïnteresseerd in de SilverFace series :).

Kan ik ook een 8-ohm kast aansluiten op de HotRod DeVille van de m'n pa?

Wat wil 'wat minder volume' zeggen? Van podium- naar slaapkamervolume? Of gewoon net een 'tikkie minder', alsof de volumeknop een streepje lager staat?

hadv
15 maart 2005, 23:43
Ach... nergens staat dat een Bassman met een 8-ohms kast kan draaien. Alleen dat ie twee 4-ohms outputs heeft.
Ik had een keer iets gelezen als dit:

Als je te weinig 'weerstand' aansluit (dus 8 ipv 4 ohm) dan blijft die energie achter in de transformator. Deze wordt dan extra warm en kan doorbranden. Dit klonk vrij logisch. Ook stond er dat het in sommige gevallen wel goed kon gaan, omdat de transformator de extra warmte wel aankon. Maar een Bassman flink open en een 8-ohm-kast lijkt me niet ideaal.

Bij welke Bassman's kan je nog meer één 8-ohm speakerkast aansluiten?

Wat wil 'wat minder volume' zeggen? Van podium- naar slaapkamervolume? Of gewoon net een 'tikkie minder', alsof de volumeknop een streepje lager staat?
je leest zoveel...te weinig weerstand is een 2 ohm speaker op een 8 ohm uitgang hangen, dan fikt-ie vanzelf door, omgekeerd gaan ze echt niet dood van

en 'minder volume' wil zoiets zeggen als van 'heel erg hard' naar 'iets minder heel erg hard'

basswasp
16 maart 2005, 12:00
Jup, 't is moeilijk om nou te ontdekken wat waar is... :(

Maargoe... Bassman 100's en Bassman 135's kunnen dus gewoon op 8 ohm draaien (evt door de Ext. Spkr. alleen te gebruiken)?

Bassman 100: http://www.ampwares.com/ffg/schem/bassman_100_schem.gif
Bassman 135: http://www.ampwares.com/ffg/schem/bassman_135_schem.jpg

blindmouse
3 april 2005, 22:43
Volgens mij zit het zo (alleen voor de UL's):
Sluit je twee 4 ohm boxen aan: de 8 ohm tap van de eindtrafo wordt ingeschakeld. De amp krijgt 8 ohm te zien.
Sluit je 4 ohm en 8ohm aan: de 8 ohm tap van de eindtrafo wordt ingeschakeld maar krijgt 12 ohm voor z'n kiezen: no problem.
Sluit je één 4 ohm box aan (geen cab op de ext. input) dan wordt de 4 ohm tap ingeschakeld.
Sluit je één 8 ohm box aan, dan een dummy in de ext. input: 8ohm tap in werking. Kunt ook zonder dummy draaien: no problem!!
Gebruik je één box: altijd in de linker input; nooit op de ext. speakerinput laten draaien!!

Ik heb diverse Buizen Basmen die ik allemaal gebruik met twee boxen: een 4 ohm en een 8 ohm box: In serie maakt 4 en 8 ohm ongeveer 3,25 ohm. Geen probleem voor een 4 ohm input.

Groeten, Jan

PeeVee
4 april 2005, 17:37
- in ext. speaker 1 x 8 ohm stoppen of
- in speaker 1 x 4 ohm stoppen
- in beide elk 1 x 4 ohm stoppen

Klopt helemaal... is PRECIES hetzelfde als de 135W UL Twin Reverb die ik hier heb staan om nog even naar te kijken voordat ie in de verkoop gaat (van kennis van me) voor weinig...

(dat was een subtiel he? in de tagline dat vind ik zo ordi hahaha)

PeeVee
4 april 2005, 20:55
Bassman 100's en Bassman 135's kunnen dus gewoon op 8 ohm draaien (evt door de Ext. Spkr. alleen te gebruiken)?

Ik zal proberen wat duidelijker antwoord te geven:

Bassman 100: NEEN!!
Bassman 135: JA!!

(Effe een lekker plaatje erbij om het bericht visueel wat aantrekkelijker te maken hihihi)
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/g6114r01.jpg

basswasp
5 april 2005, 13:19
Aaaaaah ik begin het te snappen :)
Danku danku danku

8 ohm kast op de bassman135;
Spr. Out: plug zonder snoer
Ext. Spr: 8 ohm kast

Zo dus...

Nu alleen nog een Bassman135 zoeken :)

basswasp
5 april 2005, 15:31
.... of ....

Spr. Out: 8 ohm kast
Ext. Spr: plug zonder snoer

basswasp
6 april 2005, 14:55
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/30820.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dbassman

Er is er 1 opgedoken op Marktplaats.

Deze is volledig origineel en ook zonder speakerkast te koop voor een vaste prijs van €550.
Is dit niet wat duur? Aangezien de condensatoren vervangen moeten worden? Of is dit ding meer bedoelt als verzamelaarsversterker?

Wat is een nette prijs voor zo'n ding?
Wat is een nette prijs voor zo'n ding dat al gereviseerd is?



...............

Er staat ook een Bassman-stack op Gitaarmarkt, maar dat mailsysteem van Gitaarmarkt werkt niet, of de eigenaar stuurt geen mail terug...

basswasp
6 april 2005, 14:59
#$%^#$% forum

PeeVee
6 april 2005, 17:59
.... of ....
Spr. Out: 8 ohm kast
Ext. Spr: plug zonder snoer
Hmmm... volgens mij werkt dat niet... Moet je dan niet stekkertje hebben die "sluiting" maakt zodat je de 8 Ohm kast in serie zet met "0" Ohm? Echt practisch lijkt het me zowieso niet, waarom moeilijk doen met extra snoer of plug als je gewoon in ext. spkr een 8 Ohm kast kunt inpluggen?

PeeVee
6 april 2005, 18:04
Wat is een nette prijs voor zo'n ding?
Ik denk dat 500 - 600 toch wel reële prijs is voor zo'n toppie. Voor gitaar zijn die latere silverfaces helemaal niet populair; hebben UL output trafo en erg hoge spanningen op de 6L6. Voor bas kun je wel wat "ooomphfff" extra gebruiken dus dan is er wel wat voor te zeggen. Ik denk dat je met zo'n amp met kast menig 300W solid state bas amp aan de kant blaast. Collectors items zijn het niet, in die tijd werden toch steeds mindere parts gebruikt, toch zijn het wel ludieke dingen. Als je echt die (Motown) sound zoekt dan "go for it"; als je gewoon hard en laag wilt pompen: AMPEG!

Je wilt d'r toch op gaan bassen si? Waarom wil je persé zo'n Bassman 100 of 135?

lori
6 april 2005, 22:36
Ik speel nog maar 3 jaar bas en ken dus nog niet zo veel van versterkers maar ik heb een aanbod gekregen om een Fender Basman 135 head en cabinet uit de jaren 70 over te kopen.
Heeft iemand ervaring met deze versterker?
En weet iemand ongeveer de prijs voor deze head en cabinet? (hij ziet er versleten uit maar voor de rest is er niets mee mis)

http://groups.msn.com/_Secure/0PgAAAHUSFzyqsYPIN5vew!Rd*1EefmB4*eTLRXQj6!MInmE2A p3BHlrsQ8Vf5f4h5IVJ8fLuNd9UKOEM1DN9BI9PQSGirsD*/ba.bmp?dc=4675517143170514429

Alvast bedankt
Lori

basswasp
6 april 2005, 23:18
.... of ....
Spr. Out: 8 ohm kast
Ext. Spr: plug zonder snoer
Hmmm... volgens mij werkt dat niet... Moet je dan niet stekkertje hebben die "sluiting" maakt zodat je de 8 Ohm kast in serie zet met "0" Ohm? Echt practisch lijkt het me zowieso niet, waarom moeilijk doen met extra snoer of plug als je gewoon in ext. spkr een 8 Ohm kast kunt inpluggen?
Oooh pardon... dan doen we dat gewoon :)



Wat is een nette prijs voor zo'n ding?
Ik denk dat 500 - 600 toch wel reële prijs is voor zo'n toppie. Voor gitaar zijn die latere silverfaces helemaal niet populair; hebben UL output trafo en erg hoge spanningen op de 6L6. Voor bas kun je wel wat "ooomphfff" extra gebruiken dus dan is er wel wat voor te zeggen. Ik denk dat je met zo'n amp met kast menig 300W solid state bas amp aan de kant blaast. Collectors items zijn het niet, in die tijd werden toch steeds mindere parts gebruikt, toch zijn het wel ludieke dingen. Als je echt die (Motown) sound zoekt dan "go for it"; als je gewoon hard en laag wilt pompen: AMPEG!

Je wilt d'r toch op gaan bassen si? Waarom wil je persé zo'n Bassman 100 of 135?
Kwa volume moet het werken, want ik gebruik nu 260 'transistorwatts' en da's overal meer dan genoeg.

Jamerson (Motown bassist) plugde overigens zijn bas direct in de mengtafel. Oude flatwoundsnaren en een oude Precision bas waren meer de Motown-sound denk ik. Live gebruikte Jamerson een Ampeg of een Kustom.

De Ampeg sound vind ik niet altijd wat. Soms kan het mooi klinken, maar meestal is het te modderig. De oudere Ampeg's schijnen beter te zijn, maar gebruiken weer zeldzame buizen.

Het Bassman-idee is begonnen als 'ik heb wat geld over en mijn versterker klinkt nu soms wel erg steriel'. Ik plugde maar eens in op m'n vaders HotRodDeville (doorgelust naar m'n baskast) en dat leek er al een stuk meer op. Toen nog een keer TheZutons (Liverpools 60's popbandje) live gezien: bassist op een Bassman met een Precision bas. Dat klonk gewoon!
Verder heb ik meerdere goede ervaringen met Fender kwa betrouwbaarheid en klank (alle knoppen in het midden en het klinkt meteen goed). Omdat ik niet de kans heb om allerlei versterkers uit te proberen leek een oude Fender mij een goede gok, omdat ze redelijk waardevast zijn.

Ampeg gebruikt zeldzame buizen, MusicMan heb ik één keer gehoord bij een optreden en ik vond het niet 'dik' genoeg klinken, ook hoor je er geen bassist over...
Tsja, welke goedkope buizenbakken zijn er nog over? Alleen de El34 versterkers nog, maar deze zijn meestal al populair (=duurder) onder de gitaristen.

M'n versterker nu, houd ik. Die wint het kwa betrouwbaarheid, diversiteit, niet-hoeven-op-te-warmen, onderhoud enz... Maar een tweede versterker (één van de 2 wordt backup) en als 'toon-monster' leek me leuk :)

PeeVee
7 april 2005, 10:28
Hoi Jeroen, er is zeker wat te zeggen voor een Fender setje... Ze klinken donzig laag en vol... Ik vind een 100 Watter iets mooier qua klank maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het krap aan is qua vermogen; de 135 Watter heeft eigenlijk net een tikkie meer headroom en dat kun je best gebruiken. Kortom: zo'n zet is zondermeer leuk voor "erbij". Ik heb zelf een Ampeg BA-500 met daaronder nog een SVT-15E of SVT-410HE (meestal die eerste) en dat is prima basisset. Heb er zelf ook over gedacht om eens een Bassman topje voor bass te gaan tunen. Zou wel eens heel lekker kunnen klinken voor mijn '52 Precision oerbas.

basswasp
7 april 2005, 16:30
Mooi setje die Ampeg's :)
Maar nog mooier is natuurlijk die 52' P-bass :D

De reden voor de Bassman135 is dat ik al een 8 ohm kast heb, die ik niet weg wil doen. Ik kan me voorstellen dat een niet-UL Bassman klinkt, omdat je altijd een beetje vervorming nodig hebt voor dát geluid. De Bassman135 is gewoon een dik, vol en clean ding, wat voor mijn muziek prima zo moeten werken.