PDA

View Full Version : toonregeling stereolampenversterkertje aanpassen voor gitaar



butters
11 maart 2005, 11:52
tiktak 15:45

butters
11 maart 2005, 11:53
hoi,
ik heb ooit eens op een rommelmarkt een antiek "hifi" stereo lampenversterkertje gekocht (merk FRANK model pram 20 met el80 lampen). heeft een tijdje als beginnersversterkertje gediend. (kwam helemaal open net niet boven de drum uit. :D )
ik zat er aan te denken om hem thuis als oefenversterkertje te gebruiken.
maar de hoge tonen worden te weinig versterkt vind ik. kan ik de treble toonregeling aan passen om dit te verhelpen? codensatortje verhogen, verlagen? of heeft dit geen zin?.

het condensatortje heeft als kleurencode van boven naar de voetjes. rood-violet-rood en onderaan beige gele kleur. (weet niet hoe ik de waarde moet aflezen bij condensators)

http://users.telenet.be/liedjesenfilmpjes/condensator.gif

de pot is 500k.
er is ook een weerstand opgenomen in de schakeling geel-violet-oranje-goud. 47K juist?
wat zou ik eventueel kunnen aanpassen?

Jeroenvanhulsteijn
11 maart 2005, 12:26
is het niet zo dat in de meeste buizenversterking de eq passief is en je alleen maar kunt verzwakken/filteren? Dan zou je met eq niet extra treble kunnen krijgen lijkt me.

nicoverduin
11 maart 2005, 13:43
kondensatortje is 2700 pF. Je zou echter bijv. een 250pf kondensator op de volume pot zetten (=bright effect) zoals in Fenders.

Zou de rest van het schema moeten zien om meer te zeggen.

Groetjes
NIco

butters
11 maart 2005, 14:37
ha bedankt. heb helaas geen schema. ik ga het proberen met de waarde van die condensator te verhogen.
als ik even een condensator parallel vastklem op de bestaande condensator, dan verhoogt toch de totale waarde? (de lessen electronica liggen in een mistig verleden, hoef ik niet direct beginnen te solderen.)

JCG
15 maart 2005, 18:39
ha bedankt. heb helaas geen schema. ik ga het proberen met de waarde van die condensator te verhogen.
als ik even een condensator parallel vastklem op de bestaande condensator, dan verhoogt toch de totale waarde? (de lessen electronica liggen in een mistig verleden, hoef ik niet direct beginnen te solderen.)

paralel is het Ctotaal=C1+C2
in serie is het Ctotaal= 1/C1 +1/C2