PDA

View Full Version : Houtsoorten



Theije
17 juli 2002, 00:12
Wat zijn nou precies de beste houtsoorten voor de body? en voor de hals en fingerboard??

Pepe
17 juli 2002, 01:18
bodie: mahonie voor gibson, elzen voor strats en esdoorn voor tellies
hals: mahonie voor gibson, essen voor fender.
denk ik.

pimmetje
17 juli 2002, 08:08
In de reactie van pepe zie je al dat voor verschillende standaard-types gitaren verschillende soorten hout worden gebruikt. Let ook op dat voor die verschillende gitaren verschillende hoeveelheden hout worden gebruikt!

Er bestaat volgens mij geen algemeen beste houtsoort. Het totale geluid van een gitaar is een combinatie van vele zaken. Voor het zelf ontwerpen van een gitaar zal je allereerst dus moeten kijken wat voor geluid je er uiteindelijk uit wenst te krijgen.

Vervolgens ga je puzzelen welke combinaties van houtsoort(en), gewicht van de body en verschillende elementen (en plaatsing hiervan) welk geluid zouden moeten geven. De overige hardware zal je dan ook nog moeten afstemmen op de uiteindelijke keuze.

Lacrymosa
17 juli 2002, 09:18
Even een paar van de veelgebruikte houtsoorten:

body: Alder, Mahogany, Basswood, Maple (voor tops).

Necks: maple, mahogany

Fingerboards: Maple, Rosewood, Ebony

als iemand kan vertellen oe ze klinken, ik wil et ook wel weten.

CheerS!!

Nesker
17 juli 2002, 09:25
voor de nek had ik birdseye maple gekozen, is duur, maar ooh zo mooi, en speelt fijn

miegiel
17 juli 2002, 09:31
op http://www.warmoth.com kan je losse gitaar-onderdelen kopen, ze hebben daar ook een goede beschrijving van verschillende houtsoorten.

2muchcoffeeman
17 juli 2002, 16:30
Ja, Pimmetje heeft gelijk, tis puzzelen met allerlei combinaties hout en pickups, ik heb ergens een goede beschrijving gevonden van houtsoorten en geluid (naast Warmoth).. effe kijken of ik dat kan terugvinden

Lacrymosa
17 juli 2002, 16:35
Op 2002-07-17 09:25, schreef Nesker:
voor de nek had ik birdseye maple gekozen, is duur, maar ooh zo mooi, en speelt fijn


Birdseye maple is idd heel erg mooi, maar ik vind alle maple soorten wel mooi, maar birdseye is echt super.

CheerS!!

Rubenios
17 juli 2002, 16:56
Geef mij maar een mooie ebben houten toets, een goed stukje is gewoon helemaal zwart.
Ebben hout slijt ook het minst en heeft geen nerven, dus minder vocht opname door zweet, makkelijker schoon te maken, goed te polijsten etc. Voor gitaren met een hoge output esdoorn gebruiken, geeft een zware klank

Neals
17 juli 2002, 22:02
Agathis is ook een goeie :grin:

gershwin5150
17 juli 2002, 23:08
Naast klank kan de keuze van de houtsoort ook van belang zijn als je bv een transparante finish op je gitaar wilt hebben. Sommige houtsoorten zijn mooi van klank maar spuuglelijk onder een transparant laklaagje (bv Basswood).
Maarja kan je bv ook een mooie quilted maple top op een mahonie body plakken en is dat probleem ook weer opgelost (zie gibson)