PDA

View Full Version : andere stemming - andere snaardikte



deedee
12 maart 2005, 22:45
ik heb nu .9-.42 van ernie ball snaren op m'n gitaar zitten, maar ik stem m'n gitaar soms in drop C.
klinkt niet echt goed. Helpt het om dikkere snaren te kopen?
Het lijkt mij dat de snaren dan strakker gespannen moeten worden om dezelfde toonhoogte te krijgen.
Ik heb in zo'n lage stemming nu ook last van fretbuzz. Zal dat ook over zijn?
Moet de hals nog anders afgesteld worden als je er een andere dikte snaren op zet?
wat raden jullie mij aan. Ik speel meestal gewoon in E, soms in drop D en soms in drop C.
Wat is dan beter, .10-.46 of .11-.40?

scholier
12 maart 2005, 23:14
volgens mij bedoel je 11-46 en 10-40 inplaats van 10-46 en 11-40 :razz: :chicken:




Tom :gitarist:

vester86
12 maart 2005, 23:27
nou en, daar gaat de vraag toch niet over scholier.....

JA: als je lagere stemmingen wil is het zeker aan te raden dikkere snaren te nemen, zo gaan de snaren minder "flubberen" en klinkt het allemaal een stuk strakker

Davidian
13 maart 2005, 00:08
nou en, daar gaat de vraag toch niet over scholier.....

JA: als je lagere stemmingen wil is het zeker aan te raden dikkere snaren te nemen, zo gaan de snaren minder "flubberen" en klinkt het allemaal een stuk strakker en blijft het beter in tune

StereoX
13 maart 2005, 11:03
wel je gitaar ff opnieuw intoneren en afstellen

deedee
13 maart 2005, 13:00
volgens mij bedoel je 11-46 en 10-40 inplaats van 10-46 en 11-40 :razz: :chicken:




Tom :gitarist:

ik bedoel .10-.46 of .11-.49

deedee
13 maart 2005, 17:54
intoneren?
das toch met de fijnstemmers aan de brug ervoor zorgen dat de 12de fret precies een octaafje hoger is?
afstellen, moet ik dan alleen de zadeltjes omhoog/naar beneden zetten?
of moet ik meer doen?
zeg me als ik t fout heb, ik heb het nog nooit gedaan, dus zowieso wat handige tips gewenst.

Jeroenvanhulsteijn
14 maart 2005, 08:59
ik zou denk ik 0.11 nemen. Heb jij een Floyd tremelo? Dat ding is nogal lastig om zelf af te stellen (vind ik) en kun je misschien beter laten doen.

Intonatie stel je af door met de brugzadels de snaarlengte te veranderen. Is de gefrette noot in 12e positie hoger dan de flageolet op de 12e positie? Maak de snaarlengte dan langer (beweeg brugzadel van de hals af).
Is de gefrette noot lager? Maak de snaarlengte dan korter (brugzadel naar hals toe).

Actie stel je af door de hoogte van brug of brugzadel en topkam aan te passen.

Fretbuzz kun je tenslotte nog minimaliseren door de halspen af te stellen. HIER MOET JE ERG VOORZICHTIG MEE ZIJN. Als er schade ontstaat ben je ontzettend veel geld kwijt om dat te repareren.

Jeroenvanhulsteijn
14 maart 2005, 09:02
stem je alle snaren omlaag? Of stem je alleen de E-snaar omlaag (wat eigenlijk drop-D stemming is). Want in het laatste geval hoef je eigenlijk alleen voor de E-snaar een dikkere te nemen.

Ik vond zelf bij 0.10 de snaarspanning nog erg slap in D stemming.

deedee
14 maart 2005, 09:19
in drop c moeten alle snaren omlaag

pol
14 maart 2005, 09:35
ik zou denk ik 0.11 nemen. Heb jij een Floyd tremelo? Dat ding is nogal lastig om zelf af te stellen (vind ik) en kun je misschien beter laten doen.


eigenlijk valt dit best mee, je moet het even doorkrijgen.
zijn genoeg tutorials over te vinden op www.jemsite.com bv.
tis niet zo moeilijk, als de brug te laag staat (naar onder) moet je die veren vanachter wat losser draaien, en als de brug te hoog staat vaster, en dan blijven bijstellen tot de gitaar gestemd staat en de brug horizontaal.

voor drop c zou ik een 011 - 052 setje nemen, maar dan de 052 vervangen door een 056 ofzo, ik hou niet van losse snaren.

en die hals bijstellen : nooit meer als een halve draai per keer, meestal is een kwart al genoeg, en de hals de tijd geven om te reageren, en ook niet zomaar beginnen te draaien, lees eerst waar je mee bezig bent, tis niet echt moeilijk.

www.projectguitar.com is ook een goeie site over die dingen allemaal.

deedee
16 maart 2005, 22:25
ok, tanx allemaal, nog een vraagje,
wanneer moet ik met de klok meedraaien en wanneer tegen de klok in?????????
oja, je moet toch draaien aan de schroef op de kop van de gitaar????

deedee
16 maart 2005, 22:25
nog steeds moeilijk in dit forum...





























normaal een bericht plaatsen

vester86
16 maart 2005, 23:00
en waarschijnlijk wordt het er ook niet makkelijker op ;-)

Jeroenvanhulsteijn
17 maart 2005, 11:18
niet bij alle gitaren zit de stelling van de halspen bij de kop. En sommige gitaren kun je geloof ik zelfs aan beide kanten stellen.

Afstellen halspen (http://members.ams.chello.nl/goude/afstelling.htm#halspen). Naar rechts draaien is platter. Naar links draaien is holler.