PDA

View Full Version : Point to point wiring versus printplaten



johantipker
11 maart 2005, 01:17
Fijne gasten,

Ik heb een vraag aan jullie, ik kwam laatst een collega gitarist tegen die in het trotse bezit van een Holland Amp is met KT 88 tubes erin, zag Jesse van Ruller ook eens op zo'n ding spelen hoewel die de laatste tijd op een custom made Marble Amp speelt, ook niet verkeerd trouwens!

Maarre..die gast vertelde me dat een amp die is opgebouwd volgens het point to point wiring systeem "opener" klinkt dan een amp met een printplaat, nu heb ik dat soort geluiden wel vaker gehoord, en ook wel es een paar keer gespeeld op waanzinnige ouwe fender amps, maar ik ben tot nu toe niet echt in de gelegenheid geweest om dat naast mekaar te horen, ik kwam dinsdagavond ons aller ArthUr Ebeling tegen, (wat een crea vogel is dat trouwens en ook hele sympathieke gast) en die speelde op een Fender Showman top met 2 x 12 kastje uit f...... 1962, wauw wat een sound met die Gretch (met Bigsby) van 'm!


Vroeger heb ik er wel eens over gedacht, om zelf een amp te bouwen volgens dit principe, maar ik heb t daar eigenlijk veels te druk voor, heb heel m'n jeugd van alles aan elkaar gesoldeerd met vaak redelijk fatale gevolgen, gruwelijke kortsluitingen, schokken, het licht viel bij ons thuis regelmatig uit, dus misschien is t ook niet t beste plan!

Ook heb ik ettelijke London City's gehad, die volgens dit principe opgebouwd waren en die zo gaar als een deur waren, anode weerstanden die vrolijk tegen t chassis vonkten enzo! Levensgevaarlijk, but living on the edge!
Mijn drinkmaat en oude gitaarleraar Nick Vos heeft zijn oude Fendertjes zelfs voorzien van eigengemaakte printplaten met hele gave scheurkanalen, echt waanzin sound, nou speelt de goede man ook wel eng goed, maar toch! (is dit vloeken in de kerk?)

Een printplaat heeft natuurlijk vele voordelen, als ie goed gedimensioneerd is, maar wie maakt me nu echt wijzer?

Graag uitsluitend reacties van wandelende soldeerbouten met oren aan hun kop!

En zijn er geen fijne mensen onder jullie, die een top kunnen bouwen, op basis van een ouwe Fender, met mono preamp die naar een stereo-eindtrap met paralelle fx loop gaat?