PDA

View Full Version : Wat kies jij: Tremolo of een stabiele brug?



The Veteran
13 maart 2005, 14:24
Welke van de twee kies jij,
of welke HEB jij?

Anders Destium
13 maart 2005, 14:26
Uit je post haal ik dat je er van uit gaat dat trems niet stabiel zijn? Dat hoeft helemaal niet, er zijn genoeg tremolo's die beter gestemd blijven dan stoptails.

Ik kies allebei :)

Wormaap
13 maart 2005, 14:26
Beide heb ik, maar als ik maar 1 van de types zou mogen gebruiken ofzo, zou ik toch gaan voor een zwevende tremolo, wil niet meer zonder :)

The Veteran
13 maart 2005, 14:27
Nou ja, ik dacht dat een tremolo meestal minder stevig zit dan een gewone brug :-?

The Veteran
13 maart 2005, 14:28
Nou ja, ik dacht dat een tremolo meestal minder stevig zit dan een gewone brug :-?

Anders Destium
13 maart 2005, 14:33
Dat is ook de bedoeling :D

Het is vooral een smaakkwestie: Tone bij een stoptail tegenover veelzijdigheid bij tremolo's.

Zwevende bruggen op goedkope gitaren zijn meestal slechter dan stoptails, duurdere tremolo's zijn vaak minstens net zo stabiel als een stoptail. Bruggen die het minst onstemmen zijn originele floyd rose bruggen of de beste kopieen daarvan (Schaller, lo-pro edge en edge), dat is in ieder geval mijn ervaring en ik heb van alles wat 8-)

gerrekat
13 maart 2005, 14:37
Vaste brug, trems zijn tone suckers!

Akira
13 maart 2005, 14:44
Ik prefereer vaste bruggen, maar mijn gitaren hebben op 1 na een floyd type trem.
Die ik dan vervolgens vastgezet heb :)

Ritch
13 maart 2005, 14:44
Ik heb nou een SZ, ik leen nou tijdig een ouwe Ib Roadstar met zwevende brug. Heel redelijke brug voor wat er destijds voor betaald werd. (450 gulden?!) Onstemt niet extreem snel, maar je moet niet te veel divebombs doen. (dus als je hem even diep indrukt) Op m'n volgende (eigen) gitaar wil ik een Floyd hebben. MusicMan Floyd ruleert!! :)

Trocar
13 maart 2005, 14:48
Mijn volgende gitaar heeft zeker weten weer een Floyd of een goede kopie.

Azrael
13 maart 2005, 15:17
Volgende gitaar krijgt een Fender style tremolo. Geen Floyd meer (nu Lo-Pro Edge) want ik gebruikt dat toch bijna nooit.
Maar die volgende gitaar laat met mijn inkomsten nog wel even op zich wachten ;)

Stratman70
13 maart 2005, 15:41
Zwevende vintage trem! Nothing beats a zwevende vintage trem man!
Tremolo's die op de body rusten en alle andere tremolo's zuigen.

Franc
13 maart 2005, 15:45
Tremolo of niet is geen keuze, het is een 'way of living' ;)

En het hangt van het nummer met de 'bijbehorende gitaar' af.

Een nummer van Van Halen is nauwelijks voor te stellen zonder Floyd, een nummer van Golden Earring zonder trem is prima te doen.

Franc.

gloria
13 maart 2005, 15:46
Vast, heb men mustangbrug vastgezet en merk dat men geluid véééél stabieler is geworden (was wss ook wel een kutbrug)

Nielsje
13 maart 2005, 15:54
vast en zwevende trem(vintage type, dus geen floyd)

floyd is mooie techniek, onstemt als het goed is niet, maar ik vind een vaste brug (m'n les paul) en een vintage style trem(strat) toch wat hebben.

de trem gebruik ik af en toek om zo'n klein wobbeltje te geven in combi met een volume swell ofzo, dive bombs doe ik nie

john.3001
13 maart 2005, 16:07
voor mij persoonlijk geldt: hoe simpeler, hoe beter...

dus vaste brug als het ff kan...

Bobbel
13 maart 2005, 16:13
Vast, heb men mustangbrug vastgezet en merk dat men geluid véééél stabieler is geworden (was wss ook wel een kutbrug)

Ik vind die mustang bruggen heerlijk!

gerrekat
13 maart 2005, 16:30
Of ze nu stemvast zijn of niet...een zwevende brug zuigt toon uit je gitaar, een gitara met een trem klinkt veel ieler als een gitaar met een vaste brug of beter nog string thru body!

Azrael
13 maart 2005, 17:10
Of ze nu stemvast zijn of niet...een zwevende brug zuigt toon uit je gitaar, een gitara met een trem klinkt veel ieler als een gitaar met een vaste brug of beter nog string thru body!

Grappig. Ik zou juist willen dat mijn Ibanez RG3120 meer hoog had af en toe.....

Agent_Smith
13 maart 2005, 17:55
Of ze nu stemvast zijn of niet...een zwevende brug zuigt toon uit je gitaar, een gitara met een trem klinkt veel ieler als een gitaar met een vaste brug of beter nog string thru body!

Inderdaad, geen tremolo voor mij dus.
Een vaste brug en niets dan een vaste brug.

The Veteran
13 maart 2005, 18:01
hmm, ok nou allemaal vast bedankt voor jullie reacties, maar kan iemand mij uitleggen wat een dive bomb is? :???:

pol
13 maart 2005, 18:33
Of ze nu stemvast zijn of niet...een zwevende brug zuigt toon uit je gitaar, een gitara met een trem klinkt veel ieler als een gitaar met een vaste brug of beter nog string thru body!

ik weet het nog zo niet, ik heb 2 gibson met vaste brug, een sg en een flying-V, en een jackson soloist, en de gibsons klinken duidelijk dunner en hebben minder sustain dan mijn jackson met floyd.
Nu ja, ik heb er ook vrij dikke snaren opliggen, een setje 011-052 voor Eb stemming, kan me voorstellen dat die gitaar dun klinken met 009-042 snaren.

Tuurlijk die gitaren zijn voor de rest ook compleet anders qua constructie en pickups, tis dus geen goeie vergelijking.

een ibanez s-series met floyd klinkt dan wel weer heel dun, maar dat hangt meer van die flinterdunne hals en superlichte body af dan van de floyd rose denk ik.

en wat zeker is, als je een floyd koopt, koop dan een goeie, die namaak dingen gaan toch stuk na een aantal jaar, een origele floyd verslijt niet , of toch veel trager.

ik vind het belangrijkste voordeel dat die jackson altijd gestemd blijft, ondankt temperatuurwisselingen, bends, tegen mijn gibsons stonden altijd vals na een halfuur spelen.

moest ik een custom gitaar laten maken, ik zou er een nemen met vaste brug, fijnstemmers, en een locking nut.

gloria
13 maart 2005, 18:44
Vast, heb men mustangbrug vastgezet en merk dat men geluid véééél stabieler is geworden (was wss ook wel een kutbrug)

Ik vind die mustang bruggen heerlijk!

Ik was er écht op aan het wachten ;)

Brianmayrulezzz
13 maart 2005, 18:52
Doemiem moarun'Edge! :)

Anders Destium
13 maart 2005, 18:56
+1

Maar een floyd heeft mist de punch die stoptails wel hebben, daar heeft Gerrekat gelijk in. Op mijn nieuwe gitaar met stoptail voel je de resonantie ook echt door de hals heen, dat is een coole gewaarwording kan ik je wel zeggen :)

Randy
13 maart 2005, 19:59
:(

Randy
13 maart 2005, 20:04
een ibanez s-series met floyd klinkt dan wel weer heel dun, maar dat hangt meer van die flinterdunne hals en superlichte body af dan van de floyd rose denk ik.


Mijn met lo pro edge uitgerustte ibanez S klinkt verre van iel..Ik heb ook een een Fender Showmaster Celtic met een doorlopende hals en een vaste brug. Ik merk dat die wel meer laag heeft dan mijn Ibanez. Daarnaast heeft mijn Ibanez weer meer output en meer hoog in het geluid (die scherpte in het geluid komt denk ik door de geschroefde hals en evo).

AART
13 maart 2005, 20:34
Ik heb een RG met Floyd Rose, en ik zou niks anders meer willen, ontstemt bijna niet, tijdens repetitie of gig nooit te hoeven stemmen 8-)

Fumi SG
13 maart 2005, 20:50
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

Ritch
13 maart 2005, 21:04
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

Dat is maar precies wat je gewend bent, mij maakt het niks uit.

krizz
13 maart 2005, 21:08
Stabiele tremolo.

vester86
13 maart 2005, 21:16
Vaste brug. Heb ooit eens een Floyd rose achtige gehad, en met drop tunings of als er een snaar kapot sprong,dan was het weer verbijten... ik mis het niet

Azrael
13 maart 2005, 21:17
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

Nooit last van gehad. Omgeschakeld naar Floyd op een gegeven moment vanaf een vaste brug en nooit iets van gemerkt. Als je het wel merkt ben je in mijn ogen gewoon te krampachtig aan het spelen omdat je teveel kracht op de brug uitoefend.

Fumi SG
13 maart 2005, 22:15
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

Nooit last van gehad. Omgeschakeld naar Floyd op een gegeven moment vanaf een vaste brug en nooit iets van gemerkt. Als je het wel merkt ben je in mijn ogen gewoon te krampachtig aan het spelen omdat je teveel kracht op de brug uitoefend.

Waar heb je nooit last van gehad?? Volgens mij heb je iets verkeerds gequote :roll: :razz:

Wormaap
13 maart 2005, 22:20
Volgens mij bedoelde'ie het palmmuten op een Floyd.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat't voor mij wel even wennen was toen ik overstapte van ToM naar de JT-6 tremolo op m'n Charvel, maar na een tijdje ging dat prima, en op de Kahler 2700 die er nu op zit vind ik het palmmuten zelfs fijner dan op een ToM. Check maar eens een plaatje van dat ding, dan zie je low-profile waar de Lo-Pro en Edge nog wat van kunnen leren :-D

Lord Abortion
13 maart 2005, 22:42
Ik heb nu een Floyd en een Fender style trem. Ik vind tremolo's veel leukere bruggen om gedempt op te spelen, maar een zwevende brug is storend om te stemmen. Ik ben dan ook van plan om mijn Floyd binnenkort te blokkeren. Ik gebruik de tremolo haast nooit, maar toch verkies ik tremolo-bruggen. Ik vind ze gewoon goed liggen onder mijn hand.

RS-Rik
13 maart 2005, 23:00
Vaste brug. Ik heb 1 gitaar met een tremolo (Fulcrum van Jackson) en oh oh oh wat ben ik blij dat ik die vast heb gezet.

Als je een tremolo hebt moet die wel goed zijn, beetje tremolo is toch weer 130 euro.

Azrael
13 maart 2005, 23:03
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

Nooit last van gehad. Omgeschakeld naar Floyd op een gegeven moment vanaf een vaste brug en nooit iets van gemerkt. Als je het wel merkt ben je in mijn ogen gewoon te krampachtig aan het spelen omdat je teveel kracht op de brug uitoefend.

Waar heb je nooit last van gehad?? Volgens mij heb je iets verkeerds gequote :roll: :razz:

Of het was een forum probleempje of ik heb het inderaad verkeerd gequote. Ging dus over het palmmuten.

Fumi SG
13 maart 2005, 23:05
@ RS-Rik: goedkoop is (en blijft) duurkoop :wink: :)

pol
13 maart 2005, 23:42
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

zever, op een floyd kun je net zo goed palmmuten, maakt niks uit.

Brianmayrulezzz
14 maart 2005, 09:01
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

Gewoon niet palmmuten :lol:

Stratman70
14 maart 2005, 09:26
Of de palm van je hand iets verder naar voren zetten. :roll:

Azrael
14 maart 2005, 10:47
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

Gewoon niet palmmuten :lol:

:-? Yup , dat zal lekker clean spelen worden....

Jeroenvanhulsteijn
14 maart 2005, 10:54
Vaste brug. In het verleden wel tremelo's gehad, maar die gebruikte ik nooit. Ik wiebel wel aan een ander pookje.

Fumi SG
14 maart 2005, 13:44
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

zever, op een floyd kun je net zo goed palmmuten, maakt niks uit.

Wie is hier de zever?? Ik vind dat je met een vaste brug veel beter kunt palmmuten. Dat jij dat niet vind..... so what!!

Maiden Michiel
14 maart 2005, 15:25
Floydz 4-ever!!

Anders Destium
14 maart 2005, 18:34
Voor mij een vaste brug..... Lekker simpel en je kunt met een vaste brug veeeel lekkerder palmmuten!! Geen fratsen, dat scheelt :wink:

zever, op een floyd kun je net zo goed palmmuten, maakt niks uit.

Wie is hier de zever?? Ik vind dat je met een vaste brug veel beter kunt palmmuten. Dat jij dat niet vind..... so what!!

Het gaat niet perse beter of slechter dat palmmuten op een stoptail, je krijgt alleen een veel vettere chunk :wink:

Bouke
14 maart 2005, 20:09
Ik heb vaste bruggen en bigsby-style en beiden vind ik leuk, hangt van nummers en stijl af.

Bouke

bloodboiler
15 maart 2005, 11:47
Als je geen tremelo gebruikt koop dan ook geen gitaar met een tremelo.
Een vaste brug heeft per definitie meer toon en is stabieler, dit valt niet te ontkennen, is nu een maal natuurkundig te bewijzen. Als je tremelo gitaar meer toon heeft dan je gitaar met vaste brug ligt dat toch echt aan andere factoren, snaar dikte, elementen, etc.

Je kan een tremelo behoorlijk goed nabootsen door gebruik te maken van pre-bends, luister maar eens naar Zakk Wylde, wat hij zonder tremelo doet kunnen veel gitaristen niet eens met.

Nog maals, gebruik je een tremelo in je muziek koop dan zeker een gitaar met, zo niet laat alle tone-suckers links liggen.