PDA

View Full Version : Hout duur?



Random_hero
11 maart 2005, 17:51
Ik wil voor mijn Profielwerkstuk een gitaar gaan bouwen (als dat wordt goedgekeurd tenminste), ik ben me nu dus een beetje aan het oriënteren op de kosten enzo. Ik vroeg me af, is hout duur of valt dat wel mee? Ik wil een body maken van Essen of Mahonie (liefst mahonie), maar hoe duur is een plank genoeg voor 1 body ongeveer?

Mattia
11 maart 2005, 19:12
Electrisch, neem ik aan?

De hardware en electronica zijn 't duurste. Mahonie body en halshout hoeft niet duur te zijn; Khaya of Sipo Mahonie, Afrikaanse mahoniesoorten, moeten niet meer dan 20-40 euro kosten voor genoeg hout voor een body, misschien 5-15 voor de hals, hooguit. Ik heb een flink plank waar minstens 2.5 bodies uit kunnen komen die me bij de Amsterdamse Fijnhouthandel zo'n 50 euro inclusief heeft gekost.

Een rosewood toets, voorgeslot, kun je al krijgen vanaf zo'n 20 euro, zonder bewerking kost zo'n stukje bij sommige suppliers rond de 4-5 Euro p/s. Maar ik bestel er zelf meestal heel wat in een keer, dus..

Voor electronica zou ik tweedehands gaan kijken, en met de lage dollar kun je rekenen dat de dollarprijs voor een item de prijs is die je na verzendkosten en belasting aan deze kant in Euro betaald. Ik zou zeker in de VS tuners, hardware, etc. bestellen.

Random_hero
11 maart 2005, 19:39
Nek wilde ik prefab kopen (ivm tijd) en de body valt dus reuze mee... ik heb zelf nog wel electronica liggen. Dus dat komt wel goed :)

Random_hero
11 maart 2005, 19:48
Nek wilde ik prefab kopen (ivm tijd) en de body valt dus reuze mee... ik heb zelf nog wel electronica liggen. Dus dat komt wel goed :)

JCG
11 maart 2005, 22:40
Nek wilde ik prefab kopen (ivm tijd) en de body valt dus reuze mee... ik heb zelf nog wel electronica liggen. Dus dat komt wel goed :)
zou je me een kopie van je pws kunnen sturen als die af is? Lijkt me wel interresant om te lezen.

Raytheman
12 maart 2005, 00:09
Hout duur? Welnee; zelf heb ik voor een balk amerikaans essen 30 euro betaald en daar kon ik makkelijk 3 body's uit halen.

Gerrit
12 maart 2005, 12:31
Hout duur? Welnee; zelf heb ik voor een balk amerikaans essen 30 euro betaald en daar kon ik makkelijk 3 body's uit halen.

Waar??

Fumi SG
12 maart 2005, 22:43
Maar ik bestel er zelf meestal heel wat in een keer, dus..

Bouw jij zoveel dan?? :)

Mattia
12 maart 2005, 22:51
Bouw jij zoveel dan?? :)

Nou, het gaat steeds harder allemaal. Ik heb tot nu toe 'maar' een stuk of 10 achter de rug (9 electrisch, 1 akoestische, en nog een akoestische gitaar die voor 7/8 af is, ongeveer), maar recent flink wat verdient, en ervan geprofiteerd om flink wat hout in te slaan. Ik heb nu genoeg hout opgeslagen voor zo'n 35 akoestische gitaren, pakweg (nog wat hals hout nodig, dat wel) en extra toetsen zijn nooit mis. Ik denk dat ik nu iets van . Beter dat je weet hoe lang 't hout al ligt te drogen is mijn motto.

Het is eigenlijk gewoon een verslaving, dat gitaarbouwen...je begint eraan, en het houd nooit op!

Globetrotter
26 maart 2005, 18:23
Mahonie sipo, is echt spotgoedkoop en zou ook nog redelijk goede soundeigenschappen hebben. Ik heb er een lapsteel mee gemaakt, die bijna af is, 'k zal 't je weten zeggen. Ik betaalde voor een balkje van 1 meter lang en 4 cm op 11 cm nog geen 14€. En het laat zich bizonder goe bewerken!
Cheers,

Bart

prs
26 maart 2005, 20:32
Mahonie sipo, is echt spotgoedkoop en zou ook nog redelijk goede soundeigenschappen hebben. Ik heb er een lapsteel mee gemaakt, die bijna af is, 'k zal 't je weten zeggen. Ik betaalde voor een balkje van 1 meter lang en 4 cm op 11 cm nog geen 14€. En het laat zich bizonder goe bewerken!
Cheers,

Bart

Waar heb je dat gekocht?? :)

Globetrotter
27 maart 2005, 16:24
Mahonie sipo, is echt spotgoedkoop en zou ook nog redelijk goede soundeigenschappen hebben. Ik heb er een lapsteel mee gemaakt, die bijna af is, 'k zal 't je weten zeggen. Ik betaalde voor een balkje van 1 meter lang en 4 cm op 11 cm nog geen 14€. En het laat zich bizonder goe bewerken!
Cheers,

Bart

Waar heb je dat gekocht?? :)
Ik kocht dit stk bij een gewone houthandel. Allee, het is wel een enorm grote houthandel. Hij is in Schoten, bij antwerpen, maar ik denk dat de meeste houtzagerijen of handels wel mahonie sipo of cambarra hebben liggen hoor, en dan niet eens zo duur...
Groeten,

Bart

Globetrotter
27 maart 2005, 16:24
Mahonie sipo, is echt spotgoedkoop en zou ook nog redelijk goede soundeigenschappen hebben. Ik heb er een lapsteel mee gemaakt, die bijna af is, 'k zal 't je weten zeggen. Ik betaalde voor een balkje van 1 meter lang en 4 cm op 11 cm nog geen 14€. En het laat zich bizonder goe bewerken!
Cheers,

Bart

Waar heb je dat gekocht?? :)
Ik kocht dit stk bij een gewone houthandel. Allee, het is wel een enorm grote houthandel. Hij is in Schoten, bij antwerpen, maar ik denk dat de meeste houtzagerijen of handels wel mahonie sipo of cambarra hebben liggen hoor, en dan niet eens zo duur...
Groeten,

Bart

prs
27 maart 2005, 22:31
Ok bedankt voor je reactie!

Mattia
28 maart 2005, 22:58
Ik weet van sommige (prof) electrische gitaarbouwers die Sipo een geweldig hout voor solidbodies vinden. Ik heb vooral met Khaya gewerkt, dat voor bodies uiterst geschikt is, maar voor halzen soms wel, soms niet (niet altijd even 'stijf' genoeg, zonder carbon fibre versterking). De bodies klinken allemaal prima, geen problemen. Vorige keer dat ik een blok Khaya heb gekocht (180cm x 30-40cm x 4.5cm, ongeveer) heb ik 50 euri inclusief betaald bij de Amsterdamsche Fijnhouthandel. Ter vergelijking: een stuk Honduras mahonie (Swetinia Macrophylla) van 2 meter, 20cm breed en 33mm dik kostte me ook 50 euri. Stukken goedkoper, dus, die Khaya, en, evenals Sipo, laat het zich geweldig bewerken.

RS-Rik
29 maart 2005, 15:12
Ik zit er ook op te orienteren en voor 50 euro ben je ZEKER het mannetje qua hout.

Ik ga wel met Essen werken want Mahonie zie ik niet zo zitten qua bewerk en afwerkingsmogelijkheden voor een beginnelingetje als mij. (van die naaldsplintertjes en moeilijker schuren)

RS-Rik
29 maart 2005, 15:13
Ik zit er ook op te orienteren en voor 50 euro ben je ZEKER het mannetje qua hout.

Ik ga wel met Essen werken want Mahonie zie ik niet zo zitten qua bewerk en afwerkingsmogelijkheden voor een beginnelingetje als mij. (van die naaldsplintertjes en moeilijker schuren)