PDA

View Full Version : bassnaar breken?



sleep_to_saturate
2 oktober 2001, 13:51
Heeft iemand ooit een bassnaar gebroken?
Ik niet namelijk en ik heb al best lang een basgitaar. Ik vraag me namelijk af of het mogelijk is?
Als je er een breekt schrik je je volgens mij de neten.

Master Tinuzzz
2 oktober 2001, 16:31
Jahoor, alles is mogelijk! Zelfs 2 keer in 1 week!!!!! Mijn "dikke" (115) E-snaar. Maar dat was volgens mij te wijten aan de plectrum. ik was aan het experimenteren met hele dikke (3 mm) plectrums. Beetje lomp gedrag erbij optellen en : poeinggggggggg!

Daar lag ie! Het kan dus makkelijk, het lag bij mij niet aan de snaar! ik gebruik Trace en Elliot o.i.d. als je het zo schrijft. Goed merk opzich.

wiegersma
3 oktober 2001, 17:10
Nou dat valt wel mee wanneer er een snaar breekt. Ineens hangt 'ie wat losser. en begrijp je er even niks van waarom er zó'n vreemd geluid uit de versterker komt en waarom je de snaar niet meer goed raakt. Maar gelukkig na vijf minuten heeft de wereld het dan eindelijk door dat hij gewoon gebroken is. Gelukkig. Geen snaren die in de ogen springen.

Van mijn gitaartoestel heb ik trouwens wel eens een snaar rechtop in mijn hand gehad toen die knapte. Veeeeeeel gevaarlijker gewoon. Niet normaal meer. Al het bloed spoot eruit enzo. Hele plank eronder. Moest weer gepoetst worden en zo is het gekomen.

sleep_to_saturate
3 oktober 2001, 17:19
Hmm valt dus wel mee zo'n bassnaar breken..
Ja die visioenen dat de snaar in m'n oog slaat heb ik ook ja.. gelukkig nog niet gebeurd.

anoniem
7 oktober 2001, 01:26
Ik heb acht jaar lang bijna wekelijks opgetreden (Stamprock ala AC/DC). Speelde met een 105 set en plectrum, hard en fel.
Verwisselde elk optreden alle snaren omdat ze ''dood'' waren. Als ik dat niet deed knapte geheid bij optreden nummer twee de E en A snaar.
Als de snaar knapt sneuvelt meestal de kern, de buitenkant blijft zitten. maak je echt geen zorgen over open handen en littekens in je gezicht. Ik gebruik overigens altijd de goedkope snaren. Dure klinken niet veel beter en sneuvelen evensnel (bij mij).
Groets, Ewout.

Ic3gl0vE
12 oktober 2001, 21:13
ik heb een keer een gitaarsnaar (0.48 volgens mij, die dikste) in m'n gezicht gekregen toen ik 'm aan het vastzetten was, gelukkig stond 'ie nog niet zo strak en draag ik een bril anders had ik waarschijnlijk een gat in m'n oog gehad

AllodoX
13 november 2001, 00:08
Uhuh..

Ik heb een keer gehad dat m'n G snaar bij 1e aanslag met plectrum knapte.. toch wel pijnlijk als het dan een setje Slowounds is van 135 piek :sad:

sleep_to_saturate
13 november 2001, 11:35
Ouch..
Hoe duur is een redelijk setje bassnaren eigenlijk? Heb nog nooit nieuwe gekocht. Ik had een paar setjes gekregen een aantal jaren terug.

AllodoX
13 november 2001, 16:29
Varieerd tussen de 20,- en 200,-

ik denk dat een fatsoenlijk setje zo rond de 50/60 piek zit..

soulbrother
18 november 2001, 01:16
Als je dicht bij de brug TE hard aanslaat kan de snaar ook knappen. Meestal gebeurt het bij snaren die al wat langer op de bas zitten. Materiaal-moeheid misschien?

WiLF
24 oktober 2006, 22:01
heb ooit wel eens snaren gebroken (opgerekt). Tijdens een optreden wat te enthousiast aan de snaar (A) geplukt en deze reageerde door zeker 2cm langer te worden.
Nadat dit 2 keer gebeurde (een ezel stoot zich..... ik wel dus) toch maar overgestapt op wat duurdere (betere) snaren en sindsdien is dit niet meer gebeurd.

musicmaestro
24 oktober 2006, 22:05
oud berichtje trouwens, van voor mijn tijd....

heb er wel eens een gebroken tijdens het slappen en PLUKKEN, ik plukte wat te hard, veel te hard, echt veel te hard, overdreven veel te hard

btw. kan nog steeds niet slappen en pluggen, vind het ook niet zo mooi.....bij mezelf

DI-OEN
25 oktober 2006, 00:09
bij het stemmen een d-snaar... mijn tuner gaf aan dat ie nog te laag stond.. en ik dacht dat hij niet verder kon .. dus ik nog een keer draaien.. achteraf weet ik eigenlijk nog steeds niet waarom die te laag aaangaf..

maar het kosten me wel 52 euries

Polhejd
25 oktober 2006, 02:55
bassnaren kunnen ook nog ooit eens aan de brug kapot gaan doordat de brug versleten is..

sickpunk
25 oktober 2006, 16:25
ik hbe alle snaren al zo vaak gebroken tijdens te energieke live shows...

Polhejd
27 oktober 2006, 13:04
Ik was een keer zo heftig bezig dat ik met slappen de G eraf trok haha,
ik had hem gewoon bijna letterlijk los in mijn handen

AvU
27 oktober 2006, 20:16
snaren knap ik best vaak, vraag me niet waarom, zelf heb ik hem wel eens geknapt toen ik gewoon aan het spelen was met mijn vingers. Koop nooit ernie ball snaren die knappen best gauw.

grt. Arjan

sinneD
27 oktober 2006, 23:32
zoals ernie ball snaren die al 2 jaar mee gaan?

musicmaestro
29 oktober 2006, 16:27
ik hbe alle snaren al zo vaak gebroken tijdens te energieke live shows...
gezien je naam speel je ook punk? dan kan ik het wel begrijpen :-)