PDA

View Full Version : Project 5555



RS-Rik
12 maart 2005, 03:27
Hey,

Ik zit er over te denken om in de vrije tijd die ik nu heb en het geld van mn tijdelijk baantje o.a. een gitaar te gaan bouwen.

Het moet ongeveer de gitaar worden die de gozer van de fictionele band Interstella 5555 in zn klauwen heeft.

De gitaar kompt voor in de clips van Daft Punk. Een paar jaar geleden was ik daar fan van, nu vind ik de muziek nog steeds niet verkeerd en die gitaar blijkt enorm koel hoewel ik er misschien hier en daar wel ietsje op aanpas en ik em niet in het roze wil. (blauw lijkt me een mooiere kleur)

http://www.6nema.com/Interstella5555/image_Interstella5555.jpg

Verklaar me voor gek maar ik ga het doen. Ik denk dat ik voldoende knutselcapaciteit heb (voor de hals ga ik wel ff naar Vox Humana of een gitaarbouwer, als gitaarbouwers ook gewoon prefab halzen verkopen)
en zeker voldoende gedult om dit tot een goed einde te brengen.

Het enige wat me dwars zit is de headstock, dat deze vorm bijna (ook practisch) onmogelijk is zal ik genoegen moeten nemen met iets ibbie/jackson achtigs.

Ik weet nu al dat er in ieder geval heel hete pups in komen. Iets straks in de brug en iets zingends in de neck.
De brug wordt zonder tremolo, gewoon vast.

Wens me geluk!

:razz:

Dit idee kwam me net boven drijven en is nog in pril stadium, alhoewel ik al wel eens eerder heb gedacht aan het zelf knutselen aan een gitaar.
Alles moet ik zelf uittekenen naar de hand van de clips en plaatjes. Retecool.

Okee, nu heb ik iets verder gedacht, de plaats waar de brug komt komt rete precies anders kloppen de frets niet.
En het hout moet de juiste leeftijd hebben. Uhm.. Ik haal het wel bij een speciaalzaak.

En de nek en de brug moeten op goede hoogte zitten etc.

Svenson
12 maart 2005, 05:07
Euhm, waarom is die headstock bijna onmogelijk?? Het enige wat ik kan bedenken is de positie van de tuners, maar die kan je wel een beetje verplaatsen.

RS-Rik
12 maart 2005, 05:15
Fretacces moet ik ook nog even flink over nadenken hoe ik dat ga oplossen.

Rewind
12 maart 2005, 15:26
wel super vet!!!

john.3001
12 maart 2005, 16:58
Iemand is je voor geweest :razz:


http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p38211n1.jpg

RS-Rik
12 maart 2005, 18:50
Dat is een lelijk ding.

Zou het slim zijn ergens een gitaartje te scoren voor de hals, brug en stemmechanieken? Of kan ik beter nieuw de onderdelen kopen?

nickbongers
12 maart 2005, 18:51
totaal anders? mss enige is dat ie zelfde aantal punten heeft

RS-Rik
12 maart 2005, 18:52
Dat is een lelijk ding.

Zou het slim zijn ergens een gitaartje te scoren voor de hals, brug en stemmechanieken? Of kan ik beter nieuw de onderdelen kopen?

Mattia
12 maart 2005, 22:53
Hangt er een beetje vanaf wat voor gitaartje je koopt. Een degelijke set Gotoh's hoeft niet meer dan 30 euri te kosten (stukken minder meestal, eigenlijk), halsje kun je net zo goed tweedehands scoren, en de overige hardware kwaliteit op goedkope gitaren is..nouja, goedkoop.

RS-Rik
13 maart 2005, 23:09
Ik heb een prijslijstje gemaakt naar de hand van de online catalogus van Vox Humana.
Dit is dus als ik alles nieuw koop.

Zou iemand het zo in kunnen vullen als ik dingen 2e hand koop (hals, pickups misschien.., en spullen als strapholders die ik van een 2e hands gitaar kan scoren..

Moet een tremololoze brug duur zijn? ik bedoel zonder tremolo is het geen high tech.

Ruwe Prijslijst Vox Humana

Angled Paddlehead 235.00
Neckplate 5.00
Gotoh stemmechanieken set 32.00
Tele Switch 3 way 16.50
Pot 500KB Volume 2x 12.00
Pot 500KA Tone 6.00
Knobs 3x 9.00
Output Jack Stereo 4.10
Jackplate Cateye 4.00
Kwaliteits bedrading per 7,5 m 15.00
Shielding Tape Per 1,5 m 9.00
GTR Straplocks 2x 8.50
Schroefies ?x 5.00
Brug (Tremololoos) 60.00
Pups 250.00

Dimarzio: ToneZone/X2N
EMG: EMG 85
SeyDuc: Full Shred/Pearly Gates

Lak etc 30.00
Gereedschappen ???.??
Bodyhout 50.00

TOTAAL 750.00


De pearly gates springt als pickup misschien een beetje uit de toon (fun intended) maar op de seymour duncan site vond ik het voorbeeldje wel lekker klinken.

De gitaar is vooral bedoeld voor rock en metal, vandaar wat strakke pups gewenst.


p.s.
Ik zou het waarderen als mensen af en toe eens in dit topic kijken en mn vragen beantwoorden, dan hoef ik niet voor iedere vraag een nieuw topic te openen, dit kan dan het topic van mijn project worden. Toppie! :wink:

Svenson
14 maart 2005, 04:33
Pfff, 750 euri vind ik nogal veel, het kan goedkoper. Zoek naar goed 2ehands spul, en/of zoek op ebay.

Rewind
14 maart 2005, 23:56
heb je niet teveel koppen?
de "echte" 5555 heeft maar 1 knop volgens mij
gewoon volume, en klaar!

RS-Rik
15 maart 2005, 18:57
Ja misschien is dat wel handig, tone gebruik ik toch niet, en volume-per-element... zo erg zal ik het niet missen.


Ik vraag me wel af wat dat groene ding is, ik weet alleen dat het niet op mijn gitaar komt.

Vandaag even boeken gehaalt over houtbewerking, hoe je een gitaar maakt kun je op internet heel veel over vinden maar echt houtbewerking, daar is een boek wel handig bij.

Ik heb al wat mensen die misschien wel een freesbank hebben en op school kan ik lekker Autocadten.

Ik vraag me alleen af hoe groot de gitaar moet worden, kan iemand me afmetingen van een explorer of Dean ML geven? dat zijn toch ongeveer de grootste solidbody's die je kunt vinden?

RS-Rik
15 maart 2005, 19:25
Ja misschien is dat wel handig, tone gebruik ik toch niet, en volume-per-element... zo erg zal ik het niet missen.


Ik vraag me wel af wat dat groene ding is, ik weet alleen dat het niet op mijn gitaar komt.

Vandaag even boeken gehaalt over houtbewerking, hoe je een gitaar maakt kun je op internet heel veel over vinden maar echt houtbewerking, daar is een boek wel handig bij.

Ik heb al wat mensen die misschien wel een freesbank hebben en op school kan ik lekker Autocadten.

Ik vraag me alleen af hoe groot de gitaar moet worden, kan iemand me afmetingen van een explorer of Dean ML geven? dat zijn toch ongeveer de grootste solidbody's die je kunt vinden?

En als ik nou eens 2e hands een squiertje koop, zouden de brug en hals dan fatsoenlijk genoeg zijn? ik wil gewoon een vaste, tremololoze brug.

Random_hero
15 maart 2005, 20:45
Tip:
Kijk bij www.wdmusicproducts.com die hebben goedkope bruggen (complete tune-o-matic style brug+tailpiece voor $30,-) en aangezien de dollar zwak staat tov de euro, valt het met shipping allemaal alsnog reuze mee.

Jax
20 maart 2005, 08:08
Ik vraag me wel af wat dat groene ding is, ik weet alleen dat het niet op mijn gitaar komt.

Het lijkt volgens mij op een soort ingebouwde speaker, maar ik weet het niet zeker.

Strat uber alles
29 maart 2005, 21:21
als je nog nooit een gitaar gebouwd heb
is 750 euro dan niet iets teveel, stel dat he tniet lukt
of koop je gewoon de onderdelen aparrt?

groeten

Gertjan

silent g
30 maart 2005, 22:30
koop anders een goedkope gitaar, dan heb je alles al en wat je dan niet bevalt (elementen etc) vervang je, dan hoef je alleen nog maar wat hout voor je body te kopen

misschien is die heel stom om te zeggen, maar heb zelf nog nooit gebouwd, maar al wel veel info verzameld, wil binnekort ook beginnen

RS-Rik
31 maart 2005, 01:37
Joepie mn topic staat er weer.


Ik zat dus te denken aan Essenhout, en ik heb al ergens een hals gevonden (Ibanez, zonder logo, 24 frets)

zitten er aan een 24 frets hals nog consequenties?

Rewind
29 april 2005, 19:15
*bump*

hoe staat het met dit project? 'k vond het wel interessant :)

apollo
25 december 2005, 18:36
Deze vond ik toevallig:

http://users.skynet.be/synthesizer11/185607957_l.jpg

Dirk W
25 december 2005, 20:10
haha vet cool! is dat 5555 hetzelfde als de crescendolls? Ik ben niet echt wegwijs in de daft punk clips ofzo, maar heb ooit eens een heleboel clips achter elkaar gezien. Lekkere space muziek.
Hij heeft inderdaad een pickup in de nek positie. En een pot. Dat lijkt me dus een volume pot. De headstock lijkt iets te breed. En dat groene ding moet een functie hebben. Batterijen pak voor pickups of iets dergelijks? lcd beeldscherm voor een stemapperaat?. een hele grote led?
Op het anime plaatje lijkt het een tune o matic met tailpiece. Je zou het ook kunnen zien als een string through/wrap around en dan met een single coil in de brug. Maar er is geen selector switch. Je zou een blend pot kunnen nemen ipv een volume pot. Wel een beetje onhandig, geen volume pot.
Ook zie ik geen jack uitgang. Die zou je aan de achterkant kunnen doen. Helemaal op het uiteinde van de punt. En dan schuin naar je toe. Daar zit hij niet zo heel erg in de weg.
Maar je bent blijkbaar niet van plan een excacte replica te maken, jammer maar heel begrijpelijk. Ik zou ook echt geen roze gitaar willen :S, naja misschien als ik metal speelde.
DIrk

Orpheo
26 december 2005, 05:38
Deze vond ik toevallig:

http://users.skynet.be/synthesizer11/185607957_l.jpg

grandioos! echt super om die axe in real life te zien :D

no 1 hops
26 december 2005, 07:32
Ja misschien is dat wel handig, tone gebruik ik toch niet, en volume-per-element... zo erg zal ik het niet missen.


Ik vraag me wel af wat dat groene ding is, ik weet alleen dat het niet op mijn gitaar komt.

Vandaag even boeken gehaalt over houtbewerking, hoe je een gitaar maakt kun je op internet heel veel over vinden maar echt houtbewerking, daar is een boek wel handig bij.

Ik heb al wat mensen die misschien wel een freesbank hebben en op school kan ik lekker Autocadten.

Ik vraag me alleen af hoe groot de gitaar moet worden, kan iemand me afmetingen van een explorer of Dean ML geven? dat zijn toch ongeveer de grootste solidbody's die je kunt vinden?

En als ik nou eens 2e hands een squiertje koop, zouden de brug en hals dan fatsoenlijk genoeg zijn? ik wil gewoon een vaste, tremololoze brug.kijk eens hier
http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=5

zitten volgens mij verschillende explorers tussen