PDA

View Full Version : Point to point wiring versus printplaten



johantipker
11 maart 2005, 23:24
Wat is t voordeel van Point to point wiring in tube amps tov wiring via een printplaat, ik heb vaak gehoord dat de 1e optie warmer en voller klinkt, ik heb ook via een aantal hele gave ouwe Fenders gespeeld, maar ik heb t nooit naast elkaar gehoord,

enne vroeger had ik een paar ouwe London City's waarvan de anode weerstanden gewoon tegen t chassis stonden te vonken, gaaf hoor dat point to point, graag reacties!

nicoverduin
12 maart 2005, 13:00
Voordeel van P2P is dat je wat gemakkelijker kan modden. Dit was overigens vroeger niet het argument. btw. Printplaten waren toen nog te duur. als ze er al waren. Als gewone printplaten beschikbaar waren geweest, dan hadden we deze vraag waarschijnlijk niet eens gehad. Productie kosten zijn nou eenmaal lager bij printplaten.

Dat volle cq. warmer kun je naar het land der fabelen verwijzen. Al zullen er ongetwijfeld puristen zijn die anders claimen. Het enige wat van invloed kan zijn, zijn printbanen die erg dicht bij elkaar zitten en zodanig condensator creeen van enkele pf's. Mesa maakt daar o.a. gebruik van.

Modden bij een printplaat veroorzaakt op den duur (vrij gauw) het loslaten van de banen. Met alle gevolgen van dien.

Een LC waar kennelijk de weerstanden te dicht bij het chassis zitten geven vonken, maar als je de print te dicht bij het chassis zet krijg je hetzelfde effect. Heeft niets met P2P te maken.
Nico