PDA

View Full Version : 4x12 stereo mono wiring



kokeleko
10 maart 2005, 20:31
Ik heb een 4x12 box met vier 16Ohm V-30 speakers, mono gewired in 16 ohm.

Dat is ok, maar ik wil ook 2x8 Ohm om een keer stereo te draaien, heb twee inputs waarvan eentje schakelt, klopt mijn tekening?

http://img88.exs.cx/img88/1773/seriesparallelmaxi2mb.jpg

Jeroenvanhulsteijn
10 maart 2005, 22:04
Deze kwam ik toevallig tegen:

http://colomar.com/Shavano/4speaker.html

kun je checken of je het goed gedaan hebt.

kokeleko
11 maart 2005, 09:27
Mmmz ben er niet zeker van, dat 2x8 ohm verhaal , voor de stereo afdeling geloof ik wel, die gaan dus parallel.

Maar de mono uitvoering, moet dan ook weer parallel en is dan 16 ohm??

Jeroenvanhulsteijn
11 maart 2005, 10:21
ik heb eerlijk gezegd het hele verhaal niet echt goed gelezen. Ik zag wat bekende plaatjes. Aangezien er meer mensen niet precies weten hoe het met die impedanties gaat, dacht ik deze link maar te posten.

Enfin, het is je wel bekend dat je voor parallel schakeling de som 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + ... +1/Ri moet gebruiken. En voor serie schakeling moet je Rv = R1 + R2 + .... + Ri gebruiken.

Ik ga er even van uit dat je versterker 8 en 16 ohm draait. En ik hou geen rekening met de invloed op het geluid van parallel/serie schakelen van speakers.

Je maakt 2 blokken van 2 parallel geschakelde speakers.

Dus dan moet je voor mono twee parallele blokken in serie schakelen. Elk parallel blok (2 speakers) is 8 ohm (1/Rv = 1/16 + 1/16 => Rv = 16/2= 8 ohm). Dus deze 2 blokken in serie geeft Rv = 8 + 8 = 16 Ohm.
Kan je versterker 4 ohm aan, dan kun je de blokken ook parallel schakelen.

Wil je stereo, dan heb je voor elk versterkerdeel een blok van 8 Ohm.

Zoiets zal het zijn. Dus in jouw tekening schakel je de 2 blokken parallel en heb je dus 4 Ohm. Denk ik....

kokeleko
11 maart 2005, 11:05
Dat is mij te ingewikkeld al die berekeningen :???: , ben ik niet in thuis, maar evengoed bedankt.

Mijn amp kan wel 4 Ohm aan, maar ik wil 16 Ohm mono voor de 4x12.

Iemand opties ??zonder een schakelaar te hoeven maken??
Ik heb dus 2 inputs op de box waarvan eentje die de verbinding onderbreken kan voor stereo gebruik, voor mono gebruik ik dan dus eentje die niet de verbonding kan onderbreken.

Wil dat ?/ 2x8 stereo en 1x 16 mono met 16 Ohm speakers.

Adidas
11 maart 2005, 14:27
Zei dit topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=50407

Ik ben hier zelf ook me bezig :) Bij jou zijn de ohms alleen anders. Afhankelijk van de schakeling kun je bv mono:16ohm en stereo:32ohm. Dat laatste is niet wenselijk, maar die kun je anders schakelen, zodat het stereo 8ohm is. Zie de link bovenaan dit topic of het aangegeven topic.

1959SLP
11 maart 2005, 14:28
heb je nou nog geen roadie die ook een 2e cab doet slepen? :lol:

kokeleko
11 maart 2005, 14:36
Dus wat ik wil wil niet?? :cry:

kokeleko
11 maart 2005, 20:06
Zo dan ipv de onderste blauwe +/- onderling verbinden, via de inputs.

http://home.earthlink.net/~iktoblikto/series_parallel.pdf

Wie o wie, welke techneut weet dit :D

kokeleko
15 maart 2005, 18:49
Niemand??,kom op heren techneuten :-?

Jeroenvanhulsteijn
15 maart 2005, 19:02
jamaar dat had ik toch al gezegd dat je 2 blokken van parallel geschakelde speakers in serie moest zetten voor je 16 ohm belasting in mono toestand :???:

kokeleko
16 maart 2005, 20:01
jamaar dat had ik toch al gezegd dat je 2 blokken van parallel geschakelde speakers in serie moest zetten voor je 16 ohm belasting in mono toestand :???:

Oeps , Jeroen dat had ik niet goed begrepen, heb je een tekeningetje ofzo, ben niet zon theoreticus wat dit aangaat. :cry:

Jeroenvanhulsteijn
17 maart 2005, 01:13
zonder schakelaar? Weet ik niet eigenlijk. Moet ik even naar kijken. Als ik wat vind hoor je het nog.

kokeleko
17 maart 2005, 08:29
Ok bedankt, ik wacht :wink:

Adidas
17 maart 2005, 14:39
Ey,

Ik had al eerder een topic aangehaald waar dit allemaal al in staat :???:

een link naar page met alle schakelingen en instructies voor mono en stereo wiring met of zonder schakelaar:

http://colomar.com/Shavano/4speaker.html

Ik heb zelf inmiddels mn mono cabinet stereo gemaakt met een schakelaar, werkt echt super!

Michiel

Jeroenvanhulsteijn
17 maart 2005, 15:30
ja die site heb ik ook gezien. Probleem is alleen dat Kokelo het zonder switch wil doen. Maar dan heb je een jack aansluiting nodig die 2 contactpunten verbreekt volgens mij. Een stereo jack verbreekt maar 1 contact. Vooralsnog adviseer ik een switch te gebruiken. En als je zo'n plaat gebruikt waar je al je jacks enzo op schroeft, gebruik dan een kunststof plaat en geen metaal.

Jeroenvanhulsteijn
17 maart 2005, 18:08
Ok, dit is de enige oplossing die ik kon bedenken.

Je hebt 2 mono jack aansluiting nodig en 1 vijf polige xlr aansluiting. Om mono te spelen moet je een kabel maken met aan de ene kant een 5 polig xlr plug en aan de andere kant een mono jack plug. Zorg dat de xlr plug op de xlr aansluiting past (male/female)!

5 polige xlr pluggen zijn als het goed is overal verkrijgbaar.

http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyPictures/4sp_stereo_mono.JPG

Op het plaatje zie je hoe de pluggen aan de kabel gesoldeerd moeten worden. De kabel is 2 aderig. Ground van de kabel wordt op de sleeve van de jackplug gesoldeerd en aan de 2 polen van de xlr die de (-) kanten moet verbinden.

kokeleko
17 maart 2005, 20:21
Ey,

Ik had al eerder een topic aangehaald waar dit allemaal al in staat

Die had ik gelezen, maar ik wilde dit perse zonder switch doen en wilde jouw onder werp niet in de war sturen, ok? :wink:

kokeleko
17 maart 2005, 20:27
Ik heb idd twee ingangen waarvan de ene het contact onderbreekt als je daar een plug instopt, ingangen zijn van plastic dus dat moet kunnen zijn voldoende geisoleerd.

Simpel gezegd, met 2 ingangen(1x met onderbreker, 1x zonder), kan ik dan met 16 ohm speakers:

2x8 Ohm = stereo (2x12")
1x16 Ohm = mono (4x12")

Of wil dat gewoon niet zoals ik dat zou willen??

Sorry voor de onbenulligheid van mijn kant :cool:

Jeroenvanhulsteijn
17 maart 2005, 20:29
nee dat kan niet. Je hebt dan 3 ingangen nodig. Dus je moet kiezen, 2 ingangen + switch of 3 ingangen. Ik zou voor 2 ingangen + switch kiezen.

kokeleko
17 maart 2005, 20:31
Ok dat is dan duidelijk, hoe kom ik aan zo'n switch??

Jeroenvanhulsteijn
17 maart 2005, 20:55
kopen :-D

kokeleko
17 maart 2005, 20:56
kopen :-D

Ok en waar??en bij wie, ik ben een echte nitwit hoor