PDA

View Full Version : Kopen in de VS



FretPaul
10 maart 2005, 23:28
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over het bestellen van een gitaar in de VS via postorder. Als deze vraag wel eens is gesteld, mijn excuses, maar de zoekfunctie werkt niet bij mij.

Het lijkt mij namelijk nogal voordelig om zo te kopen aangezien de dollar laag staat. Ik wil een LP standard kopen, en zag dat bijvoorbeeld amazon.com €500 goedkoper was dan de prijs in Nederland. Om precies te zijn €1500 voor de Ebony.

Heeft iemand dit wel eens gedaan hierzo? Wat is zo'n beetje de beste/goedkoopste winkel?

Thom TK
10 maart 2005, 23:45
Doe geen moeite, je moet namelijk zeer veel importkosten (en nog andere kosten) betalen...je bent uiteindelijk net zo duur uit.

Ibanez RuleZ
10 maart 2005, 23:58
ik denk dat we gewoon een sticky moeten maken hiero, de vraag is echt al ZO vaak gesteld....

maar om kort te gaan, normaal is het wel een goede actie, al is 500 euro verschil tricky. Kijk eens bij meer dealers, want ik hoor niet zo heel vaak dat een LP daar €1500 kost. ik heb meerdere gitaren uit de VS gehaald, scheelde mij een boel geld en t was ook best wel leuk, spannend of hoe je het ook wil noemen.

dus gewoon zoeken bij dealers en kijken wat ze kosten, want ik denk dat je die gitaar voor $1500 ook moet kunnen scoren....

wat er bij komt zijn BTW (19%) over de prijs+transportkosten en daaroverheen nog 2.3% invoerrechten als ik het welheb

harrald

RS-Rik
11 maart 2005, 01:05
Aanronselen bij een schip en je krijgt em wel langs de douane.

En AIDS

Wietse.com
11 maart 2005, 01:31
Wat er werd genoemd is juist.

19% BTW en daarover nog een keer 2.3% invoer.

Echter... Fender en Gibson hebben een exportverbod op gitaren vanuit de US. Shops mogen ze niet shippen naar Europa. Ik ben er al een paar keer tegenaangelopen.

Ik heb wel 100'den shops gebeld en gemaild en gedaan, niemand durft zijn verkooplicentie op het spel te zetten.

Dus... Zolang het geen Gibson of Fender is zit je goed. En het verschil in prijs natuurlijk nogsteeds interessant is na de prijsverhogingen door import e.d.

Ibanez RuleZ
11 maart 2005, 01:35
hmm, dat is dan wel sneu, wist ik niet. Tweedehands is en blijft geen probleem volgens mij. wat ook scheelt is dat ik niet kijk naar fender of gibson :)

Harrald

Les Paul
11 maart 2005, 08:08
Ik heb een paar maanden geleden een PRS uit USA gehaald.
Er wordt 3,7% douanekosten en 19% BTW gerekend over de aanschafprijs + verzendkosten.

Bij sommige PRS-en durf ik dit te doen (dit was een Custom 22 Brazilian) omdat de kwaliteit consistenter is.

Bij Gibson zou ik het niet doen omdat er binnen hetzelfde type hele goeie en hele slechte exemplaren zijn. Ga maar eens naar verschillende winkels en probeer verschillende Les Pauls uit. Als je echt een goede Les Paul wilt hebben, ga dan naar Nederland Muziek in Almere en vraag naar Wouter. Je betaalt misschien wat meer, maar je hebt dan echt een betere gitaar.

AutoStatic
11 maart 2005, 09:25
Wat er werd genoemd is juist.

19% BTW en daarover nog een keer 2.3% invoer.

Echter... Fender en Gibson hebben een exportverbod op gitaren vanuit de US. Shops mogen ze niet shippen naar Europa. Ik ben er al een paar keer tegenaangelopen.

Ik heb wel 100'den shops gebeld en gemaild en gedaan, niemand durft zijn verkooplicentie op het spel te zetten.

Dus... Zolang het geen Gibson of Fender is zit je goed. En het verschil in prijs natuurlijk nogsteeds interessant is na de prijsverhogingen door import e.d.

Wat? Is dat niet verboden?

ropp
11 maart 2005, 11:08
importeren is niet verboden, gibson's en fenders exporteren vanuit je winkeltje in de VS is verboden.(geldt geloof ik alleen voor nieuwe)

Maar hoe gaat het met tweedehands producten, over iets tweedehands is het nogal vreemd om btw te betalen, toch?

Ibanez RuleZ
11 maart 2005, 11:10
volgens mij niet, als dealer mag je voorwaarden stellen, is gewoon contractueel en ik kan me dat levendig voorstellen dat je dat niet wilt, hier verdienen die lieden veel meer aan de gitaren dan in de VS als je het mij vraagt, daarnaast heb ik al vaker gehoord dat de mooie gitaren in de VS blijven en hier de "B" keuze heengaat (mindere tops etc) en die moeten ze toch ook nog kwijt nietwaar? :wink:

Harrald

AutoStatic
11 maart 2005, 11:12
Je exporteert toch niet, je verkoopt toch? En als consument mag je waar dan ook je spullen kopen anders is het gedwongen winkelnering. Correct me if I'm wrong...
En wat betreft tweedehands spullen, ook daar moet je BTW over betalen.

AutoStatic
11 maart 2005, 11:14
Voor zover ik weet mag je als dealer niet zulke voorwaarden voorleggen aan je verkooppunten.
Ik heb zelf een winkel gehad en soortgelijke problemen gehad. Het mag gewoon niet, ook al is het nog steeds schering en inslag.

P****Fred
11 maart 2005, 12:34
bij gibson denk ik niet dat dit zo is hoor....

ik heb toch een nieuwe gibson uit de states gehaald, en ik weet van andere shops ook die dit doen...

is ondertussen wel een jaartje geleden..

bert k
11 maart 2005, 13:00
Ik heb een sticky topic aangemaakt hierover, dus als jullie daarin verder posten, gooi 8ik deze dicht.

outside
11 maart 2005, 13:44
da is zo ambetant da het zoveel importkosten zijn e. De vox ad50vt kost hier 350 euro, in amerika ongeveer tzelfde bedrag, maar dan in $$$!!! da is dus zeker 100 euro goeikoper, wa voor iemand van bijna 14 jaar, héél veel is, maarja, stomme importkosten :(

Wietse.com
11 maart 2005, 20:07
bij gibson denk ik niet dat dit zo is hoor....

ik heb toch een nieuwe gibson uit de states gehaald, en ik weet van andere shops ook die dit doen...

is ondertussen wel een jaartje geleden..


Het is nogsteeds. Bij Fender en Gibson. 2 weken terug nog tegenaan gelopen. Wou een Les Paul en een Telecaster laten komen.

Fender en Gibson gemaild, nee. Shops mogen dus niet naar het buitenland sturen.