PDA

View Full Version : Newbie vraag: Custom gitaren



Reel Big Fish
11 maart 2005, 20:24
Hoi,

wat houd nou precies een Custom gitaar in? Is dat zeg maar een gitaar die je zelf laat maken? Dus dat je tegen een bedrijf (bijvoorbeeld Gibson) zegt, maak voor mij een Les Paul, rode body, rode headstock, dubbele humbucker... enz....??

Greets en bedankt

Orpheo
11 maart 2005, 20:31
hm....ongeveer....


tegen Gibson dat zeggen,en dat zij dat dan maken is uhm...moeilijk, en ONGELOOOOFELIJK duur. maar ja, wat je zei is wel het principe.

de term Custom, gecombineerd met " les paul" is wel wat tricky, aangezien er een Les Paul Custom bestaat, das dus een bepaald model....en als je dat model naar jou wensen gaat (laten) aanpassen, krijg je een Les Paul Custom Custom :razz:

Reel Big Fish
11 maart 2005, 22:48
Oke ik weet genoeg, thanks! :D

Mitch
11 maart 2005, 22:58
Custommade, als in: made especially for the customer. :wink:

vulvasonic
11 maart 2005, 23:17
Hoho, je weet nog niet alles! :D


Custom wordt door veel merken als toevoeging gebruikt voor een bepaald model uit hun eigen serie. De Les Paul Custom is er een, maar Fender heeft bijvoorbeeld ook de Telecaster Custom (en daar zijn ook weer verschillende versies van).

In andere gevallen gebruikt een bedrijf de toevoeging 'custom' om aan te geven dat het een 'standaardmodel' betreft, maar dan met een aantal 'upgrades'. In sommige gevallen zijn die 'upgrades' ook daadwerkelijke verbeteringen, maar in de meeste gevallen wil het alleen maar zeggen dat de gitaar in kwestie is voorzien van (bijvoorbeeld) gouden hardware, of dat het een afwijkende kleur heeft...., dat soort dingen.
Custom-modellen zijn derhalve meestal duurder dan de soberder uitgevoerde broertjes/zusjes, wat niet wil zeggen dat de kwaliteit daardoor beter is. Uitkijken dus met die term.

En dan heb je (volgens mij) ook nog een merk dat de naam 'Custom' voert.