PDA

View Full Version : Waarom rack?



Bloodline
13 maart 2005, 18:03
ik had een vraagje:

Waarom rack apparatuur ? niet dat ik er tegen ben! maar wou de redenen weten waarom een gitarist rack app zou nemen ? de enigste redenen die ik tot nu toe weet is:

het is lichter, je kan het makkelijker ergens meenemen dan een pedalen bak ofzow.

maar veel gitaristen hebben een rack dus er moet meer 8ter zitten. en waarom is het ook zo duurder.bijv je hebt een pod xt en een pod xt pro. is die pro een heeeeeel stuk duurder. waarom dit allemaal ?

alvast bedankt voor jullie antwoorden! :)

nla0079
13 maart 2005, 18:49
"Use the search function, Luke"... Ernstig: de XT Pro is duurder omdat-ie een aantal extra in/uitgangen heeft (die voornamelijk in een sutdio-omgeving goed uitkomen). Waarom een rack ? Ik zou niet meteen beweren dat dat makkelijker is om te transporteren (het mijne alvast niet). Voor mij persoonlijk is het een kwestie van geluid: "mijn" sound komt toevallig uit een combinatie van een aantal racktoestellen.

strattie
13 maart 2005, 18:53
lichter is het volgens mij niet. Maar het grote voordeel van een rack is dat je de voor versterker los kan kiezen, de eindversterker maar ook de speakerkast. Zo kan je dus een mesa voor trap marschall eindtrap en bogner speakerkast.
Kortom je kunt eigenlijk alles veranderen voor 'jouw' sound.

strattie
13 maart 2005, 18:54
lichter is het volgens mij niet. Maar het grote voordeel van een rack is dat je de voor versterker los kan kiezen, de eindversterker maar ook de speakerkast. Zo kan je dus een mesa voor trap marschall eindtrap en bogner speakerkast.
Kortom je kunt eigenlijk alles veranderen voor 'jouw' sound.

skabouter
13 maart 2005, 19:00
ik heb geen rack versterker (pre|power) maar gewoon een top, met een 4x12 kast. maar ik heb wel rackeffecten in gebruik, multi-effecten.

het voordeel hiervan is dat het relatief allemaal in een klein doosje zit, en je kan dingen opslaan enzo. erg handig. nou kan dit met floorbased effectendozen ook, maar dan heb je minder pedals ter beschikking. rack effecten + midi-controller geeft veel mogelijkheden. Midi is dus ook wel een reden om aan rack spul te beginnen, alles is schakelbaar, met 1 knopdruk op het pedaalboard :)

maar de grooste kracht van 19" is denk ik wel de mogelijkheid je eigen rack samen te stellen ja, een verzameling van JOUW apparaten, met JOUW sound :)

Bloodline
13 maart 2005, 19:58
kijk nu wordt het allemaal een stuk duidelijker. maar midi control houdt presies in ? heb je dan een soort pedaal ofzow ? midi was toch met geluiden enzo ? maar bestuurbaar ?

jw009
13 maart 2005, 21:16
zie : rack & midi FAQ

BramVersteeg
13 maart 2005, 22:48
Midi is een manier van het aansturen/beïnvloeden van je apparatuur. Het heeft niks met het produceren van geluid te maken.

skabouter
14 maart 2005, 17:37
MIDI is een soort taal, waarin audio apparatuur met elkaar communiseerd.

laat zeggen:

je hebt een midiboard, zoals deze:

http://www.musikmarkthamburg.de/images/102891%5B1%5D.jpg

en een Midischakelbare versterker en een midi effecten apparaat (G-major bijv).

nu kan je bijv een bepaalde sound willen met kanaal 1 van je amp, en beetje reverb en delay uit je effecten bak. DIT kan je dus aan en uit zetten via midi. je stelt alles goed in, en dan kan je met 1 druk op je midiboard de gewenste preset selecteren, dus je board zeg tegen je amp "ga op kanaal 1" en tegen je G-major "ga op reverb en delay, patch1 die ik heb insteld" . en dat doen ze dan :)

handig he :) das het voordeel van midi. maar het gaat nog verder, als je alles goed ingestelt enzo kan je van alles regelen met een controller, ook wahwah, volume (traploos/niettraploos), en je kan parameters in realtime besturen, zoals FXmix% of delay tijden en dergelijke :)

probeer dit allemaal maar eens te doen met pedaaltjes, tijdens je solo :D

Bloodline
14 maart 2005, 21:22
ik ben nu een heeeeeeeeeeeeeeeel stuk wijzer geworden. bedankt!