PDA

View Full Version : Overdrive-pedaal



Pistola Johnny
12 maart 2005, 22:08
Kijk eens aan, mijn eerste bijdrage aan dit forum...

Als bassist speel ik hobbygewijs in twee stevige rockgroepkes (genre: AC/DC, Motörhead, Monster Magnet,...). Een tijdje geleden werd mij door enkele groepsleden aangeraden om een overdrive-pedaal voor mijn bas te kopen (dit om wat meer kracht uit mijn basspel te halen). Rekening houdend met de muziekstijl die we spelen, en met mijn motivatie om zo fatsoenlijk mogelijk op mijn snaren te rammelen, vond ik dit een goed idee.
Wat ik me nu afvraag, is wat zo'n fatsoenlijk pedalleke nu ongeveer kost. Met fatsoenlijk bedoel ik: gene prul die da twee uurkes spelen in frut uiteen ligt, maar ook geen onnoemelijk dure apparatuur die enkel te betalen is met het maandloon van een goed boerende huisarts (Ik ben immers maar een student, en de komende 18 maanden zal ik mij nog moeten behelpen met wat ik kan betalen). Kom ik toe met 100 euro? Waar vind ik relatieve kwaliteit voor een niet te hoge prijs?
Ik speel wel al een dik jaar bas, maar over dergelijke zaken ben ik zeker nog zo groen als 'ne poor achter mijn oren.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Razorhead
19 maart 2005, 11:38
Hey,

Ik heb een Boss ODB3 bass overdrive pedaaltje en die bevalt erg goed! Is iets van 100 euries dacht ik...

Shaggy
19 maart 2005, 23:56
De bassist van casiopea (fusion band) gebruikt ook overdrive voor sommige slap partijen en dat klinkt uitermate bruut. Misschien kun je eens een v-amp voor de bas proberen, dan heb je meteen andere effecten die je uit kunt proberen.

Pistola Johnny
20 maart 2005, 10:38
Ik heb verleden week in twee winkels geinformeerd naar zo'n pedalleke van boss...
Nu blijkt dat de ene handelaar voor juist hetzelfde pedalleke 70 euro meer vroeg dan die andere. Mijn conclusie is dus dat muziekhandelaars dikke huiskesmelkers zijn, en dat ik vanaf nu wat meer argwaan in de mensheid ga hebben. Maar soit, nie zagen!
Wat mij ook opviel toen ik de uitleg van die twee winkeliers met elkaar vergeleek, was dat de ene (de goeiekope) vol lovende kritiek was over zo'n pedalleke, terwijl den duren afkwam met gezever over oceanen, nieuw-zeeland en de kwaliteit van dure, overzeese producten.
Mijn conclusie is dus dat ik voor mijn pedalleke naar de goedkope handelaar ga, omdat hij mij misschien wel wil, maar zeker niet durft afpersen.
Bedankt voor de wijze, eerlijke en goede raad.

Equalizer
20 maart 2005, 16:10
Blijf kritisch, probeer meerdere pedaaltjes uit, en let erop dat de diepte in je geluid behouden blijft.

Greenface
21 maart 2005, 00:18
Hey,

Ik heb een Boss ODB3 bass overdrive pedaaltje en die bevalt erg goed! Is iets van 100 euries dacht ik...
Heb hem zelf niet, maar ik hoorde laatst een bassist uit iemands band ermee spelen, en ik vond hem ook heel vet klinken! Ik zit er zelf ook over te denken hem aan te schaffen.

Phyrexian
21 maart 2005, 10:14
Er zijn betere pedalen op de markt dan die ODB3 van Boss. Gebruik de zoek functie eens, er is tot vervelens toe geleuterd over allerhande overdrive pedalen op dit subforum.

Voor 100 euro (of ietsje minder) is de Digitech X-series Bassdriver erg aan te raden. Er zijn nog beter klinkende pedalen (EBS Multdrive, Fulltone Bassdrive, ...) maar die liggen niet binnen je budget.

emielow
21 maart 2005, 10:28
www.gitaarnet. NL dus niet . BE

graag een beetje normaal nederlands hier want dat uit gezwam van Pistola Johnny kan ik weinig opmaken...

Pistola Johnny
21 maart 2005, 10:55
Als GE er nie tegen kunt dat een belg ook surft op internet, raad ik u aan geen forums meer te bezoeken... Racist!

AntY
21 maart 2005, 11:49
Als GE niet dusdanige teksten op dit forum kunt zetten dat IEDEREEN het begrijpt, blijf dan weg. Of typt GE alleen voor de belgen (wie is hier nou de racist??)

:roll:

Phyrexian
21 maart 2005, 13:23
Ach, in België spreekt men toch Nederlands, niet? 8-) 8-) 8-)

AntY
21 maart 2005, 23:27
ik dacht dat jullie er zo trots op waren dat jullie vlaams waren, onafhankelijk en zo :x (t blijft gewoon een provincie van nederland hehe :cool: )

maar ff serieus pistolen pietje, als je op een forum komt en je zoekt hulp, dan ga je toch je best doen om te zorgen dat iedereen je begrijpt, ipv een voor 75% van de forumbezoekers onleesbare tekst neer te planten?....

Gerrit
22 maart 2005, 02:28
Wat een gezijk, blijkbaar zijn mensen te dom om een beetje vlaams te (willen)begrijpen. Doe ff normaal, kut kritiek ook altijd.

Phyrexian
22 maart 2005, 10:08
Back ON TOPIC please.............!!

soapwater
22 maart 2005, 11:52
Ik ben die Boss ODB3 eens gaan testen en ik vond het de vreselijkste rotzooi die ik ooit gehoord had. De geluiden die op de Boss-website te horen zijn, krijg je (of kreeg ik althans) er nooit uit. Ik weet niet het klinkt zo... 'Boss'. (Ik heb ook een distortion-feedbacker voor gitaar en die vind ik ook absolute rommel dus...)
Ik heb wel al veel goeds gehoord over de EBS multidrive en de tech 21 sansamp bassdriver D.I. Uiteraard zijn deze wel iets duurder. Ik heb zelf een MXR M80 D.I. hij klinkt zeer goed, alleen gebruik ik de overdrive zelden.

Greetz

Phyrexian
22 maart 2005, 14:16
Ik ben die Boss ODB3 eens gaan testen en ik vond het de vreselijkste rotzooi die ik ooit gehoord had.

+1

Deze pedaal klinkt heel erg krasserig en lelijk imho.

grayfink
24 maart 2005, 19:56
Nou, ik kin hut wel lezen hor, moar in eerste instansie is hut wel een beetje onduudelluk, kep laiver ABN (Algemain Beschoafd Noordoost-Emmercompascuums).

Trouwus: kwos nait dat die Belgen van un ander ras waren.......

Fumi SG
28 maart 2005, 01:03
Wat gebeurt er als je met een basgitaar op een gitaarpedaal gaat, bijv. de Boss MT-2?? Klinkt dit gewoon niet of gaan er echt dingen kapot??

Fumi SG
28 maart 2005, 13:08
waar zijn m'n posts gebleven :???:

basswasp
28 maart 2005, 13:41
Er gaat niks kapot, maar waarschijnlijk klinkt het niet erg fraai.

soapwater
29 maart 2005, 12:23
Wat gebeurt er als je met een basgitaar op een gitaarpedaal gaat, bijv. de Boss MT-2?? Klinkt dit gewoon niet of gaan er echt dingen kapot??

Er zal niets stuk gaan, maar de frequentie-output van bas en gitaar liggen nogal anders. De meeste gitaarpedaaltjes zullen bijvoorbeeld niet genoeg laag weergeven (valt wel te modificeren). Ze zijn gewoon berekend voor gitaar. Alles valt natuurlijk te proberen hé. Wie weet vind je wel wat...

soapwater
29 maart 2005, 12:24
Wat gebeurt er als je met een basgitaar op een gitaarpedaal gaat, bijv. de Boss MT-2?? Klinkt dit gewoon niet of gaan er echt dingen kapot??

Er zal niets stuk gaan, maar de frequentie-output van bas en gitaar liggen nogal anders. De meeste gitaarpedaaltjes zullen bijvoorbeeld niet genoeg laag weergeven (valt wel te modificeren). Ze zijn gewoon berekend voor gitaar. Alles valt natuurlijk te proberen hé. Wie weet vind je wel wat...

soapwater
29 maart 2005, 12:25
Wat gebeurt er als je met een basgitaar op een gitaarpedaal gaat, bijv. de Boss MT-2?? Klinkt dit gewoon niet of gaan er echt dingen kapot??

Er zal niets stuk gaan, maar de frequentie-output van bas en gitaar liggen nogal anders. De meeste gitaarpedaaltjes zullen bijvoorbeeld niet genoeg laag weergeven (valt wel te modificeren). Ze zijn gewoon berekend voor gitaar. Alles valt natuurlijk te proberen hé. Wie weet vind je wel wat...

starscream
29 maart 2005, 13:55
behringer komt nu met een distortion pedaal voor bas. Kost maar 19 euro!